Vettek már LG-tévét? Lepődtek meg azon, hogy milyen szuper a képe? Aztán bosszankodtak egy sort a nehézkes menürendszeren? Valami ilyesmit él át, aki Hyundai ix35-öt vásárol.
„Na, nem veszem el a tesztelő kenyerét, szívjon a részletekkel majd ő, de az autó magazinos kollégával feldobva szálltunk ki a kocsiból. Nagy baja nem lehet az ix35-nek, persze csak ha a jó váltó-motor kombóval veszi valaki” – fűztem ezt a megjegyzést pár hónappal ezelőtt a Hyundai ix35 első magyarországi próbavezetéséhez.
Hát akkor szívjon a tesztelő a részletekkel. Aki történetesen ismét csak én vagyok. És homokot szórok a fejemre bo-bo-bo-bocs, mert az a rövid, áprilisi gellérthegyi vezetés nagyjából a semmire volt elegendő. Erre a kocsira mondja az angol, hogy „a mixed bag of peanuts”. Mert az alapállítás, miszerint a Hyundai ix35 a megfelelő motorral és váltóval nem vérzik súlyos sebekből, teljesen igaz. De azért egy hosszabb együttélés felvillantott néhány gyenge pontot.
Tegyük először tisztába az ix35-öt. A Nissan Qashqainál minden irányban nagyobb, a Toyota RAV4-gyel szinte milliméterre azonos, a Ford Kugánál kisebb szabadidő-autó. A korábbi Tucsont váltja le, amelynél hosszabb, szélesebb, alacsonyabb és jóval nehezebb. A csomagtartója tágasabb lett – a Tucson eddigi 400 liter alattjához képest az ix35 465 literje már kezd jó méret lenni, ha nem is mellbevágó.
Van itt mindenféle új motor, mi a dízelek közül a gyengébbik 136 lóerőssel kaptuk a kocsit és hatos kézi váltó volt benne. Felszereltség? Gépünk a négy közül alulról a második, Comfort nevűbe tartozott – üvegtető nyema, indexet se kaptunk a tükrökbe, viszont ködlámpa legalább jutott. A váltót leszámítva alapvetően jól jártunk ezzel a kombinációval, de erre később majd még kitérek.
Mivel volt egypár dolog, amit a múltkori bemutató után leírtam, viszont most rájöttem, hogy tévedtem, inkább ezeken lépnék túl. Első a rugózás-futómű-kormányzás kombó, ami közel sem eltalált itt, igazából kapufának sem mondanám. Bocsánat, így a focivébé idején kijön az emberből az efféle, pláne, amikor megjön az első vuvuzela a szerkesztőségbe, és az ember háta mögött épp a tizedik kolléga próbálja eljátszani rajta a bocibocitarkát.
Az én tesztautóm nem a legnagyobb, hanem a közepes méretű, 17 colos gumikkal jött, ami szuper hír, hiszen minden külföldi beszámolóban egybehangzóan állítják, hogy 18-asokkal szörnyű a menetkomfort, nagy a gördülési zaj. És nem Budapesten próbálták. Mert Budapesten a 17-essel is a kellemetlen határát súrolja az ix35 menetkomfortja. Persze, rugóút van dögivel, a nagy, puha bukkanók szinte még kellemesek is az ix35-ben. De bármi, ami közepes vagy annál kisebb úthiba, az szépen összerázza a benn ülőket, főleg azokat, akik hátul kénytelenek átvészelni az utazást. Kevés csillapítás, nehéz kerék, hosszú rugóút – ez jön ki az egyenletből.
És az autó billeg is. Nem teherautósan ugyan, bár létezik modern pickup, ami ennél cseppet sem labilisabb. Nem beszéltem még a kormányzásról, amelynél a kerekekre ható erőknek és a karimán érezhető visszajelzésnek nagyjából annyi köze van egymáshoz, mint McDonald's burinak a molekuláris szakácsművészethez: kevés. Középen bizonytalan, pontatlan, ám kicsit szorul, kitekerve direktebb, viszont túl könnyű – az ilyet nehéz megszokni, megszeretni egyenesen lehetetlen.
