Injektoros gép indítása, Subaru porlasztó
Szerintem többünket is érdekelne, hogy egy injektoros autót hogyan lehet beindítani ha lemerült az akku. Ugyanis az mondjak NEM szabad: bikázni, mert elszáll az elektronika, és ellenjavallt betolni is, mert az el nem égett üzemanyag ami így jut a katalizátorba, berobbanva tönkreteheti azt.
Szerintem többünket is érdekelne, hogy egy injektoros autót hogyan lehet beindítani ha lemerült az akku. Ugyanis az mondjak NEM szabad:
- bikázni, mert elszáll az elektronika
- betolni mert az el nem égett üzemanyag ami így jut a katalizátorba berobbanva tönkreteheti azt.
Tudom, a legjobb ha az ember rögtön vesz egy zsír új akksit (vagy legalább a régit a szobában tölti fel, ami még az akksinak is jobb), de a sárga angyalok hogyan csinálják?
Ui. 1.: A '92-es Passatunkon is tapasztalható, hogy a kormány bal végpontja
előtt hallható egy koppanás (roppanás).
Ui. 2.: A Voyageren az ajtóbecsukást érzékelő elektronikán, ha egykábeles a
kapcsoló, akkor mérhető 4,95V a test és a kapcsolókábel között, ha fordított
jelszintű az elektronika, de ez elég ritka.
Hát... Az injektoros autók közül csak azokat a típusokat meleg buli bebikázni
(indítókábellel külső áramforrás segítségével elindítani), amelyekben motorvezérlő
computer is található!!!
Ezeken a modelleken villannyal, vagy CO-védőgázas heggesztővel is csak akkor
szabad dolgozni, ha a computer ki van véve az autóból.
A híradástechnikai rendszerek sajátossága, hogy bizonyos max. feszültségingadozás
és áramátfolyás hatására vagy azonnal, vagy csakkésőbb, de meghibásodnak. Néha
csak hetek múlva jelentkezik az ilyen kontár indítás következménye sokkoló formában.
Ugyanezen rendszerek másik ellensége a generátor szabályzójának hibája, amikor
az elkezd túlfeszültséggel tölteni.
Ha az akku lemerült és mégis el kéne indítani a vasat. Hát persze, hogy van
az átokban computer, (amit ilyenkor k...ul lehet utálni.) Szóval van egy másik
verda és egy segítőkész pilóta indítókábellel.
- A lemerült akksiról lekapjuk a + sarut, majd a + sarut (a + akku kivezetés
kihagyásával) összekapcsoljuk a járó motorú és jó akksijú autó + akkukivezetésével.
Arra azonban vigyázni kell, hogy a + saru és a kábel nehogy testre érjen. Én
például egy darab rongyba szoktam betekerni, de figyelni kell, mert a csatlakozások
melegedhetnek többszöri indítózás során.
- A negatív kábellel már nincs gond, mindkét végét fel kell kötni, de úgy, hogy
jó érintkezést biztosítson! Ha a verda beindult, néhány sec. Járás után a +
sarut úgy kell visszaszerelni, hogy az indítókábel még rajta van és a másik
kocsi motorja jár.
- Így indításkor ki van iktatva annak a lehetősége, hogy az indítómotor és a
lemerült akku együtt túlterhelje az elektromos rendszert.
- Ha a lemerült akksijú autóba sikerült életet lehelni és a + saru is vissza
van szerelve, ne kapjuk le azonnal a tápkábeleket!!! Ugyanis a generátornak
szüksége van tápáramra a gerjesztéshez, hogy megfelelő intenzitású töltést produkáljon.
Tehát még kb. 5 percig maradjon a két verda összekapcsolva, utána ha a töltés
OK, és az akku sem halott, akár mehetnek kétfelé. 25-30 perc üzemidő után a
lemerült akku is teli lesz mint nyikita tetűvel! :-)
- Ezzel a módszerrel akár két computeres autó is indíthatja egymást. Hogy a
sárga angyal hogy csinálja? Van aki így, van aki becsukja a szemét és hadd szóljon
ahogy van...
