Rossz a külső hőmérséklet érzékelő
Kedves Kütyüdoktor!
2005. évi, 1.6-os benzines Volvo S40 MkII gépkocsim van. 2013. óta használom, azóta elő-előjön az a hiba, hogy a külső hőmérséklet érzékelő nyilvánvalóan rossz értéket mutat - jellemzően 4-6 Celsius fokkal alacsonyabbat, de néha akár 10-15 fokkal alacsonyabbat is a valóságosnál, és mindig csak alacsonyabbat.
Amikor az autót megvettem, az OBD-kiolvasásnál volt egy hibajelzés: "hőmérséklet érzékelő túlfeszültség" jelzéssel - ekkor azonban a kijelzett hőmérséklet teljesen normálisnak tűnt, csak hónapokkal később jelentkezett a fent írt hiba. Amúgy csak rövid ideig áll fenn ez a probléma, olykor menet közben megjavul - vagy csak a következő indításkor. Vagy egy hét múlva. Azután hosszú hetekig látszólag normális a kijelzett érték. Úgy is jelentkezik, hogy elinduláskor normálisnak látszik a kijelzett érték, majd menet közben esik. Legkövetkezetesebben az őszi időjárás bekövetkeztekor jelentkezik.
Több autószerelőnél is jeleztem ezt a hibát, legtöbben azonban csak széttárták a kezüket. Egy alkalommal az ajtókárpitot lebontva kontakttisztítóval kezelték az itt lévő csatlakozókat - én nem voltam jelen, nem láttam, hogy valójában hogy csinálták. Ezután kb. egy évig nem tapasztaltam a fenti hibát, most ősszel viszont újra jelen van. Kérdésem, hogy van-e ötlete, mi okozhatja a hibát, hogy lehetne javítani, illetve ismeretei szerint a hibás hőmérséklet érték hatással lehet-e az autó egyéb rendszereinek (motorvezérlés, klímaberendezés) működésére? (Különösebb eltérést az autó fogyasztásában nem látok, az eltelt 6 és fél évben ez rendre 7,0 liter (6,8 - 7,2) volt 100 km-re.)
Válaszát előre is köszönöm, Dr. Timár Ferenc
Lehet rossz a jeladó, de ez ritka, valószínűbb az ajtóátvezető csatlakozó. Ha a jeladó a hibás, akkor azt cserélni kell, de előtte érdemes a tükör csatlakozóját ellenőrizni.
Ha a csatlakozó a kontakthibás, nem érdemes próbálkozni kontakt spray-vel, célravezetőbb, ha egyszerűen átforrasztja a vezetékeket és örökre kiiktatja a csatlakozót, de úgy gondolom, akármi is a hiba, érdemes áthidalni ezt a csatlakozót, így később sem lesz vele probléma és a hiánya nem okoz problémát.
Ha az ajtóátvezető csatlakozója hibás, annak otthon ne álljon neki, bízza inkább autóvillamossági szakemberre, mert nagyon nagy bontással jár és itt sem segít a kontakt spray, ki kell cserélni a csatlakozó tüskéit és mindezt a csatlakozó mindkét oldalán.
A Volvo szakavatott szerelője szerint kis mértékben hatással van a motorra és ennél nagyobb mértékben a klíma működésére, érdemes megjavíttatni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu