Óvatosan röhögj a benzinkutason!
Egy csapásra megértettem, miért a vihar sújtotta Portugáliában villanyautóztatta az újságírókat a Renault. Itt már most sem gond a lemerült akkumulátor. Először arra gyanakodtam, hogy a gps-en előre beállított tesztútvonal a tengernyi töltőoszlop az óceán partján munkacímet viseli, ám amikor elvesztettük a műhold jelét és mindenféle vicces városi körökön suhantunk fel s alá, szintén láttam az autókonnektorokat.
A lakótelepek parkolóin kívül már ott sorakoznak néhány benzinkúton, sőt az óceán partján is. Az egyiket kipróbáltuk, és képzeljék, működött. Előhúztuk a kábelt az autó csomagtartójából, majd összekötöttük a Fluence két csatlakozójának egyikét a töltőállomással, és vártunk. Na jó, baromi sokat vártunk. De ha szép az idő és jut szabad csatlakozó, a családi strandolás végére visszanyerjük a hazaúthoz szükséges akkukapacitást.
A fizetés szintén nagyon egyszerű és amíg a kőolaj-lobbi észbe nem kap, sokkal olcsóbbak is lesznek a villannyal megtehető kilométerek, mintha beállnánk egy benzinkúthoz és hagyományos autónk tankját telenyomnánk a Lisszabon környékén literenként 1,7 eurós benzinnel. A gond csak a bérleti díj, jut eszembe megint, de ez a villanyautózás már csak ilyen, az embernek túl sok ideje van gondolkodni.
A Renault Fluence Z.E. ugyanabban a törökországi gyárban készül mint ugyanez Z.E nélkül. Célcsoport-meghatározását hallva alig tudtam visszatartani a nevetést. Az alapmodellnél tizenhárom centivel hosszabb lépcsőshátút olyan családoknak szánják, akiket nem zavar a forintban számolva hat-hétmilliós ár, szemük sem rebben a mindössze 135 kilométeres végsebesség hallatán, és napirendre tudnak téri afölött, hogy az utastér mögött ott tornyosul az akkumulátor. Ennek a kertvárosi szemmel tekintélyes méretű autónak mindössze 317 literes a csomagtartója, szemben a rövidebb, köznapi változattal, amelyben fél köbméternyi csomag elfér. Viszont a Z.E. nagyon megy, mondják renaulték. Nulláról ötvenre majdnem két másodperccel jobban gyorsul (5,9 helyett 4,1) mint benzines társa. Közben semmilyen káros anyag nem jut a környezetbe, és a benne ülők csak a kerék súrlódását hallják.
Takarékoskodj, javasolják a bemutató minden pillanatában. A hatótávolságot a villanyautón is sok minden befolyásolja. Két alföldi település közt, száraz nem túl meleg időben, kevés gyorsítással, a lassításkor a kigurulást választva a rendszer visszatölt, így talán tartható a 180 kilométeres hatótáv. Ha borul a képlet, jön az emelkedő, és sportos a vezetési stílus, nagyjából 80 kilométer után jönnek a fenyegető jelzések a műszerfalon.
Időközben rájövök, rengeteget számítanak az elektromos fogyasztók is. Már a rádió felhangosítása is fájdalmat okoz, és mivel nincs veszteséghő, a fűtéssel is okosan kell bánni, hiszen a hatótávolságot csökkenti, nem beszélve a lámpákról, a GPS-ről, és az ablaktörlőről. Kegyelemdöfés: rontja a légellenállást, ha lehúzott ablakokkal közlekedünk.
A központ a fejedre koppint
A Kangoo Z.E.-ből flottát üzemeltető cégeknek lehet ideális a Renault távfelügyeleti rendszere a MY Z.E. Connect szolgáltatás. A GSM hálózaton kommunikáló fedélzeti egység a Renault szerverére továbbítja a villanyautók aktuális adatait, például az akkumulátor állapotát, vagy a korábban megtett út vezetési stílusából kalkulált maradék távolságot. Így a központból a sofőr fejére koppinthatnak, vezetési tanácsokat adhatnak neki, vagy elvezethetik egy közeli töltőoszlophoz, ha nincs GPS-e. Akinek okostelefonja van, a készülék kijelzőjén követheti a fejleményeket, akinek pedig buta, sms-ben kapja meg a legfontosabb információkat, de mindez elérhető a MY Z.E. honlap egyéni felhasználói profiljában is.
Hogy a füstgázmentes élet ígérete, vagy a villanymotorok csalóka működése teszi-e, már nem tudom, mindenesetre észrevettem, hogy néhány tíz kilométer után egyik elektromos Renault-val sem akartam már finoman haladni. Hadd lengjen a műszerfal terhelésmérője! A hatvan lóerős Kangoo Z.E. rakomány nélkül is húsz másodperc alatt van százon és a kilencvenöt lőerős Fluence sem sportautó a maga 13 másodpercével. Így azért nehéz őszintén aggódni az élővilág jövőjéért. Minél vadabb tempóban vezettem, annál többször derült ki, hogy a Z.E. modelleken használt alacsony súrlódású abroncsok esőben nincsenek a helyzet magaslatán. A Kangoo csak akkor forgatta el a kerekeit, ha sietősre vettem az elindulásokat, a Fluence Z.E. elektronikus kipörgésgátlója viszont rengetegszer közbelépett amikor a két első kerék alatt teljesen megszűnt a tapadás. A motor nyomatéka mindkét modellben 226 newtonméter, azonnal, késlekedés nélkül.
A bemutató végére mégiscsak megnyugodtam. A kijelölt útvonalak egyike sem távolodott el túlságosan a biztonságot jelentő szállodai töltőállomásoktól. Megtudtam, hogy a Renault-nál már azt is kitalálták, hogyan érheti el úti célját a Fluence Z.E.-vel nyaralni induló mintacsalád. Mire tippelnek? Na jó elárulom. Példamutató villanyautósként kedvezményesen bérelhetnek hagyományos motorral hajtott csereautót Európa két legnagyobb kölcsönzőjétől. Azzal bárhol találnak benzinkutat.