- Ha néhány indítás nem vezet eredményre, meg kell keresni a hiba valódi okát,
és azt megjavítani, mert a katalizátort a puszta indítózással is meg lehet tölteni
rendesen üzemanyaggal!!!
Tisztelt Kolléga !
Bele szoktam olvasni az autódoktor válaszol című rovatodba.
Nagyon hasznosnak, érdekesnek és mindenek elött nagyon korrektnak találom a
válaszaidat.
Én a szakmán belül kérek Tőled segítséget.
A minap betért a műhelyembe egy 1989-es évjáratú Subaru E 12-es kisbusz.
A tulajdonos elmondása szerint már többen próbálkoztak a javításával.
A panaszokból ill. a próba során egyértelműen kiderült, hogy karburációs hiba
van.
Az aránylag bonyolult vákumrendszer helyre rakása után, a kis javulástól eltekintve
a hiba megmaradt. Mélyebbre merülve a karburátorba, több nem odavaló dolgot
is találtam.
Pl. beszakadt alapjárati fúvókát, kiherélt mágnesszelepet és ami a legfontosabb:
valószínűleg nem megfelelő benzin ill. levegő fúvókákat.
'Mi sem egyszerűbb' nekifutással kaptam elő a Japán befecskendezők és karburátorok
című könyvet és nem kis meglepetéssel tapasztaltam, hogy abban a karburátor
minden furatának, nyílásának mérete benne van, csak a fúvókákról nem ír egy
szót sem.
Az elgondolásom alapján beszerelt fúvókákkal nagyon sokat javult a helyzet,
de szeretném
korrektül, szakszerűen befejezni a javítást.
Miután a rendelkezésemre álló (nem kevés) szakirodalmat áttanulmányoztam és
semmit nem találtam, arra gondoltam, hogy kollégák segítségét kérem.
Ha módodban áll kérésemet teljesíteni és a Hitachi HCK 34 típusú karburátor
fúvókaméreteit elküldeni, akkor azt nagyon megköszönöm.
Köszönő tisztelettel: Komári József
Tisztelt kolléga!
Azért várattalak a válasszal, mert van olyan ügyfelem akinek én is doktori disszertációt
írhattam volna az E-12 karbijáról...
Csak három napom ment rá, mert én is rá akartam jönni a hiba okára. (Szivató
nélkül alapról egy luk... és csak utána pörgött fel. Ezt olyan tökélyre vitte,
hogy hirtelen gázra egyett büfizett és le is fulladt.)
Na volt itt az ember, szétszedtem azt a kis karbit, de semmi fúvóka nincs számozva,
amúgy japánosan. Nekem úgy sikerült végülis az ember mindkét kis subaruján átlépni
a gondot, hogy cafatokra szedtem a porlasztót, három órára egy fél vödör forró
vízben oldott egész csomag trisóba vágtam a házat és azt a semmi kis fedelét...
Utána kompresszorral kezeltem, ami előtte nem sok retket vitt ki.
Az áztatás során meg fogod látni, hogy mennyi kartergázlerakódás ázik ki a víz
felszínére a már előtte benzinben tisztára mosott porlasztóból.
Szóval szétszedtem azt a nyomorult Hithachit hátha tudok segíteni a méretekkel,
de sajna nem. :-(
Ha mégis trisóba áztatod, kérlek írd meg, mire is jutottál! Ja, a fedél síkját
ellenőrizd, mert kifli tud lenni.
Sok sikert.
Szia!
Van egy '97-es 1,4i Astránk. Télen néha előfordul, hogy a motor beindítása
után elkezd csökkeni a motor fordulatszáma, és utána le is áll. Amikor először
előfordult 38 ezer km-en állt az óra, most 53 ezer km van benne. Nem tudom mi
lehet a hiba, esetlegesen az elektronikára gyanakszom, mert ugye annak emelni
kellene ilyenkor a fordulatszámot (ha ezt nem zárja ki vmi pl. üzemanyaghiány).
