Miért nem lehetett egyből így?

Bemutató: Opel Corsa - 2011

2011.03.24. 06:31

Új szoftvereknél szokás direkt meghagyni egy-két őrjítő hibát, hogy később megvegyék a frissítést is hozzá – tartja a legenda. A 2011-es Corsa bemutatóján végig ez motoszkált a fejemben: miért kellett hozzá négy év, hogy végre jó legyen?

Bizony, már több mint négy éve, hogy 2006-ban bemutatták a D Corsát. Bevallom, nekem kevés volt ennyi idő, hogy megbékéljek vele. Vagánynak szánt, kissé vaskos karaktere sosem tudta elfeledtetni, hogy nem lehet kilátni belőle, hogy a kormányzása borzalmas, hogy a háromajtósban vállficam árán lehet csak elérni a biztonsági övet, hogy tükröződik az öncélú dekorbetét a szélvédőben, és még sorolhatnám a bosszantó elcseszett apróságokat. Vagy csak túl sokat vezettem anyám céges Ecoflexét, és egyszerűen elkeserített, hogy a fényevőnek kikiáltott, borzalmas hangú, 1,3-as dízel sosem volt képes hat liternél kevesebbet fogyasztani. Ennél pedig a kétszer akkora rakterű, szívódízel, kombi Escortom is csak jobbat tudott.

Most pedig eljött a fészlift ideje, és bár a válságban hajszál híján elvérző Opel kicsit akadozva, két ütemben zavarta le a frissítést, érezhetően javult a Corsa. Még tavaly áthangolták a futóművét, megcsinálták rendesen a kormányát, állítólag a váltóhoz is hozzányúltak, bár azt nem érezni, az Ecoflex motort pedig szinte percről percre fejlesztik, a bécsi bemutatón már a negyedik verzióját próbálhattuk ki. De ez a messze nem elhanyagolható minőségi változás, bár megpróbálták kampányolni a gyáriak, észrevétlen maradt az átlagos júzer számára – ezért muszáj volt idén rádobni egy új fényszórót.

Majdnem azt írtam, hogy ügyesen nyúltak hozzá Opelék a még ma is frissnek tűnő formához, hiszen úgy szabták át az orrát, hogy a drága présszerszámokat nem kellett kidobni, mert a sárvédő és a motorháztető lemeze változatlan, mégis másképp bámul ránk az arc. De nem tehetek róla, egyszerűen mindig az éppen leváltott Passat táskás szeme jut eszembe róla, még ha mégsem pont ugyanaz a séma, a hasonlóság tagadhatatlan.

A lefolyatott lámpákhoz új lökhárító is kellett, ezt már úgy csinálták meg, mint a Merivánál: a stewardessesen széles mosoly mellett függőleges, szemfogszerű rácsba rejtették a ködfényszórót. És ha már ennyire belejöttek az orrplasztikába, rátették az Opelokra újabban jellemző hetyke kis krómbajuszt is. Itt viszont véget ért a takarékos minimálfrissítés, a Corsa hátuljához nem is nyúltak.

A belsejéhez is csak éppenhogy, viszont ésszel. A középkonzol műszerfalra felkúszó dekorpatkója, ami az első kiadásnál roppant zavaróan tükröződött a szélvédőben, már egy ideje nem csillog, nincs lefújva kályhaezüstre, hanem matt szürke, ahogy kell. A háromajtósnál a biztonsági övet ugyan nem tudták előrébb varázsolni a B oszloppal együtt, így még mindig orangután kezűnek kell lenni ahhoz, hogy a becsatoláshoz kényelmesen elérjük a vezetőülésből, viszont már nem fűrészeli ketté az oszlopborítást – ezt is észrevétlenül javították valamikor az elmúlt négy év során.

De ahhoz, hogy összeálljon a saját korlátain belül kellemes kép, a jogosan kritizált telefonbillentyűzetes középkonzol helyére kellett még valami újdonság, ezt jól érezték Rüsselsheimben. Az alapáras változatban ugyan nincs benne az új Touch&Connect névre keresztelt, érintőképernyős navi, de az Enjoy felszereltségi szinthez 165 ezer forintért, a Cosmóhoz már csak 92 ezerért kérhető. Szuper holmi, szép a kezelőfelülete, viszonylag intelligens, és jár hozzá USB-csatlakozó, AUX-bemenet és BlueEfficiency, vagy milyen telefonillesztő is. Egy baja van: hogy nem cserélték meg a műszerfal tetejéből kinövő retró fedélzeti számítógéppel, mert így bár jó nyomkodni váltógombra támasztott kézzel, de nagyon lefelé kell bámulni, hogy megnézhessük, merre is kell kihajtani a körforgalomból. Ez a csere már nem fért bele a Boschtól vásárolt rendszer fejlesztési büdzséjébe, tudtam meg a vacsoránál Jean-Philippe Kempftől, a Corsa európai kommunikációs vezetőjétől.

Hogyan lesz a 4,5 literes fogyasztásból 3,5?

Nagy büszkén ábrázolták a sajtótájékoztatón az Ecoflex Corsa rövid, de mozgalmas karrierjét. A 2008-as ősmodell katalógus szerint 75 lóerejével 4,5 litert fogyasztott százon. Ehhez képest a mostani 95 lovas, 1,3 literes dízel állítólag 3,5 literrel is elmegy száz kilométert – bár ezt sajnos nem tudom megerősíteni a menetpróba alapján.

Ennek ellenére bizonyára sokat dolgoztak a kis négyhengeresen, mire négy fejlesztési fokozaton át eljutottak a mai változatig. A hangját ugyan nem sikerült szalonképessé tenni, alacsony fordulaton gyakran melegen is felhorkan, mint nagyapám a fotőjben, viszont egész kellemes lett a nyomatékkarakterisztikája.

Az idei újdonság pedig a stop-start rendszer. Gondolhatnánk, mi ez a nagy felhajtás a motorleállítás körül, de egyrészt súlyos CO2-grammokat, akár 4,5%-nyit spórol meg a szabványos ciklusban, amivel olyan gyönyörű számokat írhatnak a katalógusba, mint a Corsa 92 g/km értéke. Másrészt nem is olyan egyszerű technika kell hozzá.

Az Opel maga fejleszti a rendszert, és meglehetősen büszkék is rá, hogy akár mínusz tíz fokban is lekapcsolgatják a motort, ha a többi paraméter megfelelő. A konkurensek általában magasabb hőfokon is inkább járatják a gépet, nehogy gond legyen az újraindítással. De ha végignézzük, hogy mennyi kütyü kell a valóságban alig mérhető fogyasztáscsökkentéshez, erősen megkérdőjelezhető, egyáltalán megéri-e.

Evidens, hogy nagyobbra kell méretezni az indítómotort, ez még egy vállalható pluszköltség. De ott van a spéci, felitatott üvegszálas akkumulátor, ami már másfél-kétszer annyiba kerül, mint a hagyományos. Ha cserélni kell majd, ez tíz-húszezer forint többletköltséget jelent. Kell még egy sereg érzékelő, ami figyeli az akku állapotát meg a hőmérsékleteket, és egy központi egység, ami felügyeli a működést. És amire én sem gondoltam eddig: egy DC-DC átalakító, hogy amikor leállításnál egy-két volttal csökken a feszültség, ne halványodjanak el a lámpák. Mind plusz hibalehetőség és javítási többletköltség. Megéri pár deci megspórolt gázolajért?

Az Ecoflex vagy az OPC ad többet az áráért? Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk

Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

5 órája
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10