Autópiac - ahogy a kereskedők látják
A PriceWaterhouseCoopers meghívójában a következő állt:
Tisztelt Szerkesztő, Újságíró!
Ezúton szeretném tisztelettel meghívni Önt a "Autópiac - ahogy a
kereskedők látják" címet viselő sajtótájékoztatóra.A rendezvényen a hazai autókereskedők körében végzett felmérésünk
eredményeit mutatjuk be és - többek között - az alábbi kérdésekre keressük
a választ:.Milyen helyzetben van a magyar személygépkocsi szegmens?
"Autósűrűség" Magyarszágon és a régióban
Fenyegetnek-e csődök a fokozott verseny miatt?
Lehet-e egyáltalán még profittermelésről beszélni?
Miben áll az új üzleti modell?
Mit hoz a jövő? Milyen feltételek kellenek a trend megfordulásához?
Ez érdekes lehet, hogy mást ne mondjak, épp most röppent föl a hír, hogy a válság a megingathatatlannak hitt nagy autókereskedőket is padlóra küldte. Hogyis ne mentem volna el, hátha tőlünk tudják meg, mi a túlélés titka. És meddig kell kitartaniuk.
A tévé is ott volt
Persze, felvetődik a kérdés, hogy valóban megérdemli-e az összes márkakereskedő, hogy fennmaradjon, avagy a magyar piaci helyzet csupán csak meggyorsítja azt a folyamatot, melynek során az amúgy is felesleges kereskedések bezárnak. Mint Lőcsei Tamás, a PWC cégtársa mondta, itthon mintegy 800 autókereskedés van, és a válság hatására szerinte 10-20 százalékos csökkenés is bekövetkezhet. Már ami a kereskedések számát illeti.
Érdekes adat még, hogy a kereskedések általában 20 fő alatti létszámot foglalkoztatnak, harminc százalékuk Budapesten található, a felük pedig a 10-100 ezer lakosú városainkban. Számukra egy új üzleti modellre lesz szükség, mert az utóbbi időben már a bevételük nagyban a banki hitelek után kapott jutalékra épült. Vagyis nem az autókon kerestek, hanem a hitelen.
A PWC-nél is úgy látják, hogy belátható időn belül nem várható államilag támogatott autócsere-program, ahogy a német, román, szlovák piacon történt. Itthon amúgy is lejtmenet volt, és a válság hatásait felerősítette a forint leértékelődése. Más módja is lenne a támogatásnak, amely a munkaerő megtartására irányulhatna, például azok képzésével, stb. - mondták.
Valószínűleg még nincs gazdájuk
Persze, megkérdeztem, hogy szerintük meddig fog tartani a válság, azok után, hogy az autósűrűségi statisztikák alapján lenne itt helye az új kocsiknak, 2010-ben a (régi) prognózisok szerint 200 ezer darabot kellene eladni. Ehhez képest az idei prognózisok 100-125 ezer közé teszik ezt a számot, de hallottam már 90 ezres jóslatot is. Lőcsei Tamás szerint egy évig is eltart, amíg egy amerikai fellendülés "átér a tengeren". És akkor még nem beszéltünk a hazai bizonytalansági tényezőkről. Magyarán, senki sem tudja.
Jövőre már okosabbak leszünk, idén is készül felmérés
Maga a sajtótájékoztató apropóját az a felmérés adta, amelyet még 2008 harmadik negyedévében végeztek a hazai autókereskedések körében. A jelentés itt olvasható, kár, hogy nem tudjuk, most mit válaszolnának. Tartok tőle, hogy mást. Következzék hát a sajtóközlemény szövege.
Budapest, 2009. március 31.
Kevesebb vevő, csökkenő árrés, romló pénzügyi helyzet – így jellemzik az autókereskedők a mögöttünk álló évet, 2009 pedig teljes egészében a válság jegyében fog eltelni. A hazai autókereskedők körében végzett felmérésének eredményei alapján a PricewaterhouseCoopers piaci átrendeződést vizionál.
Kemény kihívásokkal szembesülnek manapság az autókereskedők, és mint minden válságban itt is lesznek nyertesek és vesztesek. A PwC előrejelzése szerint a jövőben kevesebb, de erősebb, egyúttal magasabb minőségű, változatos szolgáltatásokat és szakmai hozzáértést kínáló márkakereskedők kerülnek majd ki a válságból.
„Az értékesítési volumenek csökkennek, az árrések zsugorodnak és emelkedik a rossz hitelek aránya. Mindezek kezelése, így együtt, bármilyen vállalkozás számára komoly problémát jelent. A legnagyobb túlélési eséllyel azok a márkakereskedők indulnak, akik több lábon állnak, például márkaszervizekkel, gyorsjavító-műhelyekkel és after sales termékekkel rendelkeznek” – hangsúlyozta Lőcsei Tamás, a PricewaterhouseCoopers cégtársa.
