A C5 megjelenésekor kezdtük kapizsgálni, hogy a Citroën összeszedte magát. Valóban, kis motorral is elmegy, a tömeg-kétliteres HDI-vel egészen kiváló. Most pedig fogyasztóvédelmi küldetésünk tudatában úgy éreztük, ellenőriznünk kell, hogy a 2,7-ről 3 literesre növelt dízel is jó-e. Eláruljam? Csodálatos.
Pedig már nem tudok elájulni egy üvegtetőtől vagy egy bőrüléstől. Azért ez már a kommersz autók szintjén sem csoda, az igazán jó bőrt a luxusmárkáknak tartogatják. Mégis meglepődtem, amikor beszálltam, mert a C5-ben eredeti BMW-bőrszag fogadott.
Nyilván az illat attól függ, hogy a bőrt milyen technológiával készítették, mindenesetre a C5-ös nemcsak az üléseire kapott belőle, hanem a műszerfalára is. Jól is néz ki, csak ne felejtsék el ápolni. Egyébként alapból szövet-bő kombó járna az ülésekre, én azzal is beérném. És még egy apróság a jó anyagválasztás illusztrálására: a tetőkárpit nem ugyanaz az egyenanyag volt, mint az összes autóban, hanem egy kellemes tapintású, velúrszerű valami.
Az, hogy a Citroën mennyit lépett előre, az menet közben érzékelhető a legjobban: egy 26 ezret futott tesztautó nem szokott ennyire egyben lenni, legfeljebb a Mazdák. Biztos van egy titka, biztos az, hogy a rugózás nem rázza szét a kocsit. Hiába, a Citroën ezt már nem mossa le magáról.
Azt hiszem, a hidropneumatikus rugózás ezzel a nagy motorral él együtt a legjobban. Itt már az autó is elég súlyos, hogy ne tűnjön gyomorforgatóan lágynak, még komfort üzemmódban sem. Az embernek hirtelen eszébe jut, hogy a mai autók a németek által fontosnak tartott jávorszarvasteszt és szlalom miatt egyszerűen elfelejtettek rugózni. Tessék mondani, hol van egyetlen olyan teszt, ahol lengéskényelmi mutatókat mérnek? Sehol, mert a németek 90 százaléka elhasalna.
Viszont az olaszokat ez nem túlzottan érdekli. Nemrég láttam egy cikket a Quattroruote című lapban, ahol vagy tízféle felszínen, különböző sebesség mellett a középkategóriás autók menetkomfortját vizsgálták. És ki nyert? A Citroën C5. Egyedül a Mercedes C-osztály volt még jó (ezt valószínűleg a trükkös lengéscsillapításának köszönheti), de a C5 toronymagasan nyert. A többi autó egy picit rosszabb úton egyszerűen nem hajlandó rugózni, hanem szimplán zötyög. Ezt már megszoktuk, és azt mondjuk, hogy elfogadható. Tényleg be kell ülni egy C5-be, hogy az ember belássa: egy frászt.