Hibrid sportautó nem lehet jó, vagy legalábbis nem tudom elképzelni. Az egész sportos hibridet igen, olyat láttam is a Lexus RX 400h személyében. Abban kijött, milyen jó, amikor pályán padlózunk egy egészségeset, és a három motor, a V6-os benzines és a két villanyos egyszerre igyekeznek a kedvünkre tenni.
A hibriddel az a baj, hogy nehezen tud könnyű lenni. Súlya van a villanymotornak és az akkumulátoroknak, ha pedig ezek olyan könnyűek, hogy az autó fürge és fordulékony lehessen, nem lesz erős. Vagy eleve erős benzinmotort használnak, jelzés értékű hibrid technikával, ami már lehet akár jó sportautó is, de inkább tartozik a legális, kiskapus adócsalás kategóriába, mint a rendes hibridek közé.
A Honda a 14 lóerős villanyt választotta a 110 lovas benzines mellé, ami együtt 124 LE-s csúcsteljesítményt jelent 6000-es fordulatszámon. A csúcsnyomaték 174 Nm, ami önmagában szintén nem rossz szám, nagyjából ennyi egy 1,8-as benzines Civic csúcsnyomatéka, de abban 4800-as fordulatszámon jön össze ennyi, míg a CR-Z-ben már 1500-nál. Ezek a számok tehát olyanok, mint a számok általában: egzakt mennyiségek, amik nem sokat árulnak el a karakterről. Ahhoz be kell ülni, elfordítani a kulcsot és megnyomni az indítógombot, kapcsolni egy 1-est és rálépni a gázra.
Na tessék! Ugye-ugye?! Erre az 1,5-ös i-VTEC benzinesre még érdemes lesz odafigyelni a továbbiakban – egyelőre csak Európán kívüli Jazzekben kapható. Már önmagában is nagyon jó kis motor lehet. Szépen szól és lelkesen megy, a villanymotor nyomatékának köszönhetően sokkal szebben, mint a szokásos Honda-karakter, amit persze ugyancsak szeretünk, mert milyen jó, amikor a nagy alul semmi után felül megindul, de ez, hogy alul is megy egy felül fickós Honda, hát ez még annál is jobb. Távolról sem az a fuldokló, Euro 5-ös fos tehát, amitől féltem. 1,5L i-VTEC +IMA, a Honda ezt soros hibrid rendszernek nevezi (a villanymotor önmagában nem bírja el az autót), és a gazdaságosabb üzem érdekében alacsony fordulatszámon a vezérmű kiiktatja az egyik szívószelepet.
„Világelsőként kombinálja hatfokozatú manuális sebességváltóval a hibridhajtást”, írja a sajtóanyag, arra célozva, hogy a hibridek mind automaták. Végül is igaz: az Insight első generációja kézi váltós volt ugyan, de akkoriban a hat fokozat nem volt még divat. A CR-Z kézi váltója normális helyre került, tehát a padlóra rakták, ami nekem kis meglepetés. Jó rövid utakon jár, pontos, bár egy picit jobb váltási érzetet el tudnék képzelni. Főleg azért, mert a futóművet ennél egy kicsit prémiumabbnak érzem – a Macpherson rendszerű első felfüggesztésben kovácsolt alumínium lengőkarok lengenek, ami oldalanként 2 kg mínusz.
A kuplungot furcsának éreztem néha, de húszperces tesztvezetést kellett lezavarnunk kettőnknek, fotózással együtt, zuhogó esőben, úgyhogy a CR-Z nagy, általános megfejtésétől kérem, tekintsenek el. A vacakság érzetet, ami az Insightban sajnos ötmillióért annyira megvan, hogy még a nővéremnek is feltűnik, szóval azt a hitványka esetlegességet gyökerestül kiirtották. Na persze, másfél millióval drágábban, mínusz két használható hátsó üléssel ez a minimum, de egy sportos autó legyen drága, minőségi és egy kicsit használhatatlan.
Három üzemmód közül választhatunk a kormánytól balra elhelyezett három kapcsolóval. (Kíváncsi vagyok, pár év múlva úgy roszognak-e majd ezek is, mint a régi Citroen BX-ekben.) Normál, sport és ekonomi – nyúlós gázreakcióktól és idegesítően környezetbarát szerencsétlenkedéstől a sportosig. Az Insightból ismert csészelevél-terror visszaköszön, de választott üzemmódtól függően zöld, kék vagy piros a műszerfal háttérvilágítása. Hogy a kormányszervót mennyiben érinti az üzemmódváltás, ilyen rövid idő alatt esélytelen volt tesztelni. A gázpedál útjához viszont más fojtószelepállásokat rendel az elektronika, tehát ha félig nyomjuk, az már neki padlózás. Egyszóval az autózás iránt egyáltalán nem érdeklődők talán elszórakoznak vele egy délelőttön át, értelme nem sok van.
