A motoros szemét csak a plexi tartja a sisakban, úgy bámul, és közben fordul hátrafelé. A csajok megállnak a járdán, és nézik, ahogy elmegy. A szupermarket parkolójában udvariasan meg kell kérni a bámuldozókat, hogy hadd szállhassak már be. Ha valaki ezt mondja nekem akkoriban, amikor a Kiák megjelentek nálunk, lehülyézem.
Ma már az utcán a nyolcéves gyerekek is megismerik az emblémáját, sőt, egy Kia Optimában ma átélhető az, ami sok más új autóban nem: megnézik. Az Optima már akkor is a megtestesült csoda a kezdetekhez képest, ha semmi extra technika nincs benne, csak mondjuk egy dízelmotor. Csakhogy a Kia vette a bátorságot, és elkészítette hibrid hajtáslánccal is. Sőt, még bátrabb módon árulja Európában, holott mondjuk a Toyotának a benzines-elektromos Camryt eszébe sem jutott áthozni ide. Biztos drága lenne, hiszen egy sima Prius is 8-11 millió között kapható, felszereltségtől függően.
Nos, a Kia Optima Hybridet kilencmillióért adják, választható opciók nélkül, de fullosan, bőrrel-üvegtetővel, minden elérhető anyámtyúkjával. És ez bizony autó, nem valami meghasonlott űrsikló, az ám! Igaz, Amerikában 2,4 literes a benzinmotor van benne, Európában meg csak 2 literes, de akkor is, egy rendes méretű és kinézetű limuzin. A kilencmilliós ár viszont már önmagában azt jelenti, hogy írhatok bármit róla, hisz a kutya sem fog meghazudtolni, egyszerűen azért, mert szinte senki sem fog ilyet venni. Ha cégautó kell, akkor inkább dízel Optimát vesznek 1,5-2 millióval olcsóbban – gondolom én. Mondom, annak ellenére, hogy a Priushoz képest valóban szenzációs az ára, miközben méreteiben egy kategóriával felette áll. És nem csak méreteiben.
A Hybrid Optima gyakorlatilag egy ponton tér el a sima Optimáktól, éspediglen a csomagtartó méretében – ez mintegy a harmadával kisebb (381 l). Valamennyivel alacsonyabb, spéci felnije van, és persze vezetés közben az ember spéci képernyőkön gyönyörködhet abban, épp hogyan menti meg a bolygó flóráját és faunáját. Egyébként minden olyan, mint egy rendes autón. Még a tankolás is, elvileg 65 liternyi benzint tud magához venni, csak ez tovább kitart.
Mint minden jövőautót, ezt is bekapcsolni, és nem beindítani kell, aztán majd ő eldönti, hogy van-e elég kraft az akkukban, vagy érdemesebb beröffenteni a benzinmotort. (Az akkucsomag lítium-polimer, és nem NiMH, mint a Toyoták hibrid rendszereinél.) A rendszer leginkább az Audi A6 Hybridéhez hasonlít, azaz a motor és a hatfokozatú automata közé került a 30 kilowattos elektromos gép, amely önmagában is képes mozgatni a járművet, meg a benzinmotorral együtt is.
A legjobb, amikor villannyal megyünk, de a korlátozott akkukapacitás miatt ezzel messzire nem jutunk, cserébe szinte alig észlelhetően indul be benzinmotor. A váltások finomak, néha érezni apró rántást, de ez nagyon ritka. Viszont a hagyományos automata miatt sokkal autószerűbb – ezt Stump Bandi foglamazta meg, és igazat kell, hogy adjak neki.
Az Optima kínálatában egyébként ez a legrobbanékonyabb változat, mivel a villanymotor 200, és a benzinmotor 180 newtonmétere együtt igen hamar (9,2 s) százra cibálja az autót, igaz, ez a két maximum nem egyszerre jelentkezik, így valójában 245 Nm az összesített maximum. Azonban ez is elég ahhoz, hogy az kormányt úgy cibálja az ember kezéből, ahogy az ősi turbós Saabok. Ez már túl van az egészséges mértéken, ma már enyhébb kormányzási befolyásokhoz szoktunk.