Vezetés közben mindebből alig tűnik fel valami, a hajtás karakterét a fokozatmentes automata váltó (CVT) határozza meg. A robogókat idéző szerkezet szinte teljesen elfedi a két motor összjátékát. A Jazz Hybrid gázadásra gyorsít, gázelvételre lassul, ahogy kell – ilyenkor a generátorként üzemelő villanymotor szimulál némi motorfékhatást, ami a váltó felépítése miatt amúgy alig jelentkezne –, legfeljebb annyi tűnhet fel, hogy automata létére gyorsan reagál, és alacsony fordulatszámon jól húz. Ha valamiért mégis hirtelen kéne több teljesítmény, pöcögtethetjük a kormány mögötti mínusz feliratos fület, ilyenkor feljebb ugrik a fordulatszám, mintha visszakapcsoltunk volna, bár e funkció használatának ritkán éreztem szükségét. A Jazz ugyanis egész fürge, de ez csak abból látszik, ahogy a többi autó lemarad: a CVT miatt váltós autóból átülve kifejezetten lomhának tűnik a gép, mivel a gyorsulás itt egyenletes, szakadatlan folyamat.
A rendszer működésébe kétféle módon is beleszólhat a sofőr. Egyrészt bekapcsolhatja az Eco üzemmódot, ami azt szabályozza, hogy a villanymotor és a benzinmotor hogyan működjön együtt. Kikapcsolt állapotban mindkét motor beleadja, amit lehet, míg takarékosra állítva a benzinmotor csökkentett teljesítménnyel üzemel, így kevesebbet fogyaszt a rendszer, de érezhetően lomhább lesz az autó. A másik beavatkozási lehetőséget a váltókar adja. D fokozatba kapcsolva a motor nagy gáznál is csak fokozatosan pörög fel, S-ben – ez nyilván a Sport rövidítése lenne – viszont azonnal a csúcsteljesítményhez tartozó 5800-as értékre ugrik a fordulatszámmérő mutatója, a motor üvölteni kezd, és jóval határozottabbá válik a gyorsulás. Így mindenki eldöntheti, hogy takarékoskodni szeretne-e inkább vagy sietni.
Leginkább mi is arra voltunk kíváncsiak, hogy a Jazz Hybrid hogy fogyaszt, ezért két tesztet is végeztünk. Az egyikhez meghívtuk egyik olvasónkat, André Zsoltot, akiről már korábban kiderült, hogy nagy gyakorlata van a takarékos vezetésben: saját Civicjével a német Spritmonitor oldalán a negyedik legjobb fogyasztó, magyar benzinnel. Ő 250 kilométert tett meg, félig városi, félig országúti körülmények között, ez az útvonal lényegében megegyezett a BMW 118d-Lexus CT 200h összehasonlítás fogyasztásmérésével.
A másik egy 400 kilométeres autópályás utazásból állt, a maximális megengedett sebességgel, tempomattal, illetve 200 kilométernyi szokványos városi használatból a forgalom ritmusában.
A két próba nagyjából a várt eredményt hozta. Zsolt 4,39 literes fogyasztást facsart ki a Hondából száz kilométerre vetítve, egész pontosan 11,02 liter benzin fogyott 250,9 kilométeren. A másik távon 6,05 literes átlag jött ki. A gyári adatokat tehát – 4,6 liter városban, 4,4 liter országúton, 4,5 liter vegyes ciklusban – el lehet érni, vagy felül is lehet múlni, de ehhez megfelelően türelmes és átgondolt vezetési stílusra van szükség, egyébként a hibrid hajtáslánc előnye alig érezhető.
Takarékoskodni egyértelműen városban könnyebb, hisz az IMA minden megállásnál leállítja a benzinmotort, azaz dugóban drasztikusan csökkenhet a fogyasztás, és a villanymotor is gyakori gyorsításoknál és lassításoknál segíthet csökkenteni az elpocsékolt energia mennyiségét. Állandó sebességnél, tehát országúton és autópályán viszont csak a benzinmotor takarékossága számít, a hibrid hajtásrendszer felesleges túlsúlyként jelentkezik. Ez a válasz arra a kérdésre is, hogy a hibrid vagy a dízel-e a jobb, ha valaki kevesebb pénzt szeretne a benzinkutakon hagyni. Városi forgalomban, dugóban araszolva egyértelműen a hibrideké az előny, ha viszont sokat utazik valaki nagyobb tempóval, hosszabb távra, akkor a dízel a jobb megoldás.
Szűk egy hét alatt az az érzés alakult ki bennem, hogy a Jazz az egyik első igazán használható, európai igényekhez szabott hibrid autó a piacon. Megtartotta az alapmodell minden erényét, sőt, újabbakkal gazdagodott. Mégsem számítanék rá, hogy népautó lesz belőle, és ennek az aránytalanul magas ár az oka. Egy hasonlóan dinamikus, dízelmotoros kisautót bármelyik konkurens gyártó megszámít négymillió forint alatt, a kis Honda viszont 4,899 millió forintba kerül, és ekkora árkülönbséget még a kiváló térkihasználás és a tisztább üzem sem feledtethet igazán. A japánok inkább saját maguknak okoztak gondot a bemutatásával, hiszen a Jazz sokkal jobb autó, mint az 5,2 millióért kínált Insight. Belül tágasabb és kényelmesebb, de csaknem fél méterrel rövidebb, dinamikában és fogyasztásban pedig nincs jelentős különbség. Így aztán nincs sok esélye az Insightnak, a Jazz Hybrid mellett valószínűleg rövid úton eltűnnek a hívei.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

