A leggyorsabb vasaló

Megvolt: Nissan Leaf - 2012.

2012.12.28. 07:33 Módosítva: 2012.12.28. 08:39

Adatlap Nissan Leaf Leaf - 2012

  • 0 cm3-es, hengeres elektromos
  • 109 LE @ rpm
  • 280 Nm @ rpm
  • fokozatmentes automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.9 másodperc
  • Végsebesség:
    144 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Mosolyt csal az arcunkra, ahogy egy laza gázra – bocsánat, villanyra simán otthagyunk szinte bárkit a lámpánál.

Az elmúlt egy-másfél évben kisebb villanyautódömping volt az autógyártók körében. Igaz, némelyik ugyanaz az autó volt átmatricázva, és akadt köztük olyan, amit csak erős felindulásból neveznénk autónak. Szerencsére a sok buborék és négykerekű villamosszék között akad normális autó is, mint a Kangoo vagy a Fluence ZE, amik már-már a 10-15 évvel ezelőtti hőskort idézik. Az áruk igen borsos, így eddig csak a kis Twizyből sikerült eladni jelentősebb mennyiséget.

Az általunk tesztelt Nissan Leaf többé-kevésbé normális, autószerű autóra sikeredett, így nem is kelt akkora feltűnést az utakon, mint mondjuk a Twizy. És még ennyire se vennék észre, ha nem lenne az oldalára matricázva, hogy ez bizony elektromosan hajtott jármű. Van is a műszerfalon egy gomb, amivel figyelmeztethetjük a gyanútlan járókelőket a lopakodóra. Persze van az a helyzet, amikor már nincs az a hang, amire felfigyelnének.

A kocsiba ülve és az indítógombot megnyomva feltámad az űrhajó-műszerfal, ahonnan a legfontosabb adat számunkra a jobb oldalon kiírt hatótáv. Ez teljes feltöltésnél 135 kilométer - elméletileg -, de valójában - akárcsak francia társaival -, ezzel is inkább 100-110 kilométert tudunk megtenni. A hatótáv sok mindentől függ, egy komolyabb emelkedő, vagy autópályás szakasz gyorsan lecsökkenti. Ezért se a legszerencsésebb, hogy Magyarország jelenlegi egyetlen gyorstöltőjét egy hegyre rakták, konkrétan az Istenhegyi úti MOL kúthoz.

Persze lehet azt mondani, hogy az ottani, jobban eleresztett lakók nagyobb eséllyel vesznek villanyautót, de ők rendszerint garázzsal is rendelkeznek, ahova akár saját gyorstöltőt is telepíthetnek. Így a valóság az, hogy a nálunk szaladgáló pár elektromos autó leginkább az elektromos cégek tulajdonában van. A kutasok állítása szerint heti két-három alkalommal jönnek oda tölteni.

Csatlakozók csatája

A Leaf gyorstöltő csatlakozója CHAdeMO szabványú, és egyenáramot használ. Ezt a szabványt a Tokiói elektromos művek, a Mitsubishi, a Subaru (Fuji Heavy Industries) és a Nissan hozta létre, amihez később csatlakozott a Toyota is. A Leafen kívül ilyen töltő van még az Citroën C-ZERO-Peugeot iOn-Mitsubishi iMiev trióban és a Fiat 500 elektromos verziójában is. Ez jelenleg a legelterjedtebb megoldás, Japánban már több mint 1300 gyorstöltő-állomás üzemel. Látszik, hogy ott nagy az igény az elektromos járművekre, hiszen a világ többi részén idén novemberig összesen 327 állomást helyeztek üzembe.

Hogy ne legyen olyan egyszerű az élet, természetesen nem minden autó azonos szabványú csatlakozóval van felszerelve. A sima lassú töltő ugyan szinte minden villanyautóba ugyanaz a SAE J1772-es szabványú váltóáramú aljzat, viszont a gyorstöltés világbajnoki övéért jelenleg három csatlakozófajta versenyez. A legelterjedtebb a CHAdeMO, de az európai autógyártók most épp egy másik megoldáson dolgoznak, a Combo töltőn, ami megoldja, hogy ne kelljen kétféle csatlakozó a kocsikra. Ez kicsit a BETA-VHS versenyre emlékeztet, persze kérdés, hogy a jelentős késéssel induló új szabvány mennyire tud majd elterjedni.

