A három népszerű Nissan crossovert, a Muranót, a Qashqait és a Juke-ot október legvégén egyszerre vetették az újságírók elé prédának a spanyolországi Malagában rendezett nemzetközi bemutatón.
Mindegyik öszvérrel történt valami érdemleges, a Qashqaijal például többek között az, hogy hipp-hopp, mostanra már több mint egymillió darabot gyártottak belőle a sunderlandi Nissan-telephelyen. Lám, csak akadt márka, amelynek sikerült megtanítania a Rovereken, Jaguarokon és Morrisokon szocializálódott brit járműipari munkásokat arra, hogyan kell jó minőségű, kelendő autót gyártani.
A magam igen szerény módján ott lábatlankodtam 2007-ben a Qashqai bevezetésénél, és hát nem szégyellem bevallani, hogy az első percben beleszerelmesedtem az autóba, viszont nem igazán bíztam abban, hogy ráharap a nagyközönség egy járgányra, amit elhanyagolt gyártelepeken készített punkos fotókkal reklámoznak és a „városálló” szlogennel próbálnak eladni. De a népnek bejött a vagány imidzs, és még inkább az, hogy a megnyerő külső sokoldalúan használható autót takar. Egyszer húsz kilométert mentem vele isten háta mögötti utakon, sok helyen térdig érő hóban, és úgy szálltam ki belőle, mint a székely bácsi a műrepülőgépből: hogy na, ezt azért nem gondoltam volna. Még az összkerékhajtási rendszere is egész jó, bár a Nissan következetesen kerüli, hogy besorolja a terepjárók közé, amik ugye a márkánál az X-Traillel kezdődnek.
A spanyol őszben sem a terepes képességeit vizsgáltuk, hanem egy nagy és egy kis újdonsággal ismerkedtünk meg: a Renault-fejlesztésű, 1,6-os dCi motorral és a 360 fokos panorámaképet nyújtó monitorrendszerrel (AVM). Egyik holmi sem a Qashqaiban debütált, de mindkettő jó helyen van ebben a modellben is. A kétezres dízelt a downsizing jegyében leváltó ezerhatost többek között a versenysportból átvett technológiákkal bírták rá, hogy közel azt a teljesítményt nyújtsa, mint a nagy testvér, csak kisebb üzemanyag-fogyasztással és károsanyag-kibocsátással. Százhatvan mérnök ötévi munkája és több köbméternyi euró bankjegy elköltése kellett ahhoz, hogy eredményesen záruljon a projekt. Nagyon valószínű, hogy az 1.6 dCi, ami a Scénicben mutatkozott be először, a Qashqai mellett még számos Renault és Nissan modellben fog szolgálatot teljesíteni.
Íme néhány a műszaki megoldások közül: a nagyméretű szelepeken át hatékonyabban történik az égéstér feltöltése, a változó örvénylésű feltöltés elősegíti az optimális üzemanyag-levegő keverék képződését, az ebből adódó tökéletesebb égés pedig kevesebb szennyező égésterméket produkál. A hűtőközeg keresztirányú áramoltatása jobb hatásfokú hűtést eredményez, a hengerfejet övező kettős hűtőkör belső ágának lezárásával pedig indítás után gyorsabban éri el a motor az üzemi hőmérsékletet. A hatékonyabb üzemelést szolgálja még a változó kapacitású olajpumpa, a hűtött kipufogógáz visszavezetése, no és a motorral együttműködő, példás gyorsasággal reagáló, Nissan-fejlesztésű start-stop rendszer is, amelynek a gyár szerint gond nélkül ki kell bírnia 410 ezer újraindítást.
Hogy e műszaki tűzijátéknak mi az eredménye? A kétliteres és az 1,6-os dízelmotorok adatait összehasonlítva azt látjuk, hogy a kisebbik motor ugyan 20 lóerővel gyengébb a 150 lóerős nagy testvérnél, viszont a nyomatéka ugyanúgy 320 Nm, ráadásul 2000-es helyett már 1750-es percenkénti fordulaton leadja. Fogyasztása a gyári mérések szerint városban 2, lakott területen kívül 1,1 literrel kevesebb, a CO2-kibocsátása pedig 155 helyett 119 g/km.
A menetdinamikai képességek gyakorlati összehasonlítására kétliteres dízellel szerelt autók híján nem volt lehetőség, így csak az 1.6 cDi-ről szerzett benyomásaimat tudom megosztani. Miután ez egy politikailag korrekt motor, én is politikailag korrekt leszek: a Renault–Nissan új üdvöskéje hozza azt, amit elvárnak tőle. A mai európai közlekedési viszonyok közepette szépen, kulturáltan és takarékosan elvisz egy B szegmensbe tartozó családi autót bárhová, de nagy tűzijátékot ne várjunk tőle. A mai európai közlekedési viszonyokat egyébként jól modellezték a próbára kijelölt spanyol útvonalak: az agglomerációban lassúaraszolás körforgalomtól körforgalomig, az autópályán sebességkorlátozások és traffipaxok, a hegyekben kanyargós utak előttünk kis furgonokban döcögő, kalapos emberekkel. Hosszú perceket kellett várni egy-egy lehetőségre, hogy kicsit kihúzathassuk a motort, amikor is az derült ki, hogy valóban úgy 1500 fordulat/perc körül kezd megjönni a nyomatéka, onnan lelkesen dolgozik olyan 4500-ig, ahol ismét visszafogja magát. Gyorsításkor megjön a hangja, de sohasem bántó, bentről hallgatva még csak nem is nagyon dízeles. A Nissan által a vegyes fogyasztásra megadott 4,5 literes értékkel szemben mi 6,3 literes fogyasztást mértünk, ami nem baj. Egyrészt megszoktuk már, hogy a gyári értékek valami oknál fogva a mesék birodalmába tartoznak, másrészt a 6,3 l/100 km egyáltalán nem rossz adat egy 1,6 literes motortól, aminek egy másfél tonnás járművet kell mozgatnia. Egyébként pedig már a vásárlásnál is takarékoskodhatunk, ha ezt választjuk, az árelőnye ugyanis a kétliteres dízelhez képest kétszázezer forint.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
