Kedves Péter
A tanácsodat kérném a követekező töltési dilemmához. Ahol sűrűn szoktam tölteni, csak 1 fázis, de sok amper áll rendelkezésre. Az autó (eUp, Skoda Citigo, Seat Mii) töltője kétfázisú. Piacfüggően 2*16A-rel jobb helyeken 2*16 vagy 1*32A-ral tud tölteni. Magyarországra úgy konfigurálták, hogy csak 2*16-ot tud. Átállításra senki nem tudott még megoldást találni.
A kérdésem: mi lenne, ha a 3 fázisú EVSE 2 "fázisára ugyanazt a fázist osztanám meg? Elsősorban az autó érdekelne, ismered ennek az "OBC"-nek a lelkivilágát? A fele annyi töltési idő sokszor jól jönne.
Köszönettel Béla
Kedves Béla,
Ez az egyszerű kérdés egy kissé bonyolult választ igényel.
A háromfázisú rendszerek nem csak abból állnak, hogy van 3x230VAC, hanem az egyes fázisok között van még 120-120 foknyi fázisszög is. (Vigyázat! Ez nem azonos a szintén tévesen és rendszeresen fázisszögnek nevezett fáziseltolódással, amely a meddő-energiát generáló fogyasztók miatt keletkezik a feszültség-vektor és az áramvektor között, és amit Cosfi-vel szoktunk mérni-jelölni.) Ennek az az érdekes hatása lesz, hogy a háromfázisú, szimmetrikus fogyasztók esetén a csillagponton át, a nulla vezetéken nem folyik áram! A nevét is innen kaphatta. A három, 120-120 fokra álló, azonos méretű áramvektor ugyanis egy egyenlő szárú háromszögként önmagába záródik.
Kétfázisú rendszer esetén - sajnos vektor-szemlélet nélkül nehezen belátható, de - a nullán egyszeres fázisáram fog folyni. Tehát 16A-es töltés esetén L1, L2 és N árama is 16-16-16A lesz (más-más fázisszöggel), amihez elég a 2,5 mm2-es vezeték-keresztmetszet. Ha ugyanezt a kétfázisú fedélzeti töltőt egy fázisra átkötjük, akkor viszont az L1 és L2 befolyó árama mind a nullán fog távozni, azaz azon dupla lesz az áram, így a 32A-es elfolyó áramra már kevés a 2,5 mm2-es vezeték, hanem oda már 6 mm2 (sőt, a szigorúbb magyar szabványok miatt 10 mm2) keresztmetszet kellene.
A fentiek miatt az autógyártók direkt oldották meg ilyen módon a töltést, hiszen ezzel csökkenteni tudják a költségeket: vékonyabb és egyféle vezetékből készül a Type-2 autó oldali csatlakozása, ahogy a Type-2 érintkező tüskéi is egyformák. Bizonyos piacokon (pl. USA) viszont szinte nincs háromfázisú rendszer, így ott a drágább megoldást választják, a jóval vastagabb vezetékezéssel - és máris tud az autó csak egy fázisról is tölteni. Hirtelen egyetlen autótípust tudok csak mondani, ami érzéketlen az egy- vagy kétfázisú töltésre: a Maxus EV-80 kisteher. Ennek ugyanis két független töltője van, a Type-2 oldali kábelezése pedig 32A-re méretezett, így teljesen mindegy neki, hogy L1-en és L2-n azonos fázist kap, vagy külön fázisokat, 120 fokos fázistolással.
Az eUp, Skoda Citigo és Seat Mii fedélzeti töltője azonban egy egység, így méri a fázisok közötti fázisszöget is, és ha azt érzékeli, hogy nem 120 fok van köztük, a töltést csak egy fázison engedi, ezzel védve a nulla-vezető túlmelegedését, elégését. Ugyanez fokozottan igaz a háromfázisú fedélzeti töltővel szerelt összes többi autótípusra is, hiszen ha ott is azonos fázisra kötnénk az L1-L2-L3-at, a nullán 3x-os áram, azaz 48A folyna vissza, amihez már a 6 (10) mm2-es vezetékezés is kevés lenne, és minimum 16 mm2 keresztmetszetű vezetéket igényelne.
Tisztelettel: VillanyPásztor

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

