A vizsgarendszer rossz, de mi még rosszabbak vagyunk
Rendszeresen látok egész brigádokat az autópálya leálló sávjában cigizni a beszart kisbusz mellett, haza siető apukákat idegesen telefonálni a felcsapott motorháztető alá hajolva, meg asszonyt és lányát, ahogy a hozzáértő férfirokon segítségét várják vészindexszel. Nem szép látvány, és nagyon komoly bajra utal.
A minap beszélgettem autók műszaki vizsgáztatásával foglalkozó barátommal, aki elpöttyentette, hogy komoly gond lehet majd, amikor a moratórium véget ér. És most nem a hírekben sokat emlegetett hitelmoratóriumról van szó, hanem arról, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt a lejárt műszaki vizsgát nem kötelező megújítani, közlekedhet anélkül a kocsi. Belsős pletykák szerint azonban annyi autó tulajdonosa él a lehetőséggel, hogy ha majd egyszer megszűnik a veszélyhelyzet, és elkezd ketyegni a moratórium alatt lejárt okmányok frissítésére rendelkezésre álló 60 nap, sokan nem fognak időben szabad vizsgaidőpontot találni. És ez még csak a kisebbik baj.
Emlékeztetőül: a 2020 tavaszán, azaz már másfél éve kihirdetett veszélyhelyzeti szabályozást nyáron felfüggesztették, majd a következő hullám érkezése miatt még ugyanaz év november 4-én újra kihirdették. Azóta is érvényben van, aktuálisan úgy néz ki a dolog, hogy 2022. január 1-én lesz majd vége, bár persze korábban is megszüntethető, ha hirtelen abbamaradna a világjárvány. Erre kicsi az esély, arra nagyobb, hogy januárban újra meghosszabbítják, de most nem is ez a lényeg. Hanem hogy amíg tart a veszélyhelyzet, nem zárható ki a közlekedésből lejárt forgalmi engedély miatt autó, és úgy tűnik itt él a mondás: amíg a macska távol, az egér viháncol.
Ha egy kocsinak tavaly november elején kellett volna vizsgáznia, az most már több mint egy éve járhat enélkül. A rendőr nem bünteti meg, sőt ha rendezett a kötelező biztosítás (KGFB), akkor elvileg a biztosító sem tagadhatja meg a fizetést, baleset esetén, az érvénytelen forgalmira hivatkozva. Vírusvédelmi oldalról nézve van logika ebben a lehetőségben, hiszen a vizsga folyamatában olyan emberek találkoznak, gyakran zárt légtérben, akik amúgy nem futnának össze. A gond az, hogy sokaknál a vizsga-előkészítés az egyetlen alkalom, amikor elviszik szerelőhöz az autót. Hogy nincs vizsgadrukk, így sok autótulajdonos elhanyagolja még ezt a minimumot is. És ez szabad szemmel látható hatással van az állományra.
Hogy hány ilyen rom van az utakon, arról nincs hivatalos nyilvántartás, hogy is lenne, amikor pont az erre szolgáló esemény, a vizsga marad ki. De talán nem csak nekem tűnt fel, hogy az elmúlt időben radikálisan megnőtt az út szélén álló lerobbant kocsik száma? Hiába lakom Pest megyében, ami az ország egyik leggazdagabb régiója, mégsem tudok úgy elindulni itthonról, hogy ne regisztráljak akár napi három-négy esetet. Tegnap csak Vecsésig mentem Gödöllőről, mégis volt találat, és nem defektről volt szó. Vizsgáztató cimborám pedig már kontráz is, hogy még azok a kocsik is rosszabb állapotban vannak, amik eljutnak a vizsgáig: jóval több a problémás eset meg a bukás, mint akár egy-két éve volt.

Biztos, hogy nem a moratórium az egyetlen játékos ezen a küzdőtéren, tuti más hatások is szerepet kapnak. Ha rendesen le lenne kutatva, bőven adna munkát szociológiai és gazdasági elemzésekhez a hazai autópark állapota, mint indikátor. De nem kell ahhoz közgázos diploma, hogy értsem: minden egyre drágább, autózni mégis kell, hát megpróbáljuk halogatni a költséges eseményeket, mint amilyen a szerviz látogatás.
Normál esetben a vizsga véget vet ennek a halogatásnak, elviszi az egyszer tulaj a kocsit szerelőhöz, kér egy átvizsgálást és felkészítést. Aztán jön a hüledezés és sápítozás az árajánlat láttán, mennyi mindent kellene cserélni, hogy tényleg patent maradjon a műszaki állapot, de végül vagy mégis megkerül valahonnan a szükséges pénzmag, vagy jönnek az okos megoldások, és a legszükségesebb javítások, esetleg bontott alkatrészekkel.

