Szerencsétlen Lánchíd, Széchenyi öröksége, Budapest szimbóluma mostanában mást sem csinál, mint hírek, kommentek és szitkok kereszttüzében vesztegel. A háború alatt is sokat bírt, meg azóta is. Még a felújítást is kibírta, és abban sem fog leszakadni, hogy mostanában nincs is nála forróbb vitatéma a fővárosi közlekedés tekintetében.
Szóval a Lánchíd mindent kibír. A szerelmes turisták nyálas fotóit, a közhelyes Budapest-képeslapokon pózolást, útikönyvek és aluljárós festmények főszerepét, a tizenhatos buszt, meg százhetven év zivataros történelmét. A Lánchíd azt is tolerálja, hogy a fél város róla beszél, hogy legyen-e rajta autó vagy sem, vagy kifizeti-e a kormány a felújítását, vagy sem. A kérdés valójában az, hogy mi meddig bírjuk még a körülötte kialakult csörtét, és sikerül-e idővel rájönni, hogy a híd valójában mindenkié.

Az utóbbi hetek budapesti clickbait sztárja egyértelműen a Lánchíd, hiszen bárki is mondjon véleményt vagy ítéletet róla, a kommentelők azonnal szétszedik a nyilatkozót, hol igazat adva neki, hol hülyének titulálva. Engedjék az autókat? Vagy legyen a bicikliseké? - a cikkek csak követik egymást napról napra.

Egy darabig még én is megnyitottam ezeket, de leszoktam róla, mert meguntam a másfél perc alatt felszaporodó "köcsög biciklisek maguknak akarják a hidat” vagy a "rohadt autósok telefüstölik a várost” - jellegű kommentet. Néhányan ugyanis azt gondolják, hogy csak ők léteznek, velük szemben pedig ott figyel az ősellenség, az idióták, akik direkt csak rosszat akarnak. Hamarosan megérkeznek a válaszkommentek is, amelyekben előbb-utóbb egész biztosan felharsannak a: "te agyhalott egysejtű", "ostoba véglény" vagy a "narancsködös fideSSnáci", "belpesti bringás buzi" kifejezések, és az elmaradhatatlan érvek, miszerint mindenki létrát szállít melózni három gyerekkel meg a beteg nagymamával.

Mindannyiunknak, így nekem és neked is megvan a Megfellebezhetetlenül Fontos és Nélkülözhetetlen Véleménye, ami nélkül megállna Budapest, vagy leszakadna a Lánchíd. Hát nem nevetséges ez valahol? Csépeljük egymást vég nélkül, a fejünkből és az aktuális közlekedési eszközünkből ki sem látva, de ami a legdurvább: azzal azonosulva. Mintha az autós autóval, a bringás bringával született volna, és ezek nem csak közlekedési eszközök lennének, hanem egyben az identitásunk is. Ez nem is csoda, hiszen többségünk már eleve ez alapján választ autót, kerékpárt, vagy motort.

De álljunk már le egy pillanatra és jusson eszünkbe, hogy senki sem születik autóba, vagy biciklire, hiszen mindannyian gyalog kezdtük, pont mint az állatok. Csak továbbléptünk, most pedig minden egyes lila fejjel hergelődés a forgalmon vagy mások véleményén sokkal durvább életminőség-rombolás, mint akármennyi szmog, dugó vagy tömeg. A város változik, a világ változik, a szokások is változnak, így nekünk is idomulnunk kell.

A bringások jelentős részének van jogosítványa, az autósok tömegeinek pedig kerékpárja, ahogy a robogósoknak is van lába, vagy az éppen gyalogosoknak sok esetben robogója. Ezek alapján akár érthetnénk is egymást, és nézhetnénk együtt a milliárdokból helyrepofozott nemzeti kincset ahelyett, hogy köpködjük a savat egymásra.

Felesleges ennyire ragaszkodni a megszokásokhoz, senkit sem a kedvenc közlekedési eszközével temetnek majd el. Jusson eszünkbe, hogy a másik is ember, neki is vannak szempontjai, gondolatai, problémái és minél inkább ragaszkodunk a közlekedési eszköz mentén képzett identitásunkhoz, annál kevesebb esélyünk lesz együtt használni a várost, nyugalomban.

Persze a pártpreferencia és a túrós tészta cukrozása vagy nem cukrozása kérdés mentén is ugyanúgy kettéválik a társadalom, de milyen érdekes lenne cserélni egy napra úgy hogy a másik közlekedő szemszögéből lássuk a világot? Te nem cukroznád meg aznap a túrós tésztát, a Szent Autós biciklire, a Szent Biciklis pedig egy napra autóba ülne, hogy utána kölcsönösen eszmét cseréljenek. Na, ki vállalná?

A város körüli vitában egyébként elhangzik rengeteg fontos érv is, amelyek sokkal értelmesebbek annál, mint hogy kit és hogyan üldöznek direkt a kicsodák. Ráadásul egy csomó szakember folytat tudományos diskurzust a kérdésekről, nem csak mi, önérzetes lakossági felhasználók. A városok folyamatosan változnak, lezárnak ezt-azt, felújítanak vagy lebontanak valamit, megszavazzák, átalakítják, tönkreteszik, felrobbantják, felépítik, ellopják. De mi itt élünk, szóval inkább nézzük meg a kipucolt kőoroszlánokat, örüljünk néhány percig, hogy mégiscsak van egy ilyen szép városunk, és szeressük egymást, gyerekek. Autóval, bringával, Lánchíddal meg a tizenhatos busszal.


Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
