Világautót csinált új generációs pickupjából a Ford: a Ranger kapható lesz szinte mindenhol, és elmegy szinte minden terepen. Világelső az ötcsillagos törésteszttel, és ráadásul az amerikai ősök előtt tisztelegve férfias formát kapott. Aki viszont végre kitalálja, hogyan lehet egy rendes csomagtartót elhelyezni egy kisteherautóba, megkapja a Totalcar Oscarját, egy aranyozott Robby-szobrot.

A kizökkent világrend helyére billenni látszik: a pickupok teljességgel indokolatlan elgömbölyödésének korszaka lassan lecseng, és visszatérnek a műfajhoz sokkal jobban passzoló, dobozszerű, szögletes formák. Tessék csak megnézni az új Isuzut, a piacot megbolygató VW Amarokot – vagy éppen a 2012-es Ford Rangert. Ez utóbbit, írásunk tárgyát két napon át néztük, sőt, mi több, nyúztuk a Dunántúl úttalan útjain, miután előtte belekóstoltunk vele a nagyvárosi csúcsforgalomba és az autópályás suhanásba is. A magyar Ford-képviseletnél ugyanis azt találták ki, hogy egy geochallenge verseny keretében ismertetik meg a magyar újságírókat a minden porcikájábanúj Rangerrel. Halleluja, áldassék az ötletgazda neve! És nemcsak azért, mert a Chilkó-Karlovitz-Koncz trió holtversenyben az első helyen végzett, vagy kétszáz többnyire jól eldugott helyszín megtalálása után...
A Balaton-felvidéken kijelölt gps-pontok megtalálásánál jobb programot nehezen tudok elképzelni egy összkerekes, terepre termett jószág vallatásához, főleg, ha azok a gps-pontokat félig elfelejtett erdei utak mentén, mezőgazdasági dűlők között, és bájos falvak mellékutcáiban jelölik ki. Gyönyörű, olykor misztikus szépségű tájakon autóztunk végig, és mivel bennünket, magyarokat külföldi újságírók követtek több turnusban, ez a Ford-program országimázs-építésnek sem utolsó. Meg persze a Ford-imázs polírozására is kiválónak bizonyult, a Ranger ugyanis változatos szituációkban mutathatta meg képességeit, és ezek a képességek határozottan nem rosszak. Sőt, inkább határozottan jók.

A Ford új pickupjára pillantva tízből kilenc embernek Amerika emblematikus igavonó állatai, az F150-esek jutnak eszébe, ám, ha kicsit hunyorítunk, ilyenformán kivonva a képletből a kellemesen agresszív orrot, a Ford Ranger/Mazda BT50 elődmodell körvonalai tűnnek elő. És tényleg: az autót csöppet sem az USA-ban, hanem ázsiai és ausztrál Ford-műhelyekben tervezték újra, a sajtóanyag és Varga Zsombor kommunikációs igazgató szerint az utolsó csavarig. A teljes modellcsaládban hátsókerékhajtású, normál hasmagasságú, szimplakabinos munkásautót, „másfeles” kabinnal felszerelt verziót (ezt olyan piacokon keresik, ahol az ajtók száma befolyásolja az adózást), és duplakabinos, összkerekes kiviteleket egyaránt kínálnak. A magyarországi kínálatban az 5,35 méter hosszú, 24 centis hasmagasságú duplakabinos Rangerek szerepelnek, négyféle felszereltségi szinttel, de a teljes palettáról lehet választani, megrendelésre bármelyik Rangert behozzák.

Miközben az autó kellemesen meghízott - 28 centivel hosszabb és 6 centivel szélesebb elődjénél -, a szíve kisebb lett, bár a gyártó szerint sportosabb. Hosszú éveken át a 2,5-ös turbódízel motorok vitték a prímet az ázsiai eredetű pickupokban, a Ford viszont most lespórolt háromszáz köbcentit, és 2,2-es, négyhengeres, 150 lóerős, 345 Nm nyomatékú közös nyomócsöves motorral kínálja a Rangert, igaz, rögtön háromféle teljesítményszinttel. Aki egy nagyobb lakóhajót vinne le az Adriára, vagy el szeretné vontatni a házát a Balatonhoz, választhatja még a 3,2 literes, 200 lóerős, 470 Nm-es, öthengeres Duratorq TDCi-t is, bár együtt kell majd élnie a ténnyel, hogy annak fogyasztása a gyári adat szerint másfél literrel magasabb a 2,2-es motorénál. Cserébe akár 3,55 tonnás vontatmányt is húzhat vele körbe-körbe e sártekén. Az erőművek egyébiránt a Transitokból ismerősek lehetnek, és a Fordnál a mókás Global Puma néven futnak. A sajtóanyag 8,4, illetve 9,6 literes átlagfogyasztást ígér a kisebb, illetve a nagyobb motorra, a kétnapos próbaúton a kisebb motorral 9-11,5 liter között szórtak az egyes csapatok által a 2,2-es motornál mért értékek, vezetői stílustól függően, igaz, a négyszáz kilométeres távból kábé kétszázat könnyű, illetve közepesen nehéz terepen mentünk.

A két nap alatt begyűjtött tapasztalataink alapján a kisebbik motor is bőven tudja, amit kell, országúton és terepen egyaránt meggyőzően mozgatja a kéttonnás vasat. Olyannyira, hogy autópályán a volánról igen kényelmesen kezelhető tempomat segítségét kellett kérni, hogy ne lépjük túl minduntalan a 130 km/órás korlátot, egy motokrossz-pálya meredek, homokos kaptatóit pedig szinte alapjáratban andalogtuk végig. A kisebbik Puma szorgalma nagy, ám hangja kicsi, a gondosan szigetelt utastérbe inkább csak kigyorsításkor, pörgetéskor szűrődik be a kerregő dízelhang, ezt a kellemes tulajdonságot hosszú utakon értékelni fogják majd a tulajdonosok.

A lóerők új fejlesztésű, hatfokú manuális és automata váltókon át vágtatnak a meghajtott kerekekhez, alaphelyzetben hátra, egy forgókapcsolóval végrehajtott apró tekerés nyomán pedig előre is, majd egy újabb kis csuklómozdulattal a fokozatokat le is felezhetjük. Hol vannak már azok az idők, amikor az összkerékhajtás kapcsolásához meg kellett állni, sőt, még régebben ki is kellett szállni, és kézzel zárni az első kerékagyak szabadonfutóit, majd kikapcsoláskor tolatást végezni, mint az én jó öreg L200-asomon? A Ranger terephajtása az elektronikus vezérlésű osztóműnek köszönhetően menetközben is ki- és bekapcsolható, így lendületből támadhatjuk a hirtelen látóterünkbe kerülő dagonyákat és sziklaormokat. A dagonyákról egyébként csak annyit, hogy rögtön az első pataknál, ami az utunkba akadt, a kárörvendő kibiceknek mókás látványt nyújtva, alsógatyára vetkőzve, az iszapos aljzatban kurkászva kerestük az első rendszámtáblát, ami a lendületes átkelés következtében lerepült, majd a zavaros vízbe süllyedt. Az előzmény? Gondoltam, legyen egy jó napjuk a parton lesben álló videósoknak, és az átkeléshez nyomtam egy közepesen kövér gázfröccsöt...

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
