Megmenti az olajadalék a BMW-t?
Tisztelt Olajdoktor!
Egy viszonylag új, 2018-as, 36 ezer kilométert futott, turbós BMW B38-as motor élettartama növelhető azzal, ha a gyári olajhoz egyéb olajadalékot adunk? Kifejezetten a Liqui Moly CeraTec (kerámiás súrlódáscsökkentő) használatán gondolkozom.
Számos véleményt olvastam, hogy ezek feleslegesek és akár károsak is lehetnek, hiszen az olajgyártók elve telenyomják adalékokkal az olajokat, további adalék hozzáadása nem szükséges. Ugyanakkor az olajgyártók árversenyben is vannak egymással és a termékeiknek versenyképes áron kell minőséget hozniuk, ami tudjuk hogy kompromisszumokat jelent. Érdemes plusz pénzt kiadni a minőségi olaj használata mellett a CeraTec-re ha a legjobbat szeretném az autónak?
Köszönöm a válaszát! Üdv, Dávid
Kedves Dávid!
Ez egy nagyon jó kérdés, és szinte mindig elakadok vele. Nem is szeretem ezért. :-)
Vegyük végig:
A motorolajokat úgy fejlesztik, hogy megfeleljenek egy-egy motorgyártó előírásának. Az egyszerűség kedvéért vegyünk példának egy Mercedes 229.31 előírást. Olajnak legyen a Champion OEM Specific 5W30 C3 SP Extra, melynek gyártója a belga Wolf Oil. Ez itt most nem a reklám helye, csak akartam egy ismeretlen példát hozni egy komoly gyártótól. A Mercedes megadja a paramétereket, amikre szüksége van a motorolajban ahhoz, hogy az általa fejlesztett motorkonstrukció úgy működjön, ahogyan ők azt eltervezték. Az olaj fejlesztője elkezdi a munkát. Ennél ez egyébként jóval összetettebb folyamat, mert valójában az adalékrendszerek fejlesztőinél van a labda ilyenkor, de így egyszerűbb megérteni.
Ha kész a fejlesztés, és kész az olaj, akkor azt el kell küldeni a jármű gyártójának. Tehát amikor a Wolf Oil elkészült a gyártással, az olajat elküldi a Mercedesnek, ahol hosszú és bonyolult teszteknek vetik alá a terméket. Itt motorfékpadi tesztekre kell gondolni, ahol szélsőséges körülmények (fordulat, hőmérséklet, beszívott levegő páratartalma stb.) tesztelik az olajat a motorban. Ezeket a motorokat darabokra szedik és kopásvizsgálatokat végeznek az alkatrészeken. Tehát konkrétan megnézik, hogy bizonyos terhelést követően például mennyit kopott a vezérműtengely "bütyke", illetve sok egyéb paramétert is vizsgálnak. A Mercedes megállapítja, hogy a motor úgy működött, ahogyan kellett, és az olaj úgy viselkedett ahogyan ők azt kérték. Ilyenkor megadják a certifikációt amit az olaj gyártójának rendelkezésére bocsátanak, és az olajat felveszik a saját listájukra is, ami innentől a garancális szervizek alkalmával is felhasználható lesz. A lista ide kattintva érhető el.
Tehát sem a Mercedes, sem az olaj gyártója nem gondolja ezen a ponton, hogy bármi hiányzik az olajból. Én alapvetően azt pártolom, hogy a motorolaj bonyolult egyensúlyát ne borítsuk meg. Bár lehetséges egy tulajdonságot valamilyen jónak vélt irányba befolyásolni, nem tudjuk, mit okozunk az egyensúly más részében. Én ezért nem szoktam ezt erőltetni.
De! Az ember bonyolult és érzelmi lény: a komfortérzete és az elégedettsége fontos. Biztosan vannak jó anyagok, hatásos reklámszöveggel, és azt sem zárom ki, hogy ezek tényleg jók. Nem mondhatjuk azt sem, hogy az utak mentén lerobbanva állnak azok az autók, amikbe adalékokat öntöttek, azonban azt sem tudja senki megmondani egy motorral kapcsolatban, ami elment 500 ezer kilométert adalék nélkül (két Passatom is ilyen volt), hogy mi lett volna adalékkal. Ráadásul mindkét Passat úgy ment el, hogy kutya baja nem volt egyiknek sem.
Én a következőt javaslom, ha ez a gondolat mindenképpen foglalkoztatja: használjon megbízható és jó minőségű motorolajat, és a gyári előíráshoz képest iktasson be köztes olajcseréket. A motor terhelése előtt mindig várja meg, hogy a vízhőmérséklet elinduljon felfelé. Vagy egyszerűbben: hidegen ne vigye a fordulatot 2000 fölé. A motorolaj szintje mindig legyen a megfelelő értéken! Azt gondolom, hogy ez az igazi védelem. Amikor pedig egyszer majd az autó másképpen kezd viselkedni - például olajfogyasztás jelentkezik, ami nagyban eltér a korábbitól -, akkor érdemes az adalékon gondolkodni.
Remélem, tudtam segíteni, és nem a bizonytalanságot növeltem! Üdv.: Olajdoki
Címlapkép: Getty Images/Westend61

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
