Mivel a potroh és a transzport-tér jókora, az idegdúcok számára már kisebb tér maradt. Az ix20 ennélfogva egy meglehetősen egyszerűen gondolkodó, áttekinthető felépítésű bogárfaj. Szíve – a már említett 1.4-es – kicsi, 90 lóereje leginkább akkor mozdítja meg némiképp dinamikusabban az 1178 kilós testet, ha lábunkkal noszogatjuk. Ilyenkor, mintegy 120-130 km/órás sebességig meglepően csendben teszi a dolgát, a további pöckölgetés ellen azonban hangos zümmögéssel tiltakozik. Ennek egyik fő oka a váltószerv rövid áttételezése és mindössze öt sebességi fokozata.
Első pár lába McPherson-szervvel kapcsolódik testéhez, míg a hátsók a Darwin által csak egyszerű, csatolt lengőkarként említett porcokkal rögzülnek. Ez a testfelépítés ugyan nem ad olyan feszes, sportos úttartást, mint mondjuk egy gabonafutrinka (Zabrus tenebrioides Goeze) esetében, ellenben természetéből és a fajra jellemzően nagymértékben alkalmas arra, hogy a morzsás padlószőnyeg egyenetlenségein puhán átfusson, bár tény, a nagyobb résekben azért felkoppan a láb, kellemetlen dübbenéssel informálva a petezsákban utazó lárvákat az úthibáról.
Mint minden, a Merivae-osztályba tartozó faj, az ix20 is abszolút jóindulatú, magáról a felületről semmiféle visszajelzést nem adó, alulkormányzottsággal reagál minden hirtelen irányváltásra. Ha netán kedvünk támad gombostűvel gyufaszálak között szlalomoztatni, mindenképpen számoljunk ezzel, bogarunk magas felépítése okán amúgy sem túlzottan alkalmas száguldozásra. Szívének 137 newtonméteres nyomatéka terhelten bizony már kihívásokkal küzd, erejét leginkább a 3000-es fordulatszám-tartomány fölött mutatja.
Jellemző fellelhetési helyei (már csak kedvező, 3 499 000 forintos indulóára miatt is):
– A nem túldimenzionált költségvetésű családok lakóhelyei.
– Az ár/érték arány szenzitív emberek otthonai és
– A fiatal, gyermekes párok környezete lesz.
Széleskörű elterjedését csak a jelenleg kedvezőtlen banki alapkamatok gátolják némiképp.
Természetesen élőhelyeit veszélyezteti többi konkurense is, de az Opel Meriva sokkal drágább, az új Nissan Note szinte ugyanannyiért kapható, egyedül a pár éve már piacon lévő Honda Jazz olcsóbb, de az jóval kisebb nála. Természetesen szinte mindegyik kisállatkereskedésben kötelező alkudni, márpedig ezen családbarát bogarak közül jelenleg mindegyik kereskedő kínál ilyen-olyan kedvezményt vagy akciós csomagot.
Az általunk próbált példány 3 999 000 forintos áron kapható, mindenféle akció nélkül, öt év kilométerkorlátozás nélküli garanciával, ami mindenképpen jó hír. Közeli rokona, a Venga még nála is olcsóbb.
A Hyundai ix20 ha nem is első látásra, de könnyen a család kis kedvencévé válhat. Fenntartási költségei nem magasak, etetése egyszerű, némi benzinbe áztatott rongyon elcsámcsog. Bár tény, ha sűrűn ösztökéljük dinamikus haladásra, akkor ez 100 kilométerenként akár 8-8,2 liter benzinünkbe is kerülhet, óvatosan tornáztatva 7,2 liter körülire csökken.
A gázolaj-töltőpisztolyok környékén elterjed ún. dízel ix20 ugyan némiképp drágább (1.4- literes, 77 ill. 90 lóerős változatban 4 499 000-4 699 000 forintba kerül), ám kétségkívül jobb választás ennél a kicsi benzinesnél, hiszen gyorsabb, nyomatékosabb és kevesebbet fogyaszt. A 126 lóerős 1.6-os pedig amúgy is eladhatatlan lesz nálunk.
Ismeretterjesztő sorozatunk 47. részét olvashatták, a mai napra elköszön önöktől Vályi Attenborough.