Kis csemege a sajtóanyagból
...az Eco Assist grafika pedig részletes felvilágosítást ad a vezetési stílusról: segít elkerülni a fölösleges gyorsításokat és fékezéseket, ha a takarékos autózás a cél. Az autós megnézheti korábbi útjai gazdaságossági adatait, illetve azt is, hogy haladt-e az Eco Assist „jutalom” felé.
A CR-Z külsőre nagyjából egy Insight, kupé háttal és lecsapott farral, négy méter körüli hosszal. A CR-Z tengelytávja 115, hossza 310 milliméterrel kisebb az Insighténál, a nyomtávja viszont szélesebb, mint a Civicé – az anatómia már önmagában kiad egy jó kis sportautót. Ugyanakkor a hátsó ülés nagyjából annyi, mint az Insight I-ben. Ezen a kupéháton egyébként rengeteget szélcsatornáztak, de a diffúzor is csökkenti a légellenállást, miközben eltakarja a kipufogót, ami szégyenteljes anomáliára emlékeztetné a szemtanúkat: ez az autó még fogyaszt benzint. Az átlagfogyasztás kijelzőjén egyébként 10,5 literes adat volt. Ha mindenki úgy küldte neki, mint mi a szerpentinen, akkor az kevés.
A CR-Z formája leplezetlenül az egykori, egyéni beállítottságtól függően legendás vagy hírhedt CR-X-re hasonlít. A CR-X mellett van benne jókora adag Insight is, legalábbis a hátuljában, de a Mini nyomán szabadon lesötétítették az első tetőoszlopokat. A korábbi tanulmányautó belseje sokat szelídült, vagy inkább szépen meghondásodott. 233 literes a csomagtartó, ez alatt a lemez alatt vannak a lítiumakkumulátorok, de a hátuljában van még egy hosszú, de igen keskeny, ugyanakkor mély üreg, amibe a liliputi futómuskátlin kívül nem igazán tudom, mit lehetne gazdaságosan elhelyezni.
A Honda 17 ezer Insightot adott el. Civic IMÁ-ból és Civic Hybridből lapzártáig 288 ezer fogyott. Ehhez adjuk az Insight II. 158 ezres eladásait, 463 ezernél járunk, ami hibridből már elég brutális mennyiség. Na ehhez jön az Európának szánt 20 ezer CR-Z, amiből a magyar piacon 45 darabot értékesítenek. Hogy kinek? Gondolom, a beérkezett és időközben fanatikus zölddé átképzett egykori CR-X-tulajdonosoknak. A Honda persze ennél alaposabban kutatta a témát, és fő célcsoportként a 21-40 közötti friss házasokat jelölte meg, akik 40%-a nyitott a hibrid modellekre, azért venne ilyet, 60%-uk pedig a sportos életérzés miatt. Sok kutatás nem is kell hozzá, hogy megtippeljék a célközönség jövedelmi helyzetét: egy 6,5 millió forintos, gyakorlatilag kétüléses autót csak a jobbmódúak engedhetnek meg maguknak, ők is elsősorban másodautóként.
És egy kis jutalom a retináknak: Honda CR-X
A CR-X 1983-ban jelent meg, és meleg fogadtatásban részesült, mint kompakt, fürge kupé. Kevesen tudják, hogy a CR-X fő célkitűzése az 50 mérföld per gallonos (kb. 5 liter/100 km) fogyasztási határ áttörése volt. Ezért lett olyan kicsi, könnyű és áramvonalas.
Kompakt tengelytávjának és könnyű súlyának köszönhetően nagyon kezesen viselkedő és élvezetesen vezethető autónak bizonyult a CR-X. A Honda jelenlegi elnök-vezérigazgatója, Takonobu Ito, aki mérnökként dolgozott a CR-X futóművének fejlesztésén, felismerte, hogy eljött a környezetkímélő, mégis örömautózást nyújtó kocsik kora, Detroitban e szavakkal kommentálta a CR-Z bemutatását: “Először a nyolcvanas évek elején jöttem dolgozni az Egyesült Államokba, fiatal mérnökként a Honda CR-X első nemzedékének futóművét fejlesztettem. Emlékeznek még arra a kis »zsebrakétára«. Én viszont arra emlékszem, hogy a CR-X megmutatta: lehet egyszerre sportos és kis fogyasztású egy kocsi. Változnak az idők, de a takarékos örömautózás ötlete tovább él!”
Ilyen célra tökéletes. Volt nemrég egy agylövésem, hogy nagyon szeretnék egy I-es Insightot. I-es Insightot továbbra is szeretnék, de most úgy érzem, tíz év múlva annál sokkal jobban fogok kívánni egy I-es CR-Z-t. Ezzel ugyanis autózni is lehet, épp abban a teljesítménykategóriában, amit élményautózásra a legjobban szeretek.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