A 2. kérdésem az lenne, hogy a hőmérő szenzorja merrefelé található.
A 3. kérdesem: az Opel márkaszervizben beszerelt központizárat hogy lehet beállítani,
ugyanis visszaránt. Mire kell a beállításnál figyelni? (Ha tudom, megszüntetném
a visszarantast.)
4.: a Voyagernél valószínűleg azért mérhető 4,9 V az ajtócsatlakozóknál, mert
az ajtó közp.zár elektronika, mint minden rendes kisfeszültségű elektronika
5V, azaz a 7805 stabilizáló IC miatt 4,95 V-on működik és valószínűleg innen
vannak kivezetve a kapcsolók minden ajtóhoz 2-2 vezetekkel. (Ez a 2-2 vezetékes
dolog egyszerűen ellenőrizhető, ha csak 1 vezeték/ajtó van, akkor rossz az ötletem.)
5.: '92-es 1,6 Tdi VW Passat (133 ekm az óraban, szerintem valamivel többet
futhatott): Szervóban kell olajat cserelni? És ha igen, hogyan és milyen időközönként?
6.: Passat: a turbo állapotára, illetve arra, ha egy turbó nagyon a veget rugja,
netán meghalt, honnan lehet következtetni?
7: 96/XII havi metálzöld 1,0 literes Suzuki Swift GLS-nek 28900 km-rel, végig
vezetett szervizkönyvvel 2002/XII-ig műszakival (előző vizsga óta +max.3000
km-t tett meg) mennyi a reális piaci ára? Tudni kell, hogy a bal oldala vegig
van karcolva, de markaszervizben kijavítattva (bár sajnos láthatóan).
Mielőbbi segítségedet előre is köszönöm
Ui.: Remélem nem rettentelek el a sok kérdéssel, ha mégis ez lenne a helyzet, akkor kérlek legalább pár kérdésre válaszolj. Köszi.
Astra 1.4i
A gyanúd biztossá tehető, ill. cáfolható és másik hibára utaló konkrét adatot
szolgáltat a szervizben bizonyosan rendelkezésre álló TEC-II tip. speciális Opel
hibakereső műszerrel történő mérés. Javaslom ezt, mert az elektromos jellegű és
4 sec. időtartamot meghaladó ideig fennálló, ill. állandósult hibákat azonnal
és pontosan diagnosztizálja.
Egy ilyen mérés-hibakeresés 3000-4500 Ft (helytől függően). Ha az elektronikát
feleslegesen cseréled, sokszorosa pénzben.
A szervizben beszerelt központi zárrendszer nem biztos, hogy gyári GM. Emiatt,
illetve aki szerelte, legjobb ha javítja is, inkább hagyd rájuk a dolgot.
A hőmérő műszer dolga: a motorhőmérséklet szerinti befecskendezésvezérlő, vagy
a külső hőmérsékletérzékelő szenzort keresed?
A VW kormányszervó szivattyújában és az egész kormányrendszerben kétévente illik
az olajat kicserélni. Elég kényes és kicsi ez a szivattyú (ill. pumpa).
Emiatt, és az eddigi tapasztalataim szerint a gyári spec VW szervóolajt szereti
a leginkább, ezzel sír a legkevésbbé. A gyár is ezt rendeli. De sokan ATF automataváltó
olajjal töltik. Paraméterei szerint az ATF 4 minőség is megfelelő, de azért ne
Carrier legyen!
A turbófeltöltő kényes és nem olcsó téma. Általában megvárják az emberek azt a
pontot az autó életében, mikor vagy megragad a turbó tengelye mint a szög, vagy
a tengely mellett már annyi olajat tölt be, hogy nem lehet látni a kocsi mögött.
