Beszélünk itt alternatív hajtásokról, villanyautókról, meg a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséről. Mindig nagyban keressük a megoldást, közben meg előbb szét kéne nézni a saját házunk táján. Ha nem változtatunk, a saját szemetünkbe fogunk belefulladni.

Álmos őszi reggel van, éppen dolgozni indulok, nyitom a kaput. A vízelvezető árok zöld fűszálai között már kora reggel szépen nyílik a rikító narancssárga csokipapír, nincs is ennél szebb látvány. Főút mellett lakunk, mindennapos a látvány, gyökerek mindig voltak, lesznek is. A cérna viszont akkor szakadt el igazán, amikor nem egy sima szotyis zacskót, cigis dobozt vagy műsoros zsebkendőt kellett kihalásznom utánad, hanem egy mekdonáccos poharat.

Hogy miért különbözik ez a többi szeméttől? Igazából nem különbözik. Csak jobban mutatja, mekkora tahó vagy, mert a legközelebbi Meki negyven kilométerre van innen. Szóval képes voltál negyven kilométeren át szorongatni a kezedben ezt a nyomorúságos papírpoharat, hogy utána ne egy szemetesbe dobd ki, hanem egy laza mozdulattal kicsűrd az ablakon. Ennyi erővel a sportszeletet is idenyomhatnád az ablakom alá.

Szemetelni alapból bunkó dolog. Nem arról van szó, hogy az erdőben sétálva eldobsz egy almacsutkát, hanem arról, hogy az autódból mindenféle különösebb lelkiismeret-furdalás nélkül hányod ki, ami éppen a kezed ügyébe kerül. Miért? Nincs elég hely, nem férne el még öt percig? Mitől olyan fene sürgős, hogy megszabadulj tőle? Persze, te úton vagy, az autód legyen tiszta. Hogy aztán másnak meg az otthonát, a környezetét rondítod el, és nap mint nap miattad dolgozhatnak az kit zavar? Téged bizony nem, ahhoz kéne intelligencia is. Vagy otthon is ugyanezt csinálod? Ha igen, az önmagában is elég nagy baj, de nem kéne ezt a viselkedést kiterjeszteni. Bár szerintem az asszony nem hagyja, ezért éled ki magad így. Elárulok egy titkot: nemcsak ronda és undorító az út mellett heverő szemétkupac, hanem roppant egészségtelen is. Az állatok, növények sem köszönik meg, de mond valamit a pestis meg a kolera?

Máskor meg mögötted autózom, ablakod lehúzva, könyököd kint, mint a nagyoknak, fújod ki a füstöt az ablakon. A cigid végére értél, de sebaj, már pöccinted is ki a csikket az ablakon. Hamutartó? Ugyan már, nehogy odabent bűzölögjön tovább. Úgyse lett füstszagú a ruhád, az arcod, a kárpit sem itta magába, csak az a pici csikk lenne olyan elviselhetetlen, amíg haza nem érsz. Mondd csak, miért? Miért nem bírod ki hazáig?

Az autóból kihajigált szemét csak a jéghegy csúcsa, nemcsak az autósok csinálják. Gyalogosnál is gyakran látni, hogy mindenféle hezitálás nélkül elengedi az energiaitalos dobozt, sőt az út szélén, csipeszes bottal hulladékot gyűjtő munkástól is láttam már, hogy nemes egyszerűséggel csak beljebb dobta, a bokor mögé a dzsuvát. És ez az egészen elkeserítő: amikor már beleteszi az energiát, hogy felvegye, de nem a zsákba teszi, csak arébbsöpri a problémát. Vagy amikor nagy zsákban bedobja a csomagtartóba, idejét és drága üzemanyagát nem kímélve kiautózik az erdő szélére, a gyönyörű természetbe, hogy ott szabaduljon meg tőle. Igen: képes megutaztatni, de nem oda, ahova kéne.
Amikor nagyban gondolkodva megváltjuk az univerzumot, kicsiben meg egymás orra alá ontjuk a mocskunkat, már tényleg annak kell örülni, amit pár hónapja láttam? Hogy a szakadt rozsdafészekből kipenderített pillepalack egy civil rendőrautó szélvédőjén koppan? Akkor legalább a rendőr felcsapta a szirénát.
Hahó, ember! Fel kéne, hogy ébredj, mielőtt késő! Fogj meg egy szatyrot, az se baj, ha papírból van. Tartsd a kocsiban, és ha megetted a banánt, mehet bele a héja. A csokipapír is, vagy a csipszes zacskó, a mekdonáccos pohár. A cigidnek ott a hamutartó. Amikor megállsz, szépen bedobod egy kukába. Ha bútort selejteznél, vagy megunt vackokat, a legtöbb helyen évente egyszer ingyen kérhetsz lomtalanítást, de az építési törmelékednek sem az őzek meg a mezei nyulak között van a helye.

Erre a problémára nem az a megoldás, hogy majd más összeszedi, hanem az, hogy te nem dobod el. Nagyon kéne a szemléletformálás, nagyon kéne, hogy szégyelld el magad, ha csak a gondolata felmerül annak, hogy akár autóból, akár gyalog lazán elszórd a mocskodat. Addig kéne, amíg nem késő. Mert járhat majd fél Európa villanyautóval, cserélhetünk minden izzót energiatakarékosra, spórolhatunk a vízzel, kivonhatjuk a forgalomból az egyszer használatos műanyagokat. De egy műanyag szatyor durván 200, a pelenka 500 év alatt bomlik le teljesen. A cigarettacsikk is velünk marad vagy 10-12 évig, és a járdán sem mutat jól az odagyógyult rágógumi. És hiába szedik össze százan, amíg eldobják ezren.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
