Bármit csinálok, százon 5,7

Toyota Avensis 2.0 D-4D Travel Edition

2011.04.26. 06:35

Adatlap Toyota Avensis Travel Edition 2.0 D-4D - 2011

  • 1998 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 126 LE @ 3600 rpm
  • 300 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.7 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.6 l/100km
  • 7 740 000 Ft

Már ez önmagában is elég volt nekem, hogy az eddigi legszimpatikusabb Avensis legyen a 125 lóerős dízel. Pedig ennyi karcsúnak tűnik egy kétliteres dízeltől. Mostanság egy átlagos manager szemében 140 lóerő tekinthető a standardnak. Mégis ez a legjobb.

Nyilván nem annyira tiszta, mint az erősebb D-CAT változatok, de ennek van egy másik oldala is. Az elégetlen gázolajat gázolajjal elégetni nem feltétlenül takarékos megoldás, és ezt az összehasonlító tesztünk is igazolta: a legerősebb D-CAT fogyasztott a legtöbbet, miközben elég álmosan mozdult rá a gázadásra.

Ehhez képest itt ez a gyengének tűnő kétliteres, potom 310 newtonméteres nyomatékkal, és úgy megy, mint a mérgezett egér. A gázadásra már 1300-tól jól ugrik, noha a váltást segítő nyilacskák azt szeretik, ha 1500 körül tartjuk a fordulatot. Efölött elképesztően megindul, 2500 táján pedig a gyengébb idegzetű utasok elkezdenek sziszegni és vizet facsarni a kapaszkodóból. Ami egyértelműen a jó váltóáttételek jele. A hatos váltó egyébként jól kapcsolható, egyedül azt nem szereti, ha akkor akarjuk visszarakni egyesbe, amikor még mozgásban van a kocsi.

Amúgy 9,7 alatt van százon, elképzelni sem tudom, hogyan csinálja. Azon sem lepődnék meg, ha suttyomban lenne egy kis túltöltés (népiesen szólva overboost) a háttérben, de erre semmi sem utal a műszaki specifikációban.

Amellett, hogy a motor autópályán tökéletes, városban sem nyűglődés vele közlekedni. Nem akar állandóan lefulladni, nem túl hosszúak az áttételei, nem lavinaszerűen érkezik az ereje.

Amikor átvettem, 5,7-es fogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép. Gondoltam, valaki vidékre ment vele, ezért. A hidegindítás után szépen fel is ment a fogyasztás 6,2-6,3 környékére, de utána kitartóan csökkenni kezdett. Aztán Budára érve beleálltam az alsó rakpart forgalmába, elmentem az irodáig és… 5,7. Aztán többször mentem erre-arra a városban, és ugyanez történt. Először fel, majd vissza, 5,7-re. Egyszer lement 5,5-ig, de ezt már nem tűrhettem. Addig toltam neki, míg fel nem ment két decit.

Aztán jött egy romániai túra, kinulláztam. Autópályán sikerült rövid időre akár 6,3-ig feltolni a fogyasztást, hogy megnyugodjak, de aztán jött az országúti rész, és ismét kikötöttem 5,7-5,8 táján. Igaz, tankoláskor kiderült, hogy a valóságban inkább 6,3, ellenben, másodszor hatot mutatott a gép és 5,8 volt a valós érték. Véletlenül ugyanezt az utat megtettem már Priussal is, és az többet fogyasztott. Egyszerűen ez a fránya kis dízel nem kajál, viszont annál inkább megy.

Szavazzon!

Ahhoz képest, hogy dízel, nem is hangos. Igaz, kifelé jól hallatszik, de bent alig zavaró a dízelhang, és ez a lényeg. Autópályán a motor elhalkul, inkább a menetzaj kerül előtérbe, de az sem túl erős. A végtelenségig el lehet viselni a megnyugtató mormogását.

Aki ismer, tudja, mennyire nem kifejezetten szeretem a dízeleket. Az Avensis kategóriájában van talán három-négy olyan, amelyik kéne. És az eddigi dízel Avensisek közül egy sincs köztük. Nos, ez a 125 lóerős igen. Úgy tűnik, hogy hiába turbózzák szénné a kis dízelmotorokat, azért nincs jobb a kis teljesítményű, ám nagy dízelmotornál.

Totalcar értékelés - Toyota Avensis Travel Edition 2.0 D-4D - 2011

Úgy tűnik, hogy az Avensis a 125 lóerős dízelmotorral a legjobb. Ne tévesszen meg kicsinek tűnő kis teljesítmény, meg az, hogy 150 és 177 lóerős dízelek is vannak hozzá. Elképesztően takarékos, minden várakozáson felül erős, dízel létére nem hangos és sokkal élénkebben veszi a gázt, mint a D-CAT-os változatok. Vannak apró hibái, de benne lenne a kategória első öt helyezettjében nálam, ha nem lenne szedán. A kombi, ugyanezzel a motorral benne is van.

Népítélet - Toyota Avensis