Egymillióért majdnem luxus

Használtteszt: Peugeot 406

2012.02.06. 06:06

Adatlap Peugeot 406 Riviera 1.8 16V - 1999

  • 1749 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 116 LE @ 5500 rpm
  • 160 Nm @ 4000 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.3 másodperc
  • Végsebesség:
    197 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.0 l/100km

Újra megnéztem egyik kedvenc autós üldözős jelenetemet: a párizsi kergetőzést a Roninban, ahol de Niro egy M5-öst üldöz a Peugeot-val. Mindig fájt egy kicsit, hogy az ütős akciót hiteltelenné teszi a két autó közti tudásbeli különbség. Nem igaz, hogy nem tud meglépni a legalább kétszer olyan erős BMW. Ettől függetlenül jó kis autó az a 406-os.

Mondjuk, aki vezetett már ilyen M5-öst, tudja azt is, milyen nehézkesen mozog városban az E34-es – igazán csak száz fölött jön ki belőle a vadállat. És amilyen sűrű forgalomban zúznak de Niróék, tényleg nem annyira számít a motorteljesítmény, de talán a futómű sem. Abba most ne menjünk bele, hogy a forgatáson hány valódi M5-öst használtak, ott van rajta a jelvény: a sztori szerint M-es autó. Érdekes, az a vita valahogy nem szokott előkerülni, milyen motor van a 406-osban.

A weltautós metálkék limuzinban 1,8-as, 16 szelepes benzines volt. 116 lóerő, jól csengő Riviera felszereltség, 2003 végi forgalomba helyezés. Benne a szokásos extrák, talán a digitklíma érdemel említést, meg hogy hátul kurblisak az ablakok. Soknak tűnik érte az 1,3 millió? 96 ezer kilométerrel még akár reális is lehet, bár a hasonló autók hét számjegyen innen szoktak lenni.

Rettentő kíváncsi voltam a 406-osra. Elég jó hírű autó, bár a Taxi-sorozat pelyhedző bajszú rajongóin kívül nem sokakat hoz lázba. Nem egy feltűnő jelenség, köpködni sem szoktak rá olyan sűrűn, hogy az szemet szúrna – nem a szélsőségek autója, na. Viszont tudjuk, hogy a hétköznapi szürke egerek között is óriási különbségek vannak, például kiderülhet, hogy olyan mindennapos kényelmi szolgáltatásokban mint a fűtés, toronyból vizel a többiekre az avensises kissrác.

Bevallom, már a teszt előtt is amolyan titkos tippnek tartottam a 406-ost. Olyan versenyzőnek, amely papíron egy nanométerrel, egy dekanewtonnal sem tud többet egy Vectránál vagy Mondeónál, mégis amint beleülünk, hetedik érzékünkkel detektáljuk: ez egy finomabb autó. Többször ültem már utasként 406-osban, és mindig hatalmába kerített a megfoghatatlan könnyedség, amivel ez az autó kicsit több volt a prosztó középkategóriás családi mindenesnél.

Mondjanak még egy autót az ezredforduló környékéről, amely ma még ilyen frissnek hat. Bálna Vectra? Batman Mondeo? Ne vicceljünk. Talán a kicsit újabb E46-os 3-as BMW meg a Roninban szereplő E34-es 5-ös nem fáradt el 2012-re, de a 406-os igazából nem az ő konkurensük. Nem akar prémiumoskodni, ő egy józan választás, csak talán a jobban sikerült típusok közé tartozik.

A dizájn tekintetében mindenképp. Kevés autónak tett jót a fészlift – a 406-osnál nem lehet belekötni. Nem bántották a lendületes alapformát, amiben a jó arányokon kívül nehéz megtalálni a titkot, mitől néz ki jól, viszont a csillogó kötőhártyájú fényszórók és a finom morcosítás ’99-ben egyértelműen felfrissítette a ’95 óta változatlan sziluettet. A fényezett betétes, tuningpirosnak tűnő hátsó lámpatesteken már lehetne vitatkozni, de nálam csak második ránézésre juttatják eszembe a D&W katalógus színezőszpréjét.

Igazából nem kell ennél több; egy harmonikus, karcsú test, amit nem rontanak el gagyi részletek, bőven elég ahhoz, hogy jóleső érzéssel lépkedjünk az autó felé a parkolóban. Kimondottan jól áll neki ez a gyöngyházas hatású metál-sötétkék is, jól kihozza a finoman terebélyesedő csípőjét. Alufelnit, nagy kereket kár is lenne rátenni, a gyári dísztárcsákkal nagyon szerethető az összkép. Szinte csak rontani lehetne rajta.

A kimondottan elegáns külső után némi csalódás belesni az ablakon. A közepesen gagyi középkonzol, a mindenhol lekerekített, jellegtelen ívek, a légzsáktól puffadó kormánykerék nem igazán hívogató, és akkor nem említettük még az erőteljesen műhatású fabetétet. Egészen addig tart a kiábrándulás, amíg helyet nem foglalunk: a plüssülések mennyeiek.

Itt játssza ki a Pug a francia ütőkártyát. A régimódi, süppedős fotőjök hagyományának papjai valahogy átmentették a tudományukat a kilencvenes évekbe, és csináltak egy olyan közepesen feszes ülést, amelyben mégis megvan az otthonos körbeölelés érzése – mint egy jól szituált párizsi bordélyház kanapéján. Stikában simogathatnékunk támad a plüss tapintása nyomán, amelyből az ajtókárpitra is jutott, és már meg is van az alaphangulat. Azonnal rájövünk: a bőrülés hülyeség lenne.

Aztán ahogy körülnézünk, a kilencvenes évek ásításra késztető beltérkialakításának szomorúságán túllendülve felfedezzük az apró okosságokat. A rádió a kormány mögötti karról vezérelhető, kijelzője bár nem egy esztétikai csoda, legalább jó magasan van, az óracsoportban pedig elrejtettek egy pluszműszert: az olajhőmérőt. Egy elismerő csettintést azért megérdemel egy ilyen fícsör a vízhőmérő nélküli autók korában.

A tökéletes kényelemhez egyetlen gyári extra hiányzik: az első könyöklő. Ezt a kék tesztautóban pótolták is egy nem túl szép, viszont célját tökéletesen betöltő homasitás kellékkel. Amúgy érthetetlen, ha a hátsó ülésben ott a lehajtható karfa, előre miért nem jutott. Ugyanígy rejtély, hogy egy közepesnél jobban felszerelt autóba hogy nem került hátra villanyablak; de ezek tényleg olyan apróságok, amiken egy nyolcéves, egymillió körüli autónál nem illik fennakadni.

Eddig bejön? Már csak az a kérdés, hogy viselkedik a korosodó francia technika.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Totalcar értékelés - Peugeot 406 Riviera 1.8 16V - 1999

9
TC

Minden tekintetben emberi léptékű, ügyes helykihasználású francia, amely nem titkolja származását. Kifinomult futóműve úgy alázza a többieket kényelemben, hogy közben nem imbolyog tempónál sem - üdítő vele járni. Nem rossz az 1,8-as benzines, de talán jobban illenek hozzá a dízelek, amelyekből bőven lehet válogatni. Ha belülről is olyan pofás lenne, mint amilyen a bádog, megérdemelné az öt csillagot.

Népítélet - Peugeot 406

7,0
Nép
6.6
7.4
6.6
8.8
7.7

Az oldalról ajánljuk

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
  • Hírek

Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta

Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.

1 órája
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25