Az az autóbuzi, aki nem vágyik egy régi Lotus vezetésére, nyugodtan sorolja át magát a Daewoo Racer-rajongók közé. Elvégre ezek az autók forradalmat és legendát teremtettek egyszerre.

Negyven év távlatából az akkori autók rangja nehezen áll össze az ember fejében. Sok-sok régi filmet kell ahhoz nézni (esetleg nagy, brit oldtimer-fesztiválokra látogatni), ahol az újabb autók nem zavarják meg az összképet, hogy sejtsük, mi, hova való. Segítek: egy Jaguar E-Type-ra mai fejünkkel akkoriban azt mondtuk volna, de iszonyat kúl... Egy Lotust talán kevesebben ismertünk volna fel, viszont ahányan beazonosítottuk volna, mind egyszerre kiáltunk fel, ha elhúz mellettünk: ááááááááááállllllat! És mindkettő megpillantása egyformán beszédtéma lett volna a pubban aznap este.
Bizony, egy ilyen kis, műanyagkarosszériás, még papírnehezéknek is alultáplált, mindössze négyhengeres autóka közel ugyanazon a polcon hevert az autóelmekórtani könyves szekrényben, mint az E-Type. Gyorsulásban, kanyarodásban, vagányság-faktorban, sőt – egyes verziók esetében – még a mai értéküket tekintve is.

Colin Chapman, a Lotus tulajdonosa, konstruktőre épp ellenkező irányban indult el a gyors autózás felé vezető úton, mint a többiek. Mások mind több lóerőt próbáltak kiszedni mind nagyobb motorokból, majd az így mind nehezebbé váló autók alá mind trükkösebb, drágább futóműveket és fékeket fejlesztettek, hogy megmaradjon az autózás élménye. Ő tömeget akart lefaragni.

Chapman kicsi, a piacon könnyen elérhető konfekciómotorokból indult ki, s a méretük túlzott megváltoztatása nélkül csikart ki belőlük jelentősebb mennyiségű lóerőt. Mivel a kilók nem gyarapodtak, eleve jó helyzetben lett volna annyival is, ha csak valami átlagos bódéban hagyja azokat a motorokat – és történt ilyen, gondoljunk csak a Ford Cortina Lotusra vagy az Isuzu Piazzára – de nem, ő a lehető legkönnyebb és legvékonyabb anyagokból, a lehető legtrükkösebb karosszériákat építette a motorok köré. Lotus Super Seven, Elite, Elan – zseniális mérnöki agyának legelső megcsillanásai voltak ezek.
Lehetünk persze gonoszak is, mondhatjuk, hogy Chapman a filigrán, elspórolt, törékeny semmit adta el a vevőknek, ráadásul méregdrágán. És ha már gonoszkodunk, tegyük azt is hozzá, hogy ezek az autók korántsem voltak megbízhatók, tartósak. Igen ám, de minden, a méretéhez képest erős motort hordó autó fogyékony – ha nyomod, hamar tönkremegy.
Akár így, akár úgy, a régi Lotusok mára súlyos klasszikusokká váltak – külföldön. Csak sajnos Magyarországon az angolautó-fóbia (mínusz Mini), a jobbkormánytól való ódzkodás, valamit a nosztalgiához vezető emlékek hiánya oda vezet, hogy nálunk az oldtimeres előbb veszi meg a hatodik 123-as kupé Mercijét, mint egy ilyen csodát.

Szerencsére azért van, aki kilát a magyar ízlésvödörből. Szerencsére ez az illető – nevezzük, mondjuk, Madlovits Péternek – nem kerüli a médiát, nem félti az autóját, gyere vezetni Zsolti, nem baj, ha esik az eső, úgyis műanyagból van, nemártnekitoljukcsak.
Ez persze csak újságcikk tupírozásához szükséges túlzás, mert tény, hogy az Elan Plus 2 külső felületein éhen hal a rétegvastagság-mérő, de azért a vázszerkezete nagyon is acél. És tudják, milyen vázszerkezet az? Hát egy alváz, bizony.

Nem akármilyen alváz az. A Mazda MX-5-höz tökéletes öntőformát adó, eredeti, roadster Elan elkészítésekor az elsődleges szempont az olcsóság volt, ugyanis az eggyel korábbi autószerű Lotust, a méregdrága, nagy szériában eleve elkészíthetetlen Elite-ot nem lehetett érezhető mennyiségben rámelegíteni a vevőkre. Chapman - ahogy egész életében tervezett - az Elannál is a futóműből indult ki, az összes beállításnak, terhelés-elosztásnak, méretnek tökéletesnek kellett lennie, s csak az után készült rá, hogy valami karosszériát is fabrikál a kocsihoz.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Kamu váltóval érkezhet az első elektromos Ferrari
A rendszer a gázpedál állása, valamint egy virtuális sebességfokozat alapján számolja ki a villanymotor nyomatékát.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