A műszerektől is lesz, aki hasra esik, de legalább ugyanennyien fognak fintorogni. Mert gyönyörűek, ez tény. A trükk ugyanaz, mint a Honda Civicnél és a Toyota Corollánál – a nagy körökön belül állványon egy-egy kisebb, LCD-kijelző fityeg. Különösen szép este, amikor mindenféle ufófények világítják meg a szinteket odabenn. Sajnos az ufófények nagy része kék, s ez a fajta kék világítás már a Volkswagenekben is sokak szemét zavarta (például az enyémet). Sebaj, le lehet tekerni a fényerőt, de a középkonzol szintén kék lámpái olyankor is erősek maradnak. Ráadásul a ferdén levágott csőműszer-divat e legfrissebb hajtásánál nem vettek figyelembe egy fontos ergonómiai szempontot – hogy néha nappal is van, amikor olykor még a nap is süt. Napsütésben pedig olyan erős a tükröződés a plexin, hogy mindig csak fél műszereket látunk. Szép-szép, de sikerülhetett volna jobban is – mondta a légtornász a kórházi ágyon.
Akad még a tarsolyomban, bár semmi se súlyos. A kézi váltó valahol ott a mélyben, ahová szem el nem lát, kéz nem nyúl, a fogaskerekek-kapcsolóvillák világában precíz, finom szerkezet lehet ez, de a pontatlan rudazat elrontja. Könnyen kapcsolható ugyan, de simán mellé lehet váltani, ha sürgetjük.
Aztán az utastéri műanyagok: dicséretes, hogy a Hyundai ismét bevezette a barna műszerfalat a köztudatba, hiszen az kevésbé piszkolódik, mint a világos bézs, viszont otthonosabb, mint a komor fekete, tehát nincs vele baj. Csak sajnos a belteret ízesítő barnamártás minősége közel sem egyenletes. Van belőle alig mintás, világosabb fajta, matt a műszerfalon, valamint erősen rücsis, sötétebb, fényes a széleken. És a legszomorúbb, hogy ezek a szószok összeérnek. A Mercedesnél ilyen elnagyolásért már a hatvanas években forró polipropilén-fürdőbe nyomták a tervezőmérnök fejét…
De hát a Hyundai nem Mercedes, nem is akar az lenni, egyrészt akkor sűrűbb assistance-hálózatra lenne szüksége, másrészt meg olcsóbb autókat is készít. OlcsóBBakat, de nem olcsókat. Most már.
Mert ix35 létezik ugyan ötössel kezdődő áron, de annyiért csak béna, kétkerék-hajtásos, általában rossznak mondott benzinmotorral kapjuk. Összkerékhajtással, dízelmotorral, a komfortzónát súroló felszereltségben már 7,3 millióba kerül, és annyiba is csak most, amikor 200 ezer forint kedvezmény van rá.
Olcsó? Valahogy nem visz rá a lélek, hogy egy felextrázás után már inkább közel nyolcmilliósnak tűnő autót ennek merjek nevezni, igaz, az ülésfűtés, az MP3 USB-bemenet, a tolatóradar, a lejtmenetvezérlő azért gyógyír a sebekre. Viszont tényleg olcsó abban az értelemben, hogy a vele összemérhető RAV4 és Kuga még jó fél–egy misivel többe kerül. Minden relatív.
Sajnos a RAV4 és a Kuga nagyjából épp annyival jobb autó is az ix35-nél, mint amennyivel többe kerül, épp a fent említett problémákból következően. Pedig ezeken túllépve igazán jó gép bontakozik ki előttünk.
Több másik mellett van egy fergetegesen jó pontja ennek az autónak. De csak a következő oldalon tudják meg.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
