A helyzet az, hogy a Meriva nem egy különösebben jó autó, de ezzel együtt egy szerethető tárgy. Akarom mondani, termék. Vagy MPV. Vagy családi minibusz. Ahogy tetszik.
Először is be lehet ülni rendesen, előre is meg hátra is, a magas építés engedte kétajtós szekrény elrendezés ebben sokat segít. Aztán beülést követően érzik, hogy nem rossz a szék, tehát jó. Na az ülés a másik, olyat viszonylag ritkán olvasni, hogy ilyen meg olyan jó egy ülés. Azt annál inkább, hogy itt nyom meg ott szorít. Tudják, mitől van? Attól, hogy ha jó az ülés, azt észre sem vesszük, hiszen jó, nem zavar. Mint a szélvédő: amíg nem fúj az arcunkba a menetszél, és átlátszó, addig nem vesztegetjük rá a szót.
Amikor a telefonomnak kerestem helyet, igazán kellemes érzés volt a kézreálló hat–nyolc rekeszből válogatni, egy részük az ajtón, egy részük a kormány körül, továbbiak pedig a könyöklőben. Akarom mondani, abban a barlangban, amit a könyöklő alá ástak. Drótos headsetem van (a BMW-ben nincs Bluetooth), amikor állok, épp nem esik le a földre a telefon, hanem sípcsontközépnél megfeszül a drót. Na, beejtettem ebbe a könyökbarlangba a telefont, és ha nincs rajta a drót, ami pont megfeszült, mire a készülék leért és amivel végül kiszabadítottam, felderítő, barlangi mentőket küldhettem volna utána. Meg fiókok is vannak benne, ki se mertem próbálni mindet, de több emeleten mozgathatók a polcok, egymástól függetlenül.
Praktikum dolgában nem állunk rosszul, a hátsóüléses trükközés nekem sose ment, megpróbáltam huzigálni meg nyomkodni mindenféle kiálló dolgokat, de ezt inkább meghagytam végül a hanyatló nyugat ópiumának, úgyis mindig azt mondja Papp Tibi, hogy a tesztelőnek nem marad semmi. A hátsó ülés kényelmes, magam mögött akkora a hely, hogy tőlem 15 centivel kisebb is lehetne a tengelytáv.
Kényelem ügyében is furcsállottam pár dolgot, úgy érzem, szépen végig lett ez az egész merivásdi gondolva. Ott van például az ülésfűtés, ami nem egy unikum manapság, de kormányfűtést eddig csak belbudai lakások áraiba kerülő autóban láttam, mint a BMW Z4 meg a Lexus LS és társaik. Ebben a családi kisbuszban, ami arra van, hogy anyu elszaladjon a gyerekért az oviba meg utána a boltba, este a nagyinak vigye vele a parizert meg a csirkefarhátat, ebben meg van kormányfűtés. Ráadásul költséghatékonyan (nem, nem a hűtővizet vezetik a kormányba), csak ott fűt, ahol egyébként fogni kellene a kormányt, 3 és 9 óránál egy tíz-tíz centis körcikket. Erre mondjuk, hogy nem bug, hanem feature.
A multikormány alap, a komputert is lassacskán olcsóbb beépíteni minden autóba, mint kevesebbet rendelni a beszállítótól magasabb áron, meg computer nélküli kormányt meg kapcsolókat gyártani. A légkondi a két négyzetméteres szélvédő mellett kvázi kötelező, nem is tudom, lehet-e rendelni nélküle, ebben mindenesetre volt: automata, kétoldali (megkérdeztem az alap alap típus elvben rendelhető nélküle, de a 400 000 Forintos bevezető kedvezmény feleslegessé teszi, ugyanis pont becsúszunk a légkondis sávba ezzel az összeggel). Tetőablak nem volt, ami nem is baj, ilyen hülye melegben.
Este elugrottunk a gyerekkel Zsámbékra a romtemplomhoz – ne kuksoljon egész nap odabent –, azt mondja, tetszik neki. Főleg, hogy kilát a hátsó ablakon. Abban van ugyanis egy kis kanyarítás, amitől kisebb a bunkerfíling, nagyobb a tájkép. A gyerekek szeretni fogják.
Elértünk az ajtócsodáig, amivel kapcsolatban hosszú előtanulmányokat folytattam, de az egészet agyonlőtte egy blogposzt, itt, az Index univerzumban jelent meg pár hónapja. Sok állításával nem értek egyet, például, miért kellene ki-be csukogatni az ajtókat, hogy valakit ki- és beengedjünk, de nem is ez a lényeg, hanem ez a fotó itt lent. Segítségül bekereteztük rajta, mit kell figyelni. A hölgy egyrészt kitámaszt a lábával, másrészt komoly szervi problémája van. A karja kicsit hosszú, ebből az alkar orsó- és singcsontostul vagy nyolcvan centi. Ettől még az ajtó jó.
Az árakat még nem pontosította az importőr, mindösszesen annyi derült ki, hogy bevezető árként az Essentia 3 499 000, az Enjoy pedig 3 899 000 lesz az 1,4-es, százlovas benzinmotorral. A 120 lovas turbo felára 220 000, a 140 lovasé pedig 300 000 az alapmotorhoz képest. Eszerint a vezetett Cosmo felszereltség, ezzel a motorral legkevesebb 4 340 000 forintba kerül.