A turbódízelnél az ilyen feltöltő veszélyesebb, mint a benzines modelleknél. Ugyanis a betöltött olaj képes átvenni a gázolaj szerepét, és levett gyújtás esetén is a max. fordulatot jóval meghaladó fordulatszámon pörög a motor. Csak sebességbe téve, felengedett kuplunggal lehet fékezéssel együtt megfojtani a mocit. Ha a kuplungtárcsa nem elég jó állapotú, ilyenkor szétpörög, szétszakad a motor bele...(dugó, hajtókar, főtengely, stb.) Nem olcsó mulatság és még a turbót is meg kell javítani...
Szóval, minden vezérműszíj csere alkalmával meg kell bontani a feltöltő mindkét
oldalát (értsd: a töltőcsövet és a kipufogó csövet). Így láthatóvá válik a tengely
és a két oldali turbinakerék. Olajnyomás nélkül a tengely lóg, mert a kenőolaj
nyomása központosítja annak futását.
Hogy mennyi lógása lehet, típusonként változó, de ha olajpára helyett valamelyik
oldalon a házban tocsog az olaj, nem jó jel!!! Összeszerelés után meg kell mérni
az üzem közbeni max. töltőnyomást, ehhez kell egy komoly mérőóra. Ez a mért
érték már utal az egész gép állapotára. Mert a turbófeltöltő egy különálló gép,
melyet a kipufogógáz hajt meg.
Ha a feltöltő javításával a teljes üzemképtelenséget megvárják, az amúgy sem
kevés anyagszámla még sokkal keményebbé válhat, ugyanis a méregdrága felújitókészlet
mellé kell egy használható ház is.
A feltöltők javítása egyébként külön szakma, mely spec. berendezéseket és nagy
rutint és pontosságot igényel. A gond csak az, hogy a szerelők sem igen nyúlnak
addig a turbóhoz, amíg az elfogadhatóan üzemel, nem hívják fel a gépkocsi tulajdonosának
figyelmét, mekkora gondságokat tud összegonoszkodni ez a darab vas. Ha mégis,
a tulaj legyint, és amíg fütyül a turbó, nem hiszi el az egészet...
Autóárakban nem foglalok állást, vegyél egy képes autó-expresst, gondolom nem
kell indokolnom, miért is...
Tisztelt Autódoktor!
Kizárólag nagyrabecsült szakértelmében látom aggodalmam eloszlatásának vagy megerősítésének lehetőségét.
Egy Suzuki Swift 1.3 tulajdonos vagyok, az autó alig múlt egy éves. Néhány hónapja vettem és cirka 6000 km-t futott eddig. Nemrég voltam éves kötelező szervizen, ahol szintén említettem az alábbi jelenséget, de azt mondták "nem gond, ebben már bosch fékbetétek vannak".
Miről is van szó: lejtőn vagy emelkedőn megállás után (pl. piros lámpánál) a féket nyomva és finoman felfelé engedve érdekes mély-nyöszörgő hangot hallok a kerekek felől, amint az autó épp el akar indulni valamelyik irányba, s a hang aztán megszűnik, amint a fékpofák teljesen kiengednek. Ez kizárólag ilyenkor jelentkezik rövid időre, tehát csak ha állóhelyzetbeől lejtőn nagyon lassan felengedem a féket. Mi lehet a jelenség oka?
Köszönettel, GAttila
Szia
Hát a fékbetét minősége, vagy az, hogy a kerékfékmunkahengereket meg kéne járatni,
tisztítani. Ha a fékbetét megüvegesedik, a nagy hőterheléstől és a fent leírt
hibától, bizony előfordulhat ez a jelenség. Sőt, idővel erősödhet is, és a betétek,
valamint a féktárcsa nem egyenletes kopásához vezethet.
Kedves Doki!
91-es évjáratú Lancia Dedrám van és egy nagyon egyszerű problémával küszködöm:
lenyomott fékpedál esetén nem működik a baloldali irányjelző. Ha felengedem
a féket, kifogástalanul működik. Ha jobbra indexelek, semmi probléma nincs,
függetlenül attól, hogy fékezek vagy nem. Hol keressem a hibát? Előre is köszi,
Vili
Vili
Szerintem vidd el egy villamossági szerelőhöz, aki kb.10-15 perc alatt megjavítja
és levág vagy 1000-1500 ft-ra.
