Az emberben csak akkor tudatosul, mennyire visszaélnek az autógyártók a családosok helyzetével, amikor elgondolkodik azon, mi a franc kerül egy átlagos méretű és képességű egyterűben nyolcmillió forintba?
Hűha, hát nem is tudom: szép ez, emberek? – tártam szét tanácstalanul két karomat és néztem körbe a kollégákon. Valahogy egyikőjük arcán sem láttam a rajongást, ellenben legalább nem takarták el a szemüket, mint az új Focus képei láttán.
Alapvetően a remek, narancssárga szín és a szép felnik adják el ezt a konkrét Grand C-Maxot, na meg az itt-ott fellelhető plusz dekorbetétek. Pedig magával a formával alig van baj. Az elején. A fényszóróktól kiinduló koncepciót egész következetesen sikerült végigvinni a formatervezőnek, egészen a tolóajtók végéig. (Melyek csak a Grandhoz járnak, a mezítlábas, kompakt C-Max klasszikus hátsó ajtókkal készül.)
Ott azonban szemmel láthatóan a saját – emelkedő övvonalú – csapdájába esett a mester és csak tudatmódosítók által stimulálva volt képes összehozni az autó oldalait és hátulját. Nem tudok elvonatkoztatni, de az ívekből és árnyékokból emelt Bábel tornya láttán önkéntelenül is ajkamra tolul a szó, az ő neve, amit sosem szabad hangosan kiejteni: Ta-cu-maaaaaa.
Persze ízlésről vitát nyitni nem érdemes, a fájdalom különben is rövid ideig tart csupán, a Grand C-Max hátulja már tökéletesen illeszkedik Fordék egyterű-divatjába.
Odabent némiképp ugyanaz a futurisztikusnak látszani akaró, valójában kissé eklektikus építészet fogad, mint az új Fiestában vagy Focusban. Kétségkívül jól mutat a fotókon a középkonzolba épített Darth Vader vagy a szigorú ívű ezüst dekorbetét, de a műszeregységnél már kicsit besokalltam én is. Az ugyanis szakasztott mása a Benji, valamint Yubi herceg és Zax, a droid kalandjai a földön című sorozat Zord droidjának. A pontot az i-re a sok apró krómbetét teszi fel, ezeket csak decensen érdemes felhasználni, túlzott mennyiségben fölösleges bazári hangulatot keltenek az amúgy precízen összerakott, jó anyagú és halk beltérben.
A kezelőszervek furák. Sok az apró, kis gomb és tekerentyű, a fedélzeti számítógép menüjét és az audiorendszert ráadásul két teljesen egyforma kezelőpanel vezérli a kormányon. Plusz egy harmadik felel a hangerőszabályzásért és a telefonért.
Apropó, telefon. Dicséretére váljék a Fordnak, hogy először sikerült Bluetooth audión keresztül csatlakoztatnom a Nokia N95-ömet a rendszerhez és a feláras hifiből egész elfogadhatóan szólt az Alice in Chains. A sokkal drágább ötös BMW ezt nem tudta, pedig az opció megvolt ott is.
A műszerfal maga íves, megtört, egyedül a kormány emlékeztet régi önmagára, ám a kaotikus helyzeten sokat javít a kétszínű beltér és a panorámatető, ami némi világosságot és könnyebb orientációt hoz a kezdeti hová nyúljak tanácstalanságba. Érzésem szerint sok ez egy családi egyterűbe, a testvér Mazda 5 például sokkal áttekinthetőbb és logikusabb felépítésű. Persze annak idején Zámbó Jimmyt sem a szépségéért szerették…
A legnagyobb gond azonban az, hogy a Grand C-Max a látvány kedvéért feláldozza azokat az attribútumokat, amelyek leginkább számítanak ebben a kategóriában: a teret és a praktikumot.
Először is engedjék meg, hogy értetlenül álljak a műszerfal és a szélvédő között elterülő kietlen rónaság szélén. Persze az erősen döntött szélvédő sportosságot sugall, de nem hinném, hogy egy egyterűnél ennek kéne lennie a fő szempontnak, egy egyterű sugalljon egyterűséget, máskülönben előfordulhat, hogy azzal a fél négyzetkilométernyi szürke plasztikkal szembesülünk, ami köztünk és a szélvédő között terül el.
Ez még nem is lenne önmagában baj, megoldották ezt mások is úgy, hogy telepakolták tárolórekeszekkel. Igaz, ezek össztérfogata leginkább a katalógusokban mutat jól, de legalább valamire igyekeztek kihasználni a helyet. A Grand C-Max azonban annyira családbarát, hogy gondoltak azokra a gyerekekre, akik egy-egy hosszabb pihenő alkalmával szeretnének karikás ostort pattogtatni, esetleg újrajátszani a kurszki tankcsatát, de odakint esik az eső. Tessék, a műanyag rónaság csak rájuk vár.
És most ne próbáljanak meg azzal ellenérvelni, hogy kell a hely a légzsáknak, a fűtéskonzolnak és a ki tudja, minek, mert nem így van. Ez itt annyi elpocsékolt tér, amennyire később érezhetően szükség lenne. Ráadásul ha a beépített navigáció térképeiből hiányzik Magyarország, akkor meg se próbálják az utólagos navit a szélvédőre cuppantani: egyszerűen nem érik majd el.
Az ajtózsebekbe a félliteres palack ugyan elfér, nagyobb már nem, cserébe hangulatosan meg van világítva ez is, az autó színével megegyező fénnyel. Mentségére legyen mondva, hogy a kesztyűtartó gigantikus, a könyöklő pedig mély, kár, hogy előrehúzva a fedele eltakarja a prémium középkonzol második italtartóját.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
