A Lánchíd-hiszti és egymás köpködése

2023.01.04. 17:29

Szerencsétlen Lánchíd, Széchenyi öröksége, Budapest szimbóluma mostanában mást sem csinál, mint hírek, kommentek és szitkok kereszttüzében vesztegel. A háború alatt is sokat bírt, meg azóta is. Még a felújítást is kibírta, és abban sem fog leszakadni, hogy mostanában nincs is nála forróbb vitatéma a fővárosi közlekedés tekintetében.

 Szóval a Lánchíd mindent kibír. A szerelmes turisták nyálas fotóit, a közhelyes Budapest-képeslapokon pózolást, útikönyvek és aluljárós festmények főszerepét, a tizenhatos buszt, meg százhetven év zivataros történelmét. A Lánchíd azt is tolerálja, hogy a fél város róla beszél, hogy legyen-e rajta autó vagy sem, vagy kifizeti-e a kormány a felújítását, vagy sem. A kérdés valójában az, hogy mi meddig bírjuk még a körülötte kialakult csörtét, és sikerül-e idővel rájönni, hogy a híd valójában mindenkié. 

Az utóbbi hetek budapesti clickbait sztárja egyértelműen a Lánchíd, hiszen bárki is mondjon véleményt vagy ítéletet róla, a kommentelők azonnal szétszedik a nyilatkozót, hol igazat adva neki, hol hülyének titulálva. Engedjék az autókat? Vagy legyen a bicikliseké? - a cikkek csak követik egymást napról napra. 

Egy darabig még én is megnyitottam ezeket, de leszoktam róla, mert meguntam a másfél perc alatt felszaporodó "köcsög biciklisek maguknak akarják a hidat” vagy a "rohadt autósok telefüstölik a várost” - jellegű kommentet. Néhányan ugyanis azt gondolják, hogy csak ők léteznek, velük szemben pedig ott figyel az ősellenség, az idióták, akik direkt csak rosszat akarnak. Hamarosan megérkeznek a válaszkommentek is, amelyekben előbb-utóbb egész biztosan felharsannak a:  "te agyhalott egysejtű", "ostoba véglény" vagy a "narancsködös fideSSnáci", "belpesti bringás buzi" kifejezések, és az elmaradhatatlan érvek, miszerint mindenki létrát szállít melózni három gyerekkel meg a beteg nagymamával. 

Mindannyiunknak, így nekem és neked is megvan a Megfellebezhetetlenül Fontos és Nélkülözhetetlen Véleménye, ami nélkül megállna Budapest, vagy leszakadna a Lánchíd. Hát nem nevetséges ez valahol? Csépeljük egymást vég nélkül, a fejünkből és az aktuális közlekedési eszközünkből ki sem látva, de ami a legdurvább: azzal azonosulva. Mintha az autós autóval, a bringás bringával született volna, és ezek nem csak közlekedési eszközök lennének, hanem egyben az identitásunk is. Ez nem is csoda, hiszen többségünk már eleve ez alapján választ autót, kerékpárt, vagy motort.

De álljunk már le egy pillanatra és jusson eszünkbe, hogy senki sem születik autóba, vagy biciklire, hiszen mindannyian gyalog kezdtük, pont mint az állatok. Csak továbbléptünk, most pedig minden egyes lila fejjel hergelődés a forgalmon vagy mások véleményén sokkal durvább életminőség-rombolás, mint akármennyi szmog, dugó vagy tömeg. A város változik, a világ változik, a szokások is változnak, így nekünk is idomulnunk kell.

A bringások jelentős részének van jogosítványa, az autósok tömegeinek pedig kerékpárja, ahogy a robogósoknak is van lába, vagy az éppen gyalogosoknak sok esetben robogója. Ezek alapján akár érthetnénk is egymást, és nézhetnénk együtt a milliárdokból helyrepofozott nemzeti kincset ahelyett, hogy köpködjük a savat egymásra.

Felesleges ennyire ragaszkodni a megszokásokhoz, senkit sem a kedvenc közlekedési eszközével temetnek majd el. Jusson eszünkbe, hogy a másik is ember, neki is vannak szempontjai, gondolatai, problémái és minél inkább ragaszkodunk a közlekedési eszköz mentén képzett identitásunkhoz, annál kevesebb esélyünk lesz együtt használni a várost, nyugalomban.

Persze a pártpreferencia és a túrós tészta cukrozása vagy nem cukrozása kérdés mentén is  ugyanúgy kettéválik a társadalom, de milyen érdekes lenne cserélni egy napra úgy hogy a másik közlekedő szemszögéből lássuk a világot? Te nem cukroznád meg aznap a túrós tésztát, a Szent Autós biciklire, a Szent Biciklis pedig egy napra autóba ülne, hogy utána kölcsönösen eszmét cseréljenek. Na, ki vállalná? 

A város körüli vitában egyébként elhangzik rengeteg fontos érv is, amelyek sokkal értelmesebbek annál, mint hogy kit és hogyan üldöznek direkt a kicsodák. Ráadásul egy csomó szakember folytat tudományos diskurzust a kérdésekről, nem csak mi,  önérzetes lakossági felhasználók. A városok folyamatosan változnak, lezárnak ezt-azt, felújítanak vagy lebontanak valamit, megszavazzák, átalakítják, tönkreteszik, felrobbantják, felépítik, ellopják. De mi itt élünk, szóval inkább nézzük meg a kipucolt kőoroszlánokat, örüljünk néhány percig, hogy mégiscsak van egy ilyen szép városunk, és szeressük egymást, gyerekek. Autóval, bringával, Lánchíddal meg a tizenhatos busszal.

Hogyan eszed a túrós tésztát?

Az oldalról ajánljuk

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
  • Hírek

Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát

Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.

7 perce
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22