Hi
Egy '96-os Nissan Vanette Cargoban (2,3 D) nyomom a gázt, néha a hűtőig. Rakottan,
utánfutóval, de néha még üresen is kevés a ménes ereje egy-egy manőverhez. Azért
2300 köbcentinek többet kéne tudnia, vagy tévedek? 100-ig még csak-csak, de
utána egy kész tragédia. A gép lelkét egy BOSCH szervizben átnézettem, minden
ok.
Kérdés: Van e reális esélyem valamilyen módon a lovak számát megnövelni, úgy,
hogy ne kelljen bankölcsönt felvenni? Vagy inkább átkozzam a napot, amikor megvettem?
Köszönettel : Rákóczi Péter
A vásárláskor meg kell győződni, megfelel -e az adott követelményeknek a
verda? Ez, ahogy a neve is sejteti, egy kisáruszállító autó. Ami ugye kisteherautó
jellegű inkább, mint személyautó...
Ez a modell ennyit tud. Szelídebb teljesítménye folytán kisebb fogyasztást produkál,
mint kategóriájában a hasonló más tipusok, ami ugye nem baj? Minden autóval
úgy kell manőverezni, hogy a menettulajdonságait figyelembe kell venni, ezért
dinamikus tempót elvárni egy 2,3-as feltöltő nélküli kisáruszállítótól, rakottan,
utánfutóva inkább nem kéne.
Ha elégedetlen vagy vele, le kell cserélni egy 2,5-ös, vagy egy 3,0 turbódízelre...
De az már más árkategória is.
Nissan Vanette Cargo 2.3 D mocijába lehet e plussz lovakat varázsolni? És
általában a szívódizelekkel mi az ábra? Mintha kevés lenne a gyári 75. Vagy
vegyek egy erősebb kocsit?
Köszönettel: Rákóczi Péter
Köszönöm a második levelet is.
Ezt a típust jelentősen továbbhegyezni nemigen lehet úgy, hogy ne kerüljön
horror pénzbe.
Kedves Doki!
Vettem egy 3 hónapos VW Polot 3.500 km-rel. Az átvétel után gyanús volt, hogy
a motor miért ad furcsa hangot. Mintha zörgött volna. Természetesen visszavittem
és kicserélték az egész katalizátort. A kérdésem az lenne, hogyan mehetett tönkre
ilyen hamar.
Üdvözlettel: mad
Nem megfelelő üzemanyag, karambolos sérülés, kipufogó rendszer felakadása
rossz úton, járdaszegélyen stb.
Szia!
Az egyik haveromnak van egy 1.4-es karbis Opel Kadettje.
Elég jól megy a kicsike, és hajtja is keményen, ezért azt kérdi, vajon lehetne-e
a fekeken erősíteni, hogy jobban fogjanak. Nagyobb tárcsa előre, tárcsa felszerelése
hátra is esetleg....
Mellesleg az én fekem meg nem tul jol fog, epp kopik...
Eddig 10 km van benne, most volt csere ugye, így nem is meglepő...
Majd 100 km után jó lesz, remélem... :)
Mire ezt a levelet olvasod, már biztos jó lesz.
Fekete Róbert, a kis fehér Seatos
Te Robi! Ne huncutkodj, mert elveszem a kormányművedet!!!
Kéremszépen! 4 hónapja autó nélkül vagyok. Szerelik. Mikor vehetem at a gépjárművemet!?
Koszonettel: zAzi
Anyám! Ezt ellopták? Lehet, hogy ezért nem nyúltunk hozzá...
Mostmár tényleg összekapom a hinterlandomat és kész lesz... már nem szopat a
motor agyonszereltsége, loptam ugyanis másikat :-).
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól
600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent.Szíve csücske a német autók, de jöhet
angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.