Alig nagyobb a motorja, mint egy Smarté, de hogy mennyivel jobb autó annál… Igazából még az is lehet, hogy két kategóriával az ilyen törpemütyürök felett, még a kiskocsik magasságában is ő az új király?

Laurent van den Acker, a Mazdától átcsábított új formatervező rendkívül büszke első, Renault-val közös gyermekére, a Clio 4-re. Rendkívül sportos, egyenesen szexi – véli róla, s azzal is megfenyeget bennünket, hogy ezentúl ilyen lesz a márka közös arculata. Persze, jobb ez, mint a most leköszönő Clióé, pláne jobb, mint például a mostani Lagunáé, s bár vitatható, de a többség nyilván egyetért velem abban, hogy a Mégane-énál is ügyesebb. De korántsem fogadta vastaps a formát, a párizsi szalonon megkérdezett kollégák közül akadt, akinek az orra tűnt eltúlzottnak, másnak, például a velem az év autójás, dániai Tannistesten részt vevő Papp Tibi viszont a farát látta bénának.

Van még pár formai trükk az autóban, ilyenek a hátsó kerekek körüli, kicsit Juke-os domborítások, a lakkfekete betétek a küszöbök fölött, illetve a hátsó ajtók alfaromeósan rejtett kilincsei – utóbbiak azért kellettek, hogy oldalanként egyajtósnak látsszon a kocsi, s így elhagyható legyen a háromajtós változat a kínálatból. Persze a túlságosan elöl levő első kilincsekkel nem tudtak mit kezdeni, ezért az illúzió közel sem tökéletes, de ne kekeckedjünk. Maradjunk annyiban, hogy nekem semmi bajom se az elejével, se a hátuljával. Mert nekem a közepe nem jön be, olyan, mintha a farát egy villanyoszlophoz kötötték volna, az elejét meg a 86-os buszhoz, majd a sofőr nagy gázt adott volna. Túlságosan megnyúlt.
A számok igazolják a sejtelmet: a korábbi széria platformjának erősen átdolgozott, megnyújtott, nagyobb tengelytávú változatára épített Clio 4 ma már hosszabb, mint a hatszemélyes családi autók örök királya, az első Fiat Multipla: 4,06 méteres. Ez azért már feszegeti a kisautó-kategória határait, kicsinek tehát végképp nem mondható.
Először a 90 dCi-verzióban, tehát az 1,5-ös turbódízellel próbáltuk ki az autót, a tesztelés és a fotózás java részét is ezzel bonyolítottuk le. A motor már ezres fordulatról érezhetően húz, ami közel sem lenne elvárás egy 1,5-ös dízeltől, majd egészen 5500-ig simán gyorsít, mint a lift. Turbólyuknak szinte nyomát sem érezni (tudják, ez nem egy fordulatszám-jelenség, hanem az idő, ami a gázpedál lenyomásától az erő megérkezéséig eltelik), a blokk nem vibrál, és ha nem is eszeveszett a gyorsulás, de mindenképpen egészséges, mi több, meglehetős.

Persze, kerreg, hiszen dízel, és nem egy Jaguarba van beépítve, de a hangja teljesen elviselhető, az idő nagy részében szinte kellemes is. Ha hihettünk a fedélzeti számítógép által mutatott értékeknek, akkor 100-nál nagyjából 4,5-ös fogyasztást kaptunk egy tíz kilométeres szakasz átlagaként, s az egész tesztút összességében sem mentünk öt liter fölé. Igaz, nem nagyvárosi soksávoson gyilkoltuk az autót, pályára sem mentünk, de azért jóval, jóval dinamikusabban autóztunk, mint a lenyugtatózott dán lakosság.
A jó kis dízelhez egészen tűrhető, olyan Nissan-mínusz kapcsolási érzetű, ötgangos váltó tartozott. A szerény fogyasztásra egyébként ezen a tájon további magyarázatot kaptunk, mert az ötödik nagyon hosszú: a 105-öt 2000-nél futotta meg.
A másik tesztautó – kis benzinessel
Sokkal jobb szín – imádom az ilyen kéket. Sokkal bénább belső tér – azzal, hogy a nagy betétek feketék, nem pedig pirosak, az autó utastere hirtelen nagyságrendekkel unalmasabb lett, pedig megpróbálták feldobni színes műanyag betétekkel, amelyek a régi, Le Mans-i versenyautók festését idézik. Reménytelenül.
Ja, és a legfontosabb: a motorja benzines, csupán 0,9 literes, háromhengeres, igaz, turbót azért tettek rá, hogy meg tudja moccantani a bódét, nyilván. 90 lóerő és 134 newtonméter – hát ez nem a világ, de a Clio is már a tömegcsökkentés jegyében készült, mint a mai, progresszív típusok szinte mindegyike, emiatt pedig csak 1006 kilót nyom. Ami kevés.
A műszaki adatok nem mondják el elég jól, milyen ügyes kiskocsi ez. A 182 km/órás végsebesség és a 12,2 másodperces 0-100-as gyorsulás nem írja ki az üzenőfalra, vérvörös betűkkel, hogy „SPORTKOCSI!”, de azért annyira nem is rossz.
Szubjektíve, a számok által még meg nem zavart autósnak viszont még jobb. Menésre nagyjából azt tudja, mint egy régebbi egyhármas szívó benzines, igaz, a Barkas-hang erős gyorsításnál nagyon is megjelenik az utastérben. 1000-2000-ig épp csak próbálkozik, de a fölött megjön az ereje, 2500-tól pedig simán, finom hangon, egészen 6000-ig lelkesen húz. És a pillanatnyi fogyasztásmérő ilyenkor belekóstol ugyan a kilenc literbe, de normális használatban az átlagérték nekünk olyan öt és fél liter körül maradt. Vegyünk hozzá egy hektikusabb magyarországi használatot a dániai helyett, és ezzel valahová 6-6,5 liter közé lőhetjük be a 90 tce-variáns fogyasztását.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
