Gömbcsukló kenése a VW Jettán
Tisztelt Doki!
Adott egy 200 000 km feletti futásteljesítményű 2006. évi VW Jetta 1,6 BSE motorral. Kérdésem, hogy az elsőkerék hajtáslánc gömbcsuklóinak kenőanyagát indokolt-e, (célszerű-e) lecserélni - és esetleg a gumiharangot is (még ha ép is), tekintettel a km-futás illetve a kora miatt (15 év), vagy ez túlzott aggályoskodás a benne lévő kenőanyag feltételezett elöregedése kapcsán. Egyik külső gumiharang szakadása miatt kb. öt éve lett cserélve, a többi még eredeti gyári.
Menet közben gyenge zúgás hallható, ami csapágyhangnak tűnik, de a kerékcsapágyak nem lógnak és terhelés nélkül (az autót megemelve) simán, könnyedén gördülnek. Ebből feltételezem, hogy a csuklók kopásából adódik ez a zaj és egy friss kenőzsír töltés meghosszabbítaná az élettartamát és (vagy) megelőzné a rövid időn belüli tönkremenetelét.
Várom véleményét, tisztelettel: László
Kedves László!
Érdemes tisztáznunk a fogalmakat, hogy segíteni tudjak. Az "elsőkerék hajtáslánc gömbcsuklói" nevű gondolatsort bontsuk szét.
Hajtáslánc alatt a motor utáni nyomaték továbbító rendszert nevezhetjük, mely a kerekek felé továbbítja a főtengelyről magát a hajtást. (Elnézést a laikus megfogalmazásért.) Ha a féltengelyeket ide vesszük akkor még mindig ketté kell bontanunk a dolgot magára féltengelyre és a kerékagy csapágyra. A két féltengely megy a két első kerék felé. Ezek mindkét fégén féltengely csuklók vannak. Ezeket gumiharang védi és ezekben rendszerint kenőzsír van. A leggyakrabban talán grafitos de ez másodlagos. Ha a féltengely csuklók kopottak akkor azon már kenőzsírral nem lehet segíteni. Ilyenkor leginkább kanyarodáskor hallatszik a szóban forgó irányból jellegzetes hang, mely a kattogó recsegőtől az erősen morajlóig bármilyen lehet.
Ugyanakkor ott a kerékagy csapágy aminek nincsen köze magához a féltengelyhez illetve a csuklókhoz, hacsak nem annyi, hogy ebbe csatlakozik a féltengely kerékagy felőli vége egy "ricnis" végződéssel. Ha a kerékagy csapágy hagyta el magát annak van inkább olyan hangja mint amit leírt. Ez is tipikusan olyan, hogy az autót megemelve nem morajlik úgy mintha az autó súlya rajta volna. A kereket mozgatva azonban érezhető a csapágy lógása. (A kerékagy csapágyat a megfelelő nyomatékkal szükséges meghúzni. Sem kisebb nem lehet mert akkor lóg, sem nagyobb, mert akkor túl szoros lesz és nem csak felhevül és fékezi a kereket, de be is maródik és hamar tönkremegy. Ez a csapágy zártnak tekinthető. Beszerelést követően porvédő védi a portól és a vízzel sem szabad komolyan találkoznia.
Technikailag úgy néz ki a dolog, hogy ha lent van a kerék, akkor le kell kötni a kormányösszekötőket (ezek végén van a gömbfej, melyekről le kell venni az anyát és finoman kiütni a helyükről. Le kell venni a trapézokat is. Majd a féknyerget. Ezek után akár a tárcsával együtt is levehető lehet a kerékagy, vagy akár külön is. Ilyenkorra már egyértemű, hogy a korábban említett féltengely ki van húzva az agyból és egyértelmű az is, hogy ezek külön alkatrészek.
Szóval. Lehet a ludas a féltengely csuklók bármelyike és lehet külön a kerékagy csapágy is. Ez utóbbiban nem nem tudja pótolni a zsírt. Cserélni szükséges. A féltengely gumiharang alá be lehet nyomni egy marék kenőzsírt (ezt sem marékkal kell hanem kis tubusból kell odanyomni.), de ha oda van a csukló akkor azon már nem segít a zsír. Javaslom, hogy a jelenséget mutassa meg egy szerelőnek és ne várja meg amíg komolyabb gond lesz. Ezzel együtt a féltengely gumiharangokat ellenőrizheti, cserélheti valamint pótolhatja illetve cserélheti alattuk a kenőzsírt is.) Elnézést, hogy hosszan írtam és konyhanyelven fogalmaztam, de azt szerettem volna, ha érthető amit leírok.
Remélem tudtam segíteni. Üdv.: Olajdoki

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