Magyarországon ugyan szinte minden hónapban felreppen a hír, hogy töltőkutat avatnak valahol, de sajnos mindig kiderül, hogy csak egy túldimenzionált 230-as konnektorról van szó. Vagy még arról se. Nálunk jelenleg tudomásunk szerint egyetlen helyen található gyorstöltő, mégpedig az Istenhegyi úti MOL kúton, ami azért nem optimális hely. Ha mondjuk csak minden második töltőállomás képes lenne a gyorstöltésre, már sokkal használhatóbb jármű lenne a villanyautó, hiszen nem kéne aggódva számolgatni, éppen hová megyünk, és onnan hogyan jutunk majd el a konnektorig. Kis pozitívumként Palkovics Péter, a Nissan PR-ese elmondta, hogy sikerült kifejleszteniük egy olcsóbb gyorstöltő-állomást, amiből előreláthatóan ötöt telepítenek is a közeljövőben.

A műszerfal kicsit Insightosan két részre tagolt, és itt se maradhat el a csészelevél-terror. Nem mintha a rohamosan fogyó kilométerek nem nyomasztanák eléggé az embert. Itt levelek helyett már egész fenyőfákat gyűjthetünk, egyébként meglepően könnyen. A tesztidőszak alatt még ECO módba se kellett kapcsolnom, és egy sima 15 kilométeres Kispest-Óbuda út alatt a reggeli forgalomba simán összejön egy fácska, ha nem vigyázunk, akár kettő is.

Nem csak az útviszonyok, az időjárás is megviccelhet minket, mint azt megtapasztaltam egy hidegebb hajnalon. Mivel a lakótelepen nincs töltési lehetőség, az esti 80 kilométeres hatótáv reggelre 65-re esett, így aki hasonlóképp használja a kocsit, jó, ha gondol erre télen. Viszont pozitívumként éltem meg, hogy az állófűtéses autóktól eltekintve ilyen gyorsan még nem melegedett be semmi. Persze itt nem kell várni, hogy a motor felmelegedjen. Nem mellesleg, ha be van dugva éjszakára, hideg időben akár be is időzíthetjük a fütést a reggeli induláshoz, mint egy igazi állófűtésnél. A középkonzol kijelzőjén a kocsi mindig tájékoztatott az éppen aktuális fogyasztók energiazabálásáról, így láthattam, hogy vész esetén kis vacogással még nyerhetek mondjuk 15-20 kilométer pluszt.

Eltekintve a jelenleg nálunk még jócskán korlátozó infrastruktúrától, az autó mint közepes méretű személygépkocsi, remekül használható. Az ülések kényelmesek, hátul is elférnek rendesen. A csomagtérből se vesz el az akksicsomag helyet, mivel a kocsi aljába telepítették. Így nagyon alacsony lett a súlypont, szinte már versenyautósan lehet vele kanyarogni. Ebben segít az is, hogy a ezen nem olyan kis virsligumik vannak, mint a francia-japán buborékokon. A hátul keresztbe futó hupli az elektronikát rejti, de már dolgoznak azon, hogy a fészlifttel eltűnjön az is, és akkor szinte síkba hajtható rakteret kapunk

Ha már verseny: nem tudtam megszokni, hogy már 0 fordulattól kilő a villanymotor. Az azonnal megérkező nyomaték a zöldre váltó lámpánál állandóan törvénytelen vigyort csalt  az arcomra, persze a fogyasztás kárára, de kit érdekelt az abban pillanatba? Az ára? Az még nincs, de 2013-ban már nálunk is kapható lesz az ígéretek szerint, és akkor olyan 10 millió körül kell majd kicsengetni érte. Összehasonlításul ez annyi, amennyiért a C-Zero-t lehetett megkapni, csak éppen ez egy autó, az pedig csak szeretne az lenni.

Totalcar értékelés - Nissan Leaf Leaf - 2012

8
TC

Népítélet - Nissan Leaf

8,7
Nép
9.9
8.1
8.1
7.9
9.4

Az oldalról ajánljuk

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

47 perce
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10