Az első tesztautó, amit vezettem a cégnél, egy Honda Accord volt. Külsőleg leginkább arra emlékeztetett ez az új Optima. Régen jól lehetett szórakozni a koreai és indiai márkák dizájnján, de ennek sajnos vége.
Az új szedán nem lóg ki egyetlen parkolóházból se, formájával szépen beolvad a szolgálati Mondeók és Passatok közé.
Az autóban menet közben csend honolt, amikor éppen nem hallgattam zenét. A dízel hangját jól elnyomták; nem mondom, hogy kellemesen, de halkan duruzsolt. Vezetőként jól kiláttam minden irányba, ellentétben mondjuk egy Insigniával, és utasként remekül el lehet férni az oldalanként fűthető hátsó üléseken. Az 1,7 literes, 136 lóerős motorral ugyan nem lesz az autópályák ördöge, de azért egészen tisztességesen mozog. A fogyasztása vegyes üzemben 6,5 literre jött ki, volt benne autópálya és város is. A modell egyébként kapható még 165 lóerős, kétliteres benzinmotorral is.
Ebben a Kiában volt egy kis Infinity. Csak épp nem a Nissan prémiummárkája, hanem a Harmané. A Hyundai/Kia pároson kívül találkozhattunk a termékkel az Opelekben is. Egyébként a 11 hangszórós rendszer szépen szólt, és az érintőképernyős rendszerrel se volt gond, logikus a menürendszer, kellő mennyiségű dedikált gombbal.
Már ide is kezd betörni a kütyütenger, ebben például sávelhagyás-figyelmeztető rendszer (LKAS) is volt. Ami biztos remek dolog, bár pár apróságot még javítanék rajta. Ha szól a rádió, nem nagyon hallani a figyelmeztető csipogást. Kétszer visszahúzza a kormányt, aztán lemondóan csipogva engedi, hogy átmenjünk a mellettünk lévő kamionon. Nekem nem is kéne, inkább lecserélném egy adaptív tempomatra.
A kocsiban találtam némi faberakást, de egészen tisztességeseket, így nem olyan műanyagszerű, mint a legtöbb középkategóriás modellben. És még mindig jobb, mint a továbbra is sajnálatosan terjedő zongoralakk. A másik extra, ami leszivárgott a felsőbb osztályokból, a szellőztetős ülés, igaz, csak a vezetőnek. Ez egyébként széria, akárcsak a navigáció és a tolatókamera. A fölösleges parasztvakítás jegyében persze nem maradhat el a világító küszöb, amibe számomra érthetetlen okból a Kia feliratot vésték, pedig az Optimának lényegesen jobb helye lett volna ott. Persze már tíz éve is így volt.
Optima, Magentis
A mostani Optima már a harmadik generáció. Kezdetben vala a Hyundai Sonátából átmatricázott verzió 2000-ben, ami Európába Magentis néven érkezett. Volt hozzá két V6-os (2,5 és 2,7 literes) és egy sornégyes (2,4 literes) benzinmotor, de a forgalmazás végére beesett egy kétliteres is. Elsősorban az USA-ban forgalmazták, de már ebből is jutott jó pár hozzánk. Főképp a 2,5-ös V6-os motorral, de a ráncfelvarrás után jócskán érkeztek kétliteres sornégyesek is. Úgy tűnik, az olvasóink elégedettek vele, leginkább a kis tankra és a fogyasztásra panaszkodnak, illetve, akárcsak Winkler egykor, a fűtési hiányosságokra.
A második széria 2006-tól volt kapható, nálunk még mindig Magentis néven. Távozott a 2,5-ös, viszont lett egy sornégyes dízel. A külső sokkal európaiasabb lett, a fogyasztás viszont a benzinesnél még mindig az egekben volt. Népítélkezőink Karival ellentétben ebből alig tapasztalhattak valamit, a 8 ítéletből 7 dízel.
A nálam lévő modell az abszolút karácsonyfa-verzió, ami jól mutatja a szokásos sorrendet a bemutatóautóknál. Elsőnek a fullos modellt, aztán egyszer talán azt is megkaphatjuk, amit az emberek vesznek. Mindenesetre ez itt akciósan – ami százezer forint mínuszt jelent – EX Premium felszereltségben kis híján 8,5 millió. Erre jönnek még az apróságok, mint a Luxus csomag négyszázért, meg az automata váltó háromért. Ez bizony nem kevés, bár jó eséllyel a szalonokban nem ezzel az árral fogunk találkozni.
Viszont ha körülnézek a konkurens termékek listaárai között, azt látom, mégse drága. Egy hasonlóan felszerelt Passat 9,3, a flottavásárlók kedvence, a Mondeo 9,8 millió. A testvér i40 akciósan 9,2, egy jó dízel Accordot pedig 9,5-ért kaphatunk, de ebben például nincs benne a félmilliós navi. A benzines Optima 6,5 milliótól indul, a vége 8,1, míg a dízel fapad 7,1 millió forint, amiben még mindig van kétzónás klíma. És ha kicsit türelmesek vagyunk, feltehetőleg idővel ideér a hibrid változat is.