Teljes a kavar a fejemben a különböző izom-Leónok neveiből, de a lényeget tudom: a Cupra R a legerősebb. Lóerőben nem sok az eltérés, de a turbómotor nyomatékát nagyon felpiszkálták, az XDS nevű virtuális differenciálműbe vetett hitük pedig meglepő. Még versenypályára is elvittek, hogy demonstrálják, mit tud.
Már megint egy újabb León, gondoltam, mert a fene tudja már, melyik mennyire erős a másikhoz képest. Egyszerűen túl sok van belőlük: FR, Cupra, külföldön van Linea R is... remélem, nem hagytam ki semmit. Most pedig itt az R betűvel megtoldott Cupra, amely a legerősebb.
Egyáltalán benzinmotor van benne?
Igen. Pedig a León FR után nagy lehetett a kísértés, hogy odakormoljanak egy kicsit a konkurenciának, mert meggyőződésem, hogy a dízelből van a legtöbb az utakon. Elvégre nem kajál, de jól utazik autópályán a belső sávban. Arról nem is beszélve, hogy a túraautó-vébén (alias WTCC) is a dízel Leónok mennek elöl, sőt, tavaly elhappolták a márka- és az egyéni világbajnoki címet a BMW elől.
Ehhez képest a „Racing experience for the road” jelszóval benzines verziót vetettek be a Cupra R néven, mintha köze lenne a WTCC-s bajnoki járműhöz. Pedig, tessék elhinni, hogy az az autó, amivel Michelisz Norbi Európa bajnok lett, sokkal közelebb áll hozzá. Mert az benzines és turbós. Hogy a Cupra R-t kipróbálhassuk, Barcelonába kellett utazni. Szálloda a reptérnél, hatalmas torony, a tetején egy ufó-formájú valamivel, amiről kiderült, hogy egy pár Michelin-csillagos étterem, amit Evónak hívnak. Vicces, pláne, amikor a Top Geart is ide hívják meg.
Amikor ilyen helyre megy az ember, biztos lehet benne, hogy egészen hatalmas tányérokon mikroszkopikus fogásokat hoznak vacsira, átszellemült lassúsággal. Löttyedt, zöld padlizsán (átmérő: 2 cm), kis izével a tetején, satöbbi. Itt is így indult dolog, majd egy óra nyammogás után megjelent a pincér, hogy megmutassa, mi lesz a főétel. Egy csülök! Gyönyörűen megsütve, barnás mázzal. Hát, erre nem számítottam.
Arra sem, hogy a León Cupra R képes lesz bármit kezdeni azzal a 265 lóerővel és 350 newtonméterrel, amit az első kerekeire szabadítottak. A VW-csoportnál most először használják a kétliteres motornak ezt a változatát sima fronthajtással. Az alap 240 lóerős, kétliteres, közvetlen befecskendezős TSI-t nagyobb intercoolerrel, magasabb turbónyomással (2,2 bar abszolút nyomás), módosított kipufogóval. A 25 lóerő nem tűnik annyira soknak, viszont a nyomatékot 300-ról 350 newtonméterre növelték. A váltót is megdolgozták, és a kapcsolási utakat lerövidítették 6 milliméterrel, a futóművet pedig az FR-hez képest további 3 milliméterrel leültették. Ezzel már majdnem két centivel ül alacsonyabban, mint egy köz-León.
Ahhoz, hogy a Cupra R meggyőzzön, szükség volt arra a hatalmas esőre is, ami másnap megadta a tesztvezetés alaphangját. Annyi víz zuhogott, hogy a mindössze hároméves szálloda mélygarázsa beázott. Viszont a vizes úton a 235/35 R 19-es gumik ijesztően tapadtak, gigászi mennyiségű szilikát nyomhattak bele a keverékbe a Pirellinél, lényegében alig kapartak el gyorsításkor az első kerekek. Igaz, amikor ez bekövetkezett, pattogásba kezdtek, de alapvetően iszonyatos jó volt a tapadás, oldalirányban gyakorlatilag legfeljebb komoly vízátfolyáson csúszott a kerék. És ebben szerintem döntő szerepe volt az abroncsoknak, sokkal inkább, mint az elektronikus differenciálzár-imitáló fékezgetésnek. Ezen a kocsin a gumi valóban sokkal kritikusabb kérdés, mint egy összkerekesnél.
Kicsit szomorúan kanyarogtunk a vadonatúj Castellolí versenypálya felé, és ahogy egyre magasabbra mentünk a hegyen, bele a felhőkbe, végképp elkeseredtünk, hogy nem tudjuk meg, mit tud száraz aszfalton. Amit tapasztaltunk, az megnyugtató volt: szinte teljesen semlegesen fordult, tényleg csak a túlerőltetett kanyarokban kezdte el tolni az orrát. A kormányzás precíz, pedig elég erősen dolgozik a szervo, és nem tűnt fel, hogy túlzottan cibálná a motorerő a kormánykereket. A fék bivalyerős, mondjuk az első tárcsák átmérője 34,5 centi, nem is csoda. A szálloda előtt állt véletlenül egy Q5-ös, annak sem volt nagyobb az első tárcsája. Csakhogy a León alig 1,4 tonna.
A közút az közút, a versenypálya más. Mit tud rajta a Cupra R? Lapozzon!