December első napjait írjuk. Reggel hat óra van, felkelek, de még erősen dörzsölöm a szemem, nehéz volt az éjszaka. Keresem a szemüvegemet, de ha már úgyis az ablak mellett állok, hunyorítva fürkészem a számokat a kinti hőmérőn. Mínusz öt. Végre megvan a szemüveg, most már látok is, nemcsak nézek: itt vannak az első fecskék!
Nem, egyáltalán nem a költözőmadarak őrültek meg, vagy nyomták félre a GPS-t, hogy Dél-Afrika helyett végül Nyugat-Borsodba jussanak. Bár való igaz, madár az is, aki úgy indul útnak ilyenkor, hogy a befagyott szélvédőn csak lőrésnyi lyukat takarít le. Vajon miért érzi úgy, hogy ez így jó lesz, hogy biztonságosan ér célba? Mi lesz az első kereszteződésnél? Orosz rulett vagy tippmix? Milyen szorzóval adják, hogy jönnek-e majd a jobbkezesben?

Az van ugyanis, hogy bár az utóbbi években nem voltak igazán zord teleink, azért a szabad ég alatt parkoló autók szélvédői, oldalablakai csak be tudnak fagyni reggelre. Ilyenkor az lenne az elvárható – és amúgy a KRESZ által is előírt – viselkedés, ha elindulás előtt normálisan letakarítanánk. Értsd: úgy, hogy ne csak nyílegyenesen előre lássunk, hanem ha a tekintetünket vagy a fejünket elfordítjuk, akkor se egy szép, egybefüggő fehér felületet vizslassunk, hanem rendesen tudjuk észlelni a körülöttünk lévőket. És igen, elindulás előtt, tehát nem úgy, hogy majd úgyis leolvad, ha fűtök.
Ez azért lenne őrülten fontos, mert amúgy is van ilyenkor elég faktor, ami nehezíti a közlekedést: rossz látási viszonyok, lefagyások. Aztán az autónknak eleve vannak holtterei, nem kell ezt még azzal is fokozni, hogy szinte bedeszkázzuk az üvegeinket.
A takarításnak annyi módja van, hogy mindenki találhat egyet, amibe nem szakad bele. Én a jégkaparót annyira nem csípem, mert könnyű vele összebarmolni a szélvédőt, főleg azokkal, amelyeknek nincs gumis éle. Jobb lehet a jégoldó szpré, azt ellenben kevésbé ajánlanám, hogy addig járassuk egy helyben az autót, amíg le nem olvad: a benzin is drága, a környezetnek is rossz lesz, és az autó se fogja meghálálni. Ha valaki olyan szerencsés, hogy van első szélvédőfűtése is, akkor meg szinte nyert ügy, csak a szándék a lényeg. Az sem rossz ötlet, ha letakarjuk valamivel a szélvédőt – igaz, ha tényleg nagyon hideg van, ráfagyhat az is, ami bosszúság. Azt viszont el kell felejteni, hogy egy pokrócot az ajtóval bezárva rögzítünk a szélvédőn, mert ha esik, simán bevezeti a vizet az utastérbe.
Ja, és előre szólok: a hó letakarítása sem annyiból áll, hogy bekapcsolom az ablaktörlőt, és mindenki bekaphatja. Az üvegekről értelemszerűen ugyanúgy le kellene tolni, mint ahogy a jeget eltüntetni, de itt már olyan is lehet, hogy megáll a lökhárítón, eltakarja a lámpákat. Előre nem fogunk látni velük, hátulról meg minket nem látnak, ez mindenképpen rossz. Ráadásul a tetőn hagyott öt centi vastag hórétegtől is meg kellene szabadulni, mert azt meg a menetszél fogja a mögöttünk haladóra átruházni. Szerencsés esetben finom porként fújja elé, akkor csak kicsit zavaró. A rosszabb forgatókönyv, ha fagyott darabokban kopog majd a kocsiján.
Most nyilván sokan azt gondolják, miről beszélünk, ezek természetes dolgok. Aztán mégis az van, hogy egy-egy mínuszos éjszaka után elég körülnézni, az első öt autó közül, ami szembejön, legalább egy úgyis szerencsejátékos lesz, még jó, ha nemcsak szemgolyónyi területeket vakar le maga előtt. Aztán jön a kifogás, hogy sietni kellett, elaludtam, késésben voltam. Akkor inkább késsünk öt percet, mint hogy kivasaljunk egy óvodáscsoportot, cekkerrel sétáló nénit, bánatos tekintetű kiskutyát. Vagy ha tudjuk, hogy mire számíthatunk, keljünk fel öt perccel hamarabb. Nem hal bele senki. Abba nem.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
