Mást, de jobbat?

2010.07.10. 10:02

Tisztelt Gumidoktor!

Nissan Almera gépkocsimon Michelin Energy Saver köpenyek vannak, 185/65 R15 88T, 2 közülük eléggé kopott már, nem egy időben kerültek használatba, mindenképpen szeretnék új köpenyt venni. Meglepődtem, hogy az ez évi ADAC nyárigumi-teszt ezt a típust vizes burkolaton való gyengébb tulajdonsága miatt most nem helyezte „a különösen ajánlott" kategóriába, ellenben legjobbnak a Pirelli Cinturato típusát hozta ki győztesnek. Igaz, hogy a „P6" szerepelt a tesztben, de talán igazam lehet, hogy a P4 is, amit megvennék, ezekkel a tulajdonságokkal rendelkezhet.

Kérdésem az volna, hogy megtehetem-e, tanácsolja-e, hogy a Pirellit válasszam, így a két tengelyen 2 féle köpeny volna, avagy vegyek az eddigihez még 2 db ugyanolyan márkájú Michelint. Másrészt szeretném még azt megkérdezni, hogy a megvásárolt új köpenyeket valóban a kocsi hátulsó részére tegyem-e fel? Talán a Totalcar egy régi cikkében olvastam ez utóbbi javaslatot valamikor régen, meglepett, mert a gumiszerelők előre szokták tenni az új gumikat.

Tisztelettel: Péter

Kedves Péter,

Azzal kezdeném válaszomat, hogy a Pirelli jó választás. Az aktuális Cinturato sorozat köszönhetően az új keverékeknek és mintázatkialakításoknak, minden szempontból megállja a helyét. Az Ön autójára való méretben pedig a P4 Cinturato tökéletes döntés. Nem gond, hogy a másik tengelyen más mintázat van, az a lényeg, hogy párban mindig egyforma mintázat legyen felszerelve. Ha meg lesz elégedve a P4-gyel, majd a másik két abroncsot is cserélheti ilyenre, ha eljön az ideje.

Az új vagy kevésbé kopott abroncsokat pedig azért előnyösebb a hátsó kerekekre szerelni, mert ez vészhelyzetben (pl. hirtelen fékezés kanyarban) jobb úttartást biztosít, főleg nedves, csúszós úton. Abból kell kiindulni, hogy a kritikus közlekedési helyzetek nagyobb eséllyel alakulnak ki vizes, csúszós útfelületen. Amennyiben ilyenkor az első kerekeken lévő abroncsok – pl. vízenfutás miatt – elveszítik a kapcsolatot az útfelülettel, a gépkocsi átmenetileg kormányozhatatlanná válik, azonban általában megtartja helyzetét és menetirányát. Amennyiben viszont a hátsó kerekeknél szakad meg a kapcsolat az úttesttel, a gépkocsi hátulja kitör. Egy ilyen kritikus helyzettel sokkal nehezebb megbirkóznia a gépkocsi vezetőjének, mint egy rövid ideig tartó kormányozhatatlansággal.

Üdv,
Gumidoki