4 mm vs. kopásjelző
Kedves Gumidoki,
Kérem, segítsen rendet tenni a következő kérdésben.
Most, hogy kaptunk egy kis ízelítőt a télből, azonnal fellángolt a szokásos vita: aki télen nyári gumival jár (akár száraz felületen is), az potenciális gyilkos, aki nyáron téli gumival jár, szintén felelőtlen barom. Az igazi “okosok” szerint a négy évszakos gumi átverés, az ilyet használó lusta egyedeket télen-nyáron egyaránt gyűlölni kell.
A másik gyakran tárgyalt paraméter a profilmélység.
Mindenki szajkózza a 4 millimétert, a biztosító nem fizet, ha ennél kopottabb gumival közlekedek. (Tényleg, le van ez valahol írva?)
Egy gyári új Hankook téli gumin (W320A) kb. 8 mm a profilmélység. Ezek szerint ezt a gumit 50 százalékos állapotában kukázni kell? Egy Conti Premium Contact 6 gumin az újkori profilmélység pedig 6 mm körüli - ezt akkor 60 százalékos állapotában már lehet kidobni? Mit szól ehhez a kis Gréta meg az egész zöldterrorban utazó brigád?
Mindennek ellent mond a józan ész, illetve a gyártói ajánlás. Idemásolom, amit pl. az általam használt Michelin gumiról ír a gyártó: “Habár jó ötletnek tűnhet, hogy már akkor lecseréljük az abroncsainkat, mikor még nem érték el a megengedett legkisebb profilmélységet, mégsem az: költséges, szükségtelen és jelentős környezetterhelő hatása van. A Michelin folyamatos fejlesztő munkát végez azért, hogy olyan újabb gumiabroncsokat kínálhasson vevőinek, amelyeket a lehető leghosszabb ideig biztonságosan lehet használni, még kopásjelzőig lekopott futóval is. A MICHELIN - Teljesítmény, hosszú távra tervezve fejlesztési filozófiánknak köszönhetően termékeinkben a kiváló élettartam magas szintű teljesítménnyel párosul -- az elsőtől az utolsó kilométerig.”
Az előbb említett Conti prémium gumin a kopásjelző becslésem szerint 4 milliméterrel van az újkori felszín alatt. Tehát ez az - elég megbízható - gyártó is implicite azt javasolja, hogy 25-30 százalékos állapotban cseréljük az abroncsot. Ez a valóságban akár 40 000 kilométer (2-3 év) futásteljesítmény különbséget is jelenthet az 50-60 százalékos állapotú cseréhez képest Ön mit gondol, hihetünk a gyártóknak, vagy a kopásjelző “csak úgy ott van”?
Üdvözlettel: Péter
Kedves Péter!
A kopásjelző minden gyártó abroncsán 1,6 mm-nyire áll ki a mintaárokból, ez az előírt minimális mintamélység ugyanis.
A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet így nyilatkozik "a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről":
36. § 4. "...járműveken csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a futófelület mintázatának magassága a teljes felületen eléri:
- ba). 0,75 métert meg nem haladó átmérőjű gumiabroncsok esetében az 1,6 mm-t,
- bb). a 0,75 méternél nagyobb átmérőjű gumiabroncs esetében a 3 mm-t."
Azt tapasztalatból, tesztekből és mérésekből tudjuk, hogy ez az 1,6 mm elég 'laza' határ. Vizes úton, vagy koszos, felhordásos felületen egy eddig kopott abroncs hamar eléri a tapadáshatárt, pláne ha egy széles, sportos profilról van szó; akkor mindez fokozottan igaz. Az sem működik, hogy belül még bő 3 mm a futófelület a külső váll pedig már gyakorlatilag simára kopott, vagy éppen fordítva. A minimálisan 1,6 mm a futófelület bármely részén mérhető kell legyen. Tehát lehet ragozni, akár vitatkozni vele; a jogszabály egyértelmű.
Mint ahogy a téliabroncs definíciójában is segít nekünk ugyanezen rendelet 2. § (17a):
"E rendelet alkalmazásában téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek
- a) a gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,
- b) a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: „M+S”, „M&S”, „M.S”, „MS”, „Winter”, „Winter Use” felirat, „Hópihe” ábra, „Háromágú hegycsúcs” ábra, és
- c) a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t."
Mondom, lehet vele vitázni, érveket felsorakoztatni ellen, vagy éppen ellene... Ésszerű, avagy sem... Egyet kell tudomásul venni. Mindent a szűk keresztmetszetre kell és érdemes fókuszálni. Száraz, jó minőségű aszfalton, még ha -2 fok van is, elfogadható, vagy ha úgy tetszik kezelhető tapadást nyújt egy jó nyáriabroncs is. De vajon mi történik, ha a következő kanyarban jegesedés van, vagy éppen a faágakról hódara hull az útra? Vagy amikor indulunk még minden szép, de 3 óra múlva szakad a hó...? Valahol határt kell húzni és jelenleg ezek a deklarált "határok". Erre támaszkodik, ezt veszi figyelembe a hatóság is és a biztosító is.
Az is tény, hogy a modernebb fejlesztésű abroncsok eleve alacsonyabb profilmélységről indulnak gyárilag, mint pl. 15 évvel ezelőtti elődeik. Ez azonban nem jelenti automatikusan azt, hogy azok élettartamának kétharmadát tudnák, sőt. A fejlesztéseknek köszönhetően a vegyipar már olyan keverékek előállítására képes, amiről anno még álmodni sem mertünk. Próbáljon összehasonlítani tudásban egy 2007-es Nokia butatelefont egy mai bármilyen okostelefonnal! Higgye el, a gumiabroncsiparban is generációváltások történtek közben, ha ez annyira nem is látványos, mint a telefonos példa esetében. Ugyanakkor minden szinten mérhető és érezhető ez.
Oldalakat lehetne írni a témában, de remélem sok kérdésére e pár bekezdésben is választ tudtam adni! ;o)
Üdv, Gumidoki

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
