Astra plusz, Manta mínusz

Opel Astra GTC 2.0 CDTI (2012)

2012.03.12. 06:11

Ez az Astra GTC elméletileg két ellentétes világ legjobb elemeit egyesíti magában. Gyors. Szép. Kecses. Szerpentinen előbb hántja le a felső aszfaltréteget az útról, minthogy megcsúszna. Ugyanakkor befér a társaság, nagyokat nyel a csomagtartó, kicsiket a motor.

Rohadtul öregszem, a fene egye meg – erre akkor jöttem rá, amikor egy gimis barátom fiának tippeket kellett adnom. Első autót készült éppen venni. Azaz kapni – még egy dolog, ami nálunk máshogy volt.

Nekem is volt már érettségi előtt autóm, egy lyukas, döglött motoros, lejárt vizsgás, agyontákolt Fiat 500. A szívem mélyén jobban szerettem volna valami laposat, pörgőset, hörgőset. Olyat, amibe akrobatikus mutatvány beülni, amivel minden megmozdulás életveszély, amire egy hónapig spórolok, hogy mehessek vele egy kört, de milyen kör az… Olyat, aminek 6500-nál kezdődik a piros mező a fordulatszámmérőjén – ja, persze, mert például van fordulatszámmérője.

Ez negyed százada volt, azóta valamennyire benőtt a fejem lágya, jó ideje úgy gondolom, hogy nem száguldozásból és percenként öt majdnemmeghalásból áll az élet, most már kifejezetten tudom élvezni a sebességhatárokon inneni autózást.

Ácsi, ácsi. Ez a srác csak most lesz tizennyolc, eleve azzal talált meg, hogy venne egy öreg, E30-as BMW-t, mennyire használható az? Nem adhatom a merev, értelmetlen szempontokat soroló, begyöpösödött kispolgárt, most az egyszer nem, mert azzal csak a „múmia nyavalyog a kútból” hatást érem el. Jöjjenek hát a lóerők, az üveghang, a nyolcast rajzolunk a hátsó gumikkal, de azért olyan autót találjunk neki, hogy anya hihesse – a fia nem szórakozni, hanem közlekedni választotta.

Jó hosszú beszélgetés lett. És nekem fokozatosan, egyre jobban leszakadt a pofám. Kiderült, hogy abban a körben, amelyikben a srác mozog, a lapos autó vérciki, ellenben a magasabb dobozok menők. Ha nem lehet SUV, hát legyen kompakt buszlimuzin, emelt kombi, csak férjenek el benne a haverok. Igazából Antarára vágynak ők, nem Mantára, pedig csak pár betű a különbség.

És a motor? Az meg csak végszükség esetén legyen benzines, mert az olyan nem megy eléggé. A dízel, az tol, érted? Sajnos drágább is. Itt tartunk: az 1992 után születettek kizárólag facebookot olvasnak, újságot, könyvet, internetet egyáltalán nem, és úgy gondolják, a nagy utasterű autó menő dolog, a dízel vagány. Ideje cipőboltot nyitnom.

Úgy tűnik, a termékfejlesztők nálam jóval tájékozottabbak az Opelnél. Elkészítették azt az autót, amire – úgy tűnik – egy mai tizen-huszonéves vágyik. Orrában ott a kétliteres dízelmotor elég sok lóerővel – 165 –, de még sokkal többel az extra fontos nyútonméterekből – 380 az érték. Mennyit is eszik? Hivatalosan 4,8-at vegyesben, de ehhez azért gyorsan tegyünk csak hozzá az Euro-normák által elcsalt további szűk másfél litert, mint mindig. De így is, hat-hatkettő nem rossz fogyasztás. És akkorát megy, mint egy elefánt.

A haverok problémakörét is kipipálták az opelesek: mintha az Astra kupé tágasabb lenne belül, mint az egy mérettel nagyobb, négyajtós Insignia. Persze ez nyilván nem igaz, de az Insigniától valahogy azt várná az ember, hogy itt ez a nagy, hájas dög, biztosan úri módon lehet benne fetrengeni, amit nem. Az egy mérettel kisebb kupé Astránál, pláne, ha valaki benéz az ajtónyíláson, csakis valami kalodát tud elképzelni a hátul ülők számára. Mekkorát téved.

Ebben az autóban van hely. Hátul is. Fejnek, térdnek, két utas esetén vállnak is. Mondom, abszolút el lehet benne férni, és nem csak gyerekeknek. De be kell jutni valahogy – ez a nem egyszerű. Még csomagtartó is van, nem is kevés – 380 liter. Viszont ez a beszállás nem erőssége az Astra kupénak, még előre sem.

Mert ugye, az egyszeri vándor felrántja az ajtót, amelynek forgáspontja oly messze esik a kilincstől, hogy valódi Carl Zeiss Germany távcsövével se látja a zsanért. Ezért süttet egy jó köménymagos pogácsát a mamával, hátára akasztja a tarisznyáját, és elindul a végeláthatatlan kárpitsövény mellett. Baktat, baktat, elhagyja a zárat, már látja a varrásokat, sóhajt, belehúz.

Amikor megremeg a lába, a kartámasznál megpihen, megeszi a fél pogácsáját, s elgondolkozik, hátha itt behuppanhat a hívogatóan fekete bőrülésbe. De nem, még csak a fél méter vastag támla oldalfala néz vissza rá komoran, mint a Mitsui-felhőkarcoló Shinjukuban, egy tájfunos délelőttön. Tehát összeszedi az erejét. Távolba kémlel hű Zeiss binokulárjával, és igen, már lát is valamit derengeni a távolban – az ajtóhatároló elmosódó körvonalai rajzolódnak ki a távlatot némiképp erősítő március eleji ködből.

Fog csikordul, görcsölő vádli megmasszíroz, Voltarennel beken, egyszeri ember továbbvonszolja poros, elkínzott testét. Az összeesés határán balról végre bevillan a hangszóró krómszegélye, tehát jobbra néz…, és megpillantja. Az Ösvényt. Ahol erősen előrenyújtott, de precízen azért megrogyasztott térddel, 45 fokban hátradöntött felsőtesttel, a kormány karimáját ördöglakattá görbítve végre becsusszanhat. Aztán már csak be kell baszarintania a mázsányi kaput, ami – bár a karja annyira nem is fáradt el – nem kis meló, hiszen a fogantyú a zsanérhoz közel, az autó tömegközéppontjától viszont távol esik. De kellő konditermi izomzattal no problem – döccen a Wertheim.

Az oldalról ajánljuk

A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

37 perce
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10