Használt autó megvásárlása után felfedezett hiba
Tisztelt Autójogász!
Abban kérném segítségét, hogy idén februárban vásároltam egy használt Fiat Grande Puntot, amelyen csak most fedeztem fel egy hibát ami már bizonyosan a vásárlásnál is fenn állt. Konkrétan a klíma hűtője van meghajolva, ezáltal a klíma nem működik.
Amikor megvásároltam az autót (kereskedőtől) kipróbáltam ugyan de a februári időben hidegen kívül nem is nagyon tudott volna mást fújni. Egyébként átvizsgáltattam akkor az autót és a szerelő sem vette észre ezt a hibát. Az lenne a kérdésem, hogy ennyi idő elteltével, követelhetem-e a kereskedőtől, hogy javítassa meg vagy térítse meg a javítás árát?
Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Patrik
Kedves Patrik!
A polgári jog szabályai szerint a fogyasztói szerződések vonatkozásában létezik a hibás teljesítési vélelem, miszerint ellenkező bizonyításig vélelmezni kell, hogy a 6 hónapon belül felismert hiba már a teljesítés (adás-vétel) időpontjában megvolt. E szerint nem Önnek kell bizonyítani, hogy a hiba már létezett az adás-vételkor, hanem az eladónak kell bizonyítania, hogy a klíma megfelelően működött és a teljesítés után keletkezett a hiba.
Ez nyilván előnyös az Ön számára, de bonyolítja a helyzetet, hogy Ön kipróbálta a klímát, annak működésének ismeretében vette meg a gépkocsit, sőt a szerelő sem vette észre az esetlegesen fennálló hibát, tehát ezek az eladó javára szóló bizonyítékok lehetnek.
A kellékszavatossági jog alapján elsődlegesen azt kérheti a kereskedőtől, hogy javítsa ki, vagy cserélje ki a hibás alkatrészt. Ha az eladó kijavítási kötelezettségét megtagadja, saját maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja a hibát, amelynek költségét számlával igazoltan utólag kérheti az eladótól. Javaslom mielőbb vegye fel a kapcsolatot az eladóval, jelezze felé a hibát, kijavítás iránti igényét és próbáljon vele megállapodni!
Tisztelettel: Autójogász Dr. Lenkei Balázs