Egy Astra 99 évvel ezelőttről

2011.06.14. 07:01

Egy kevés híján százéves Opel rámutat arra, mennyire elkényelmesedtünk mára. Hiszen ezen még az ajtót sem találom, ahol be tudnék szállni. De megoldom, bent ülök, nyilván szívatóval indul, de hol a szívató? Nincseeeen? És hova dugom a slusszkulcsot? Az sincs? Akkor hogyan indítózok? Sehogy. Ebbe még nem terveztek elektromos rendszert. Tudják, mi a vicc? Szuper vele autózni.

„Jó kis modern, megbízható, egyszerű autó ez" – mondja Kisapáti József, amint 1912-ben készült Opel 5/12-esével, ismertebb nevén a Puppchennel (ejtsd: „puphjen", más nyelvjárások szerint „püphjen") száguldunk a Szeged melletti fasorban. Ő mondhat ilyet, hiszen több tucat olyan öreg autót és motort hozott már vissza az életbe, amelyek József Attilát még pelenkás korából ismerték. Nem túlzok, rendesen döngölünk – nem tudom, mennyivel mehetünk, mert olyan, mint sebességmérő, nincs a kocsiban, de a hátsó ülésen már komoly a szél. A sofőr egy ötvenest biztosan kihoz a gépből, talán többet is, és a helyi közlekedés tempójához viszonyítva ez már szédületes. Nem is tartunk fel senkit.

Talán jobb is így, mert észre sem vennénk egy sarkunkban lihegő, ideges, fekete X5-ös BMW-t, hiszen tükör nincs az autón. Hátsó lámpa sincs. De ha valamiért lekoccolna bennünket az a béemvés, legalább nem szenvednénk sokat, az Opel leghátsó pontja ugyanis a benzintartály, ami ráadásul nyomás alatt van. Mindez most cseppet sem érdekel. Rég élveztem ennyire autózást.

Közel két évtizede járok veteránkorú járművekkel, kialakult bennem a benyomás, hogy kétféle autós létezik. Az egyik, aki egy öreg kocsit meglátva mosolyogni kezd, és legfeljebb azért válik veszélyessé, mert mellém húzódva mindenképpen fotózni akar a mobiltelefonjával, miközben összevissza támolyog. A másiknak viszont már akkor felmegy a pumpája esetlen – vagy esetlennek vélt –, régi járművem láttán, amikor megpillantja a távolban, s utána mindent elkövet, hogy a lehető leggyorsabban, a lehető legmeredekebb helyzetben megelőzze, letudja, agyontapossa, még ha az árokba löki, akkor is.

Tévedtem.

Egy réztől csillogó, békésen berregő, százéves Opel láttán csak egyféle autós létezik, a No. 1-es archetípus, azaz a mosolygós, előzékeny. Nem az autósokkal van baj tehát, hanem a járműválasztásommal, már szórom is a fejemre a homokot. Egy ilyen Puppchennel elég lenne csak párszor végigautózni az észak- és dél-koreai határ demilitarizált övezetében, majd kisvártatva politikusi csókra csücsörített ajakkal borulna egymás nyakába Ri Mjong-Bak és Kim Dzsong-il. Ez az Opel csak úgy sugározza az igazi békeidők hangulatát. Bohumil Hrabal ránk mosolyog a bárányfelhők mögül, nini, talán Jiri Menzel integetett a buszmegállóból? Mindenesetre urasan vagyunk.

Mert nem a 21,5 fokra temperált belsejű, shiatsu-masszázsos bőrülésű, 90-re állított radaros tempomattal önmagát hazavivő Lexus LS600h-ban éli meg az ember a teljes lelki békét. Hanem egy százéves Opelben, a gyönyörű alföldi tájban ringatózva.

Nem hinném, hogy sokan akadnak Magyarországon, akik el tudják képzelni, milyen egy ennyire öreg autóval közlekedni. Én mondjuk, vezettem már T-Fordot, de az sokkal nagyobb, újabb, teljesen más szerkezet. Ültem a világ első autójának mondott Benz Patentwagen replikájának kormányrúdja mögött, de az meg még annyira a kezdet, hogy köze sincs ehhez. Próbáltam hát egyéb régiautós élményeimből kitalálni, milyen lehet majd a Puppchen.

Minden bizonnyal szörnyű. Már a hatvanas évekbeli autók között is sok a – hogy is fogalmazzak finoman – „kárcos" gép, az ötvenes évek kínálatából pedig jól karbantartott, mégis pocsék autókhoz is volt már szerencsém. A harmincas években még jobban torzultak a kasztnik, még nehezebbek voltak a kormányok, még ügyetlenebbek voltak a futóművek. A jó autók akkor drágák voltak, komplikáltak, az egyszerűbb járműveknél nem tudtak kellően odafigyelni olyan hívságokra, mint a kényelem, a kezelhetőség. Menjen, lehetőleg különösebb gépészeti képzés nélkül kezelhető legyen, ennyi volt az elvárás.

Pedig ez az Opel már rozsdásodó youngtimer volt, amikor a harmincas évekbeli kocsikat átadták az első tulajdonosaiknak. A maga korában pedig – ha nem is volt igazán olcsó – kicsi, egyszerű autónak számított. Ezek után talán nem vetnek rám nagy követ az olvasók, ha elárulom: egy széthullott MTZ-traktor komfortjára, menetdinamikájára és stabilitására készültem, persze szép köntösbe, bőrillatba csomagolva. Csak hogy ne fájjon annyira, tudják.

Mi is ez az autó pontosan?

A kerékpárgyártás felől az autóiparba érkező Opelnek a Lutzmann-nal, majd a Darracq-kal való kooperáció jelentette az ugródeszkát, de a század első évtizedének közepén már önálló Opel-konstrukción gondolkoztak, 1907-re pedig meg is született az első sikermodell, az olcsó, szerény teljesítményű, de felettébb tartós és megbízható 4/8 HP, azaz a Doktorwagen.

Innen hamar felfelé ívelt a márka sikere, jöhettek a már nemcsak alapszükségleteket, de komolyabb túraigényeket kielégítő kocsik is. Ilyen volt például az 1910-ben bemutatott, 1,6 literes, 16 lóerős, négyhengeres motorral hajtott 6/16 HP Torpedo. Illetve az arra egy évre megjelenő, tőle műszakilag alig eltérő, de húsz centiméterrel rövidebb tengelytávú, eleinte 1,2, majd sorozatos lökettérfogat-növelések után egészen 1,5 literig, közben 12-től 14,5 lóerőig eljutó 5/12 (később 5/14) HP Puppchen is, amelyet 1920-ig gyártottak.

Az oldalról ajánljuk

Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

5 órája
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14