Rémálom Saxoval
A helyzet a következő: elkövetem életem legnagyobb hibáját. Vásároltam egy Citroën Saxo SX-et 2008 decemberében, 1996 évjárat, 1.4-es, 75L, benzines, 499 000 Ft.
1-2 hónapig élveztük is, de aztán gondoltam elviszem egy kis rutin vizsgálatra, az egyik autószerelő ismerőshöz. Na ez az, amit nem kellet volna.
Ami történt: olaj, levegőszűrő, olajszűrő, vezérműszíj, gyertya, hűtővíz csere.
A szerelő átmosta a hűtővíz rendszert is. Ez olyan jól sikerült, hogy a hűtőborda orrán-száján elkezdet spriccelni, na ezért ez is cserére szorult, 115 000 Ft összesen.
Azt hittem, hogy minden jó lesz, de sajnos nem így történt. A szerelő mondta, hogy nézegessem az olajszintet. Na, erre ráfáztam, természetesen eszi az olajat.
Eddig mentem nagyjából 12 000 kilométert, 7 liter olajat öntöttem bele. A szerelő megnyugtatott, hogy kb. 250 000 Ft-ból megcsinálja a motort meg a váltót. Erre én: miért a váltó is rossz? Természetesen igen.
A váltó álló helyzetben az egyest recsegve veszi be. Ha jár a motor, és üresben van, úgy zakatol, mint egy traktor, de ha kinyomom, akkor elhallgat.
2009 november: a testvérem hazajön Spanyolországból, kimegyek elé a reptérre. Haza felé az autó elkezd rángatni, 1-es, rángat, 2-es rángat, 3-as már csak nagy fordulatszámon rángat, nagy nehezen haza érünk.
Másnap reggel hívom az autószerelőt, erre mondja ő, vigyem el hozzá a kocsit.
Megpróbálom. Beülök a kocsiba, nem csinálja, gondoltam magamban, ha már elindultam, akkor már nézze meg.
Megérkeztem, kiszállok, az autószerelő hátúról közelit, egyszer csak megszólal: Te, a hátsó kereked be van dőlve!
A hátsó futómű eltörött, gondoltam magamban, milyen jó hogy van kocsim, de sikerült 25.000 Ft ért venni egy bontottat, ami jó állapotban van.
Természetesen az asszony mondta: Drágám minden rosszban van valami jó is. Azt már nem írom, hogy mit gondoltam én.
Ha esetleg azt gondolod, hogy itt befejeződött, akkor tévedsz. A hátsó futómű 45.000 Ft-ba került összesen. Mivel mondtam, hogy már nem rángat, ezért azzal nem foglalkoztunk.
Elindultam kocsival haza felé, na most kapaszkodj meg, bemelegedett a motor, elkezdett rángatni, mint állat. És most jön a poén, mivel a hátsó kipufogódob és a katalizátor közti rész, már egy kicsit korhadt volt, és meg lett piszkálva, ezért leszakadt az egész!
Felhívtam telefonon, jöjjön értem, 40.000 Ft a kipufogó, a katalizátortól lefelé végig.
Na most szeretném tanácsodat kérni:
Az autószerelő felhívott, hogy már mindent átnézet, de nem találja a hibát, ami a rángatást okozza.
Ha hideg a motor nem csinálja. Amint bemelegszik, 1-es, 2-es, kuplungot elkezdem felengedni, adok gázt és rángat, vagy lefullad, vagy gyorsan hármasba játszom, 3-as ban pedig nagy fordulatszámnál jelentkezik.
Mi lehet a gond?
Köszönöm, hogy meghallgattál, és várom válaszod.
Nem egy kellemes történet, de talán lehet szép a vége.
Kezdjük a váltóval. Majdnem biztos, hogy a csapágyak szólnak, ennek oka valószínűleg a kevés, vagy nem megfelelő minőségű váltóolaj. Sajnos komoly bontás nélkül ez nem lesz orvosolható. Fontos, hogy amennyiben rászánja magát a javításra, megfelelő minőségű olajjal töltsék fel. Ennél az autónál ez legalább GL-4 minősítést, 75W-85 vagy 75W-90 viszkozitást jelent.
A motor olajfogyasztása, bár az autó futott kilométereit nem írta meg, nem is tűnik olyan veszélyesnek. Ha mégis tenni akar ellene, először is fel kell mérni a fogyás okát, okait. Egyszerűbb esetben egyszerűen szivárog valahol, ez kívülről nagyjából beazonosítható. Ilyenkor néhány tömítés és szimmerring cseréjével orvosolható a probléma. Célszerű ezt összekötni a váltójavítással, ez úgyis alapos bontással jár majd.
Ha a motorolaj nem a tömítéseknél szivárog el, szóba jöhet még a szelepszár-szimmerringek öregedése, a gyűrűk kopása, extrém esetben a hengerfejtömítés átégése, esetleg a hengerfej repedése. Utóbbi kettővel kapcsolatban megnyugtatnám, kevésbé valószínűek, ezek ugyanis együtt járnak egy rakás egyéb idegesítő jelenséggel, amelyet már bizonyára észre vettek volna.
A szelepszár-szimmerringek cseréje nem egy nagy feladat, áruk pedig még jó minőségű készletben is nagyjából 2500 forint. A gyűrűk kopása már komolyabb feladat, bár itt is inkább a munkadíj-vonzata érdekes. No és persze az, hogy a motor megbontásakor esetleg a főtengely- és hajtókarcsapágyakról is kiderülhet, hogy nem állnak a helyzet magaslatán.
A rángatás pedig alapos vizsgálatot igényel. Ellenőrizni kell az üzemanyagnyomást (vákum nélkül 2,5-3,0 bar, 0,5 bar vákummal 2,0-2,5 bar), a fojtószelep-potmétert (teljesen zárva 1kOhm, teljesen nyitva 3kOhm), a MAP-szenzort (0,4 bar mellett 2,1V, 0,6 bar mellett 3,45V, 0,8 bar mellett 4,75V), az összes vákumcsövet (nem repedt, nem törik meg, nincs lecsúszva), a beszívott levegő hőmérséklet-szenzorát, (20˙C: 2.5KOhm, 40˙C: 1.2kOhm, 60˙C: 600Ohm, 80˙C: 320Ohm), az alapjárati levegőszelep működését, a vízhőfokjeladót, a főtengely jeladóját, a gyújtókábeleket, gyertyákat, stb.
Emellett persze javaslom, hogy az autót alaposan vizsgálják át minden más tekintetben is, hiszen tartogathat még egyéb kellemetlen meglepetéseket is.
Remélem, tudtam segíteni, és a rémálom lassan átfordul majd az autózás örömébe.
Üdvözlettel:
Autódoktor

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