A magyar piac világválság nélkül is gyenge volt
„Magyarországon a személygépkocsi piacon már néhány éve látszanak a hanyatlás jelei, 2007-ben például 5,8%-kal csökkent az új autók értékesítése. A 2008-as kilátások eleve meglehetősen pesszimisták voltak és a gazdasági válság csak tovább rontotta a képet. A hitelpiacokon tapasztalt zűrzavar világszerte számottevő csökkenést eredményezett az értékesítésben és még jó ideig éreztetni fogja hatását. Ez mindaddig így lesz, ameddig a fogyasztók nem jutnak újra hitelekhez, illetve a vállalati ügyfelek nem kezdenek el hinni abban, hogy cégük kilábalt a mélypontról” – mondta Lőcsei Tamás.
A magyar piacon az utóbbi időben bekövetkezett csökkenés inkább hazai fejlemény, mint a nemzetközi fejlemények következménye. A kormány költségvetési hiány csökkentését előirányzó tevékenysége negatívan hat a GDP-növekedésre és a magáncélú fogyasztásra. A háztartások fizetőképes kereslete csökken. A legkevesebb új személyautót 2008 harmadik negyedévében helyezték forgalomba az ezredforduló óta.
A nagy hal megeszi a kis halat
A személygépkocsi márkakereskedések száma elkerülhetetlenül csökkenni fog. A magyar autókereskedők több mint 75%-a 10 évnél régebb óta tevékenykedik, a piaci körülmények által kikényszerített konszolidáció sokukat cégbezárásra fog kényszeríteni. A jövőben az egynél több kereskedésben, egynél több márkát forgalmazó nagyobb kereskedők fogják uralni a piacot.
A jelen helyzetről is elmondható általánosságban, hogy a nagyobb, több márkával foglalkozó kereskedők pénzügyi helyzete jobb, mint kisebb, csupán egy márkát értékesítő társaiké.
A konszolidáció valószínűleg nem a kisebb márkakereskedők nagyobbak általi felvásárlásában, hanem a vetélytárs összeomlása után, piac alatti áron történő átvételben fog megnyilvánulni. Ez igen fájdalmas lesz a piac sok szereplője számára.
A márkakereskedések üzleti modelljének változása elkerülhetetlen, viszont hosszú távon mindenki számára előnyös lesz, hiszen a szolgáltatások javulásához, a márkakereskedők működési költségeinek csökkenéséhez, végső soron pedig az autók és a szolgáltatások árainak visszaeséséhez vezet majd. Sajnos a jelenlegi piaci körülmények mellett ez korántsem könnyű út a magyar gépjárműipari piac és különösen a márkakereskedők számára.
Valószínűleg több márkakereskedés lehúzza a rolót, a nyertesek pedig azok a márkakereskedők lesznek, akik az új autók értékesítésén túl, szolgáltatásokat is nyújtanak, illetve lefaragják költségeiket és újratárgyalják szállítói szerződéseiket.
A remény hal meg utoljára?Másfelől akad néhány pozitív tényező is, amely segíthet lendületbe hozni az újautó értékesítést és ezáltal elérni a 2010-re prognosztizált 200 ezer darabos eladást.
„Magyarországon az autósűrűség még mindig elmarad a térség más országaitól. Míg hazánkban 316 személygépkocsi jut ezer lakosra, addig ez az arány Lengyelországban 338, Csehországban pedig 404” – mondta Lőcsei Tamás.
Az egy főre jutó GDP-hez viszonyítva Magyarországon még mindig olcsóbbak az új autók, mint a térség más piacain. Ráadásul az országban az autóértékesítési trend elmozdulást mutat a kis kategóriájú járművektől a közép-, vagy akár a luxuskategória irányában, ami lehetőséget teremt a kereskedők számára a magasabb árrések elérésére. A luxusmárkák, mint például a BMW, vagy a Mercedes 20%-os értékesítés növekedést könyvelhettek el 2008 első három negyedévében 2007 azonos időszakához képest.
De mindez önmagában nem elég, a márkakereskedőknek egyidejűleg kell költségeiket és készpénzáramlásukat racionalizálni, eredményesebb üzletágakat létrehozni és kiváló minőségű szolgáltatásokat nyújtani.
A forintárfolyam, mint sötét ló
Nehéz megjósolni, hogy mit hoz a jövő. A legnagyobb ismeretlen még mindig a forint árfolyama. A nemzeti valuta fluktuációja lehetetlenné tesz minden pontos előrejelzést. A helyzet ezen kívül nagymértékben függ attól is, hogy ezekben a nehéz időkben sikerül-e megnyugtatni a pánikszerűen reagáló vásárlókat, hiszen a bizonytalan környezet miatt most még azok is elhalasztják az újautó vásárlást, akik egyébként megengedhetnék maguknak.
VÉGE (mármint a sajtóközleménynek - a szerk.)

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