Persze a vizsgabiztosok sem hülyék (tisztelet a kivételnek), általában látják, mi a gép valós állapota, ám ők – akármilyen hihetetlen – a törvényt kell képviseljék. Tökéletes példa a fékrendszer, melynek egyrészt megmérik padon a hatását, másrészt ellenőrzik szemrevételezéssel az állapotát. Azért kell a második lépés, mert egy autó még a fékbetét kopórétegének utolsó millimétereivel is tudhatja az előírt fékhatást, de ha ez a helyzet, akkor szemrevételezés után a biztosnak jogában áll kicseréltetni a kopott alkatrészt. Hiszen már csak nagyon kevés idő van hátra a végső elkopásig. Ám ha a fékbetét nem papírvékony, csak mondjuk az élettartam felénél jár, akkor a kocsi megkapja a két éves bizalmat annak ellenére, hogy átlagos használat esetén minden bizonnyal nem fogja két évig fékbetétcsere nélkül bírni.
A MűhelyPRN-ben többször futottunk már bele vizsgás, mégis borzalmas állapotban támolygó roncsba, és egyáltalán nem biztos, hogy minden esetben kenőpénzt kell a háttérben sejteni. Ugyanis a hazai átlagnak megfelelő, 14 év körüli autó életében két év nagy idő. Volt többször ilyen korú autóm, meg öregebb is, a tapasztalatom szerint egy ilyen intervallumra akár három-négy szerelési esemény is jut, hogy mindig menetkész és biztonságos állapotban tudhassam. Büszkeség, hogy út szélén műszaki mentésre várnom csak egyszer kellett saját autóval, de nem az a lényeg, hogy kinek hosszabb, hanem hogy ennyi lerobbant gép azt sejteti: nagyon sokan járnak egyre rosszabb állapotú kocsikkal, mint amilyen a hókocsinak vett, tákolt és toldozott-foltozott, 1986-os Peugeot-m volt.
Belegondolni is rossz, hogy azok az autók, amik két vizsga között simán elfáradnak, milyen állapotban lehetnek három évvel a legutóbbi esemény után. Egy kissé rügyező ajtó, egy enyhén barnulgató küszöb ementálivá rohad ennyi idő alatt, ha nincs aki megálljt parancsoljon neki, ezt konkrétan személyesen átéltem. Féktárcsák kopnak el, kipufogók lukadnak át, Check Engine lámpák fénye ragyogja be az éjszakát, mert valahol rossz egy jeladó, így lassan a katalizátornak is annyi. A fékfolyadék kétéves csereperiódusa sem az olajlobbi ötlete, tényleg romlanak a tulajdonságai idővel. És ez csak pár példa. Néhány éve dolgoztam röviden egy éjjeli sofőrsegély csapatban, láttunk csodát eleget. Olyan emberek alatt, akik elég biztosnak érezték a saját anyagi helyzetüket ahhoz, hogy minket hívjanak a buli végén, buszozás helyett. Azóta látványosan romlott a helyzet.
Öreg igazság, hogy kis gond elhanyagolásából lesz a nagy baj, és egy olyan bonyolult rendszer, mint az autó, illetve egy olyan veszélyes üzem, mint a közlekedés esetében nagyon erős ez az összefüggés. Egyszerre két szakadék felé rohannak a halogató autósok. Egyrészt a hiányos, vagy teljesen elmaradó karbantartás menthetetlenül meghibásodáshoz vezet, ami szerencsés esetben útszéli ácsorgást jelent, de akár balesetet is okozhat – érdekes kérdés, vizsgálja-e ezt a biztosító, ha azt látja, lejárt a forgalmi a moratórium alatt. De ha szerencsénk van, és kibírja a kocsi meghibásodás nélkül, a vészhelyzet, és vele a moratórium egyszer akkor is véget fog érni. Az holtbiztos, hogy három évvel a legutóbbi felkészítés után több dologgal kell majd foglalkozni, mint két év után kellett volna, tehát drágább lesz a szervizlátogatás.
És az is benne van a levegőben, hogy hiába lenne meg a pénz, a korlátozottan elérhető vizsgaidőpontok úgy betelnek, ahogy ma már megszokott kórházi vizsgálatoknál. Sokan megírták már, és személyesen is tapasztaltam, hogy simán előfordul, hogy mondjuk csak három hónap múlva van szabad hely az endoszkópián. Minden jel arra utal, ez vár majd az autót vizsgáztatni vágyókra is. Csak az a bökkenő, hogy ez bizony hosszabb idő, mint a törvényben megadott 60 nap, tehát még akkor is előfordulhat, hogy le kell tenni az autót egy időre, ha amúgy óriási szerencséje volt minden másban a halogatónak. Ha én lennék, inkább nekilátnék már most.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
