Már egy ideje a gépemen aszaltam ezeket a fotókat az álcázott autóról. Az első olyan Kiáról, amelyet nem az ára vagy a praktikussága fog eladni, hanem az ereje. De hogy kerültem én bele? És miért romlott el?
Még az őszi, dániai Év Autója-kiránduláson történt, ahol legnagyobb megdöbbenésünkre ott állt az álcázott Pro_cee'd a parkolóban, ami elsőre azért volt érthetetlen, mert a kocsi ekkor már nem volt titok. Aztán kezdtük alaposabban megnézegetni, és kiderült, hogy azért nem teljesen szokványos, még az sem, ami a gúnyája alól kilátszott. Például elöl a 2x2-es LED-es mátrix, de hátul is furcsa lámpák voltak a lökhárítóban. Igaz, ennél többet nem lehetett megállapítani róla, mert az álcázás rendkívül masszívan volt rögzítve, még a hátsó üléseket is takarta egy lebernyeg. Ja, a legviccesebb az egészben az volt, hogy a takaróelemek hevedereit végül egy számzáras lakat rögzítette.
Hogy mit keresett a dániai Tannisbyben a kocsi? Elhozták a zsűritagoknak, hogy megmutassák, ahogy az összes többi új modell is ott volt. Ám a Kia esetében azt kérték, hogy egyelőre ne írjanak róla. Ja, és ne szedjék le az álcát. Egyébként volt itt több autó is, amelyekről nem volt szabad rögtön írni, például az Opel Adam, amelynek cirka egy hónappal később járt le az embargója. (Erről egyébként titoktartási nyilatkozatot is alá kellett írni, de senki sem olyan hülye a COTY-tagok közül, hogy az autógyárak bizalmát eljátssza.) A Kiával kapcsolatban viszont azt sem tudtuk, hogy mikor jár le titoktartási kötelezettségünk. Nagyjából annyit közöltek, hogy majd szólunk. Aztán nem szóltak jó sokáig.
Egyébként nem ez volt az első eset, hogy ilyen álcázott gyári prototípust vezettem, tartott már olyan sajtórendezvényt a Honda, ahol a kettővel ezelőtti Accordot lehetett becsomagolva vezetni. Ennek annyira kezdetleges volt a belseje, hogy egyes műanyagok fehérek voltak az utastérben. Fotózni tilos volt, helyette adtak gyári fotókat.
A Kiát viszont szabadon vezethettük, fotózhattuk. Az álcázott példány egyébként a leges-legelső volt a turbómotoros Pro_cee'dek közül, nem sokkal a rendezvény előtt tottyantották bele a motort a szlovákiai gyárban. Akkortájt még keveset lehetett tudni róla, még az sem volt tuti – legalábbis mi úgy tudtuk –, hogy egyáltalán Kia Cee'd GT lesz-e a neve. Az lett. Volt ebben is pár érdekes, minden felületi kezelést nélkülöző, natúrfekete műanyag, az ülés alsó burkolata, az ajtópanelek még messze nem a végleges formájukat mutatták. Sajnos meg is tiltották, hogy fotót vagy videót közöjünk ezekről az elemekről, nehogy az olvasóink azt higgyék, ilyen gagyi lesz. Mi pedig erősködtünk, hogy azt fogjuk mondani, hogy ez egy prototípus, de nem hajlottak a jó szóra.
A háromajtósban egyébként sokkolóan új dolgokat nemigen találtunk. A műszerfal az aktuális Cee'd-é, természetesen a jobb specifikációjú autókból, csicsásabb műszerekkel, köztük színes kijelzővel. A pedálokat alumínium felszín teszi sportossá, ami ma már kötelezően beépítendő közhely minden sportos modellnél.
Az alaposan kagylósított ülések elöl baromi jó tartásúak, méghozzá úgy, hogy nem zavaróan keskenyek, napi használathoz is teljesen elviselhetőnek tűnnek. Hátul három ülőhely van, ebből kettő kellemesnek tűnik, harmadiknak lenni már nem lehet jó. Azt hiszem viszont, hogy hátul az alcázás eltávolítása után sem lesz túl nagy szabadságérzete az utasnak, az oldalablakok kicsik. A C oszlop pedig akkora, hogy a tolatás csak kamerával nem lesz vakrepülés.
Miért érdekes egy ilyen Kia feltűnése? Emlékszik valaki eddig erős Kiára? Ugye, hogy nem. Mert nem volt. A Kiákat eddig csakis az áruk, majd (később, a Cee'd megjelenésétől) a tudásuk és a hosszú garancia adta el, a szó gyakorlatias értelmében. Arra azonban még nem volt precedens, hogy olyan modellt árultak volna, amit az emberek az erejéért vennének. A Pro_cee'd is csupán egy háromajtós volt, dögös formával és teljesen hétköznapi motorokkal. Az új generációnál ez megváltozik, lesz már olyan vevő, aki nem a hétéves garin töri majd a fejét.
A Kia kezd ráébredni, hogy most már kérhet több pénzt az autóiért. De nem szálltak el túlzottan, vagy úgy is mondhatnám: tudják, hol a helyük. A 204 lóerős, turbós 1,6 literes benzinmotor ugyanaz, mint amit a Hyundai Veloster legerősebb változatába építenek. Azonban az is látszik, hogy ezzel az erővel a legerősebb Cee'd még nem merészkedik be az Astra OPC, a Focus ST vagy a Golf GTI vadászterületére. Ha minden igaz, közel 20 lóval erősebb, mint a Hyundai Veloster Turbo, ehhez az előzetes infók alapján 265 Nm nyomaték tartozik. Ha megnézzük, ezek jó számok, de a már emlegetett európai erős kompaktok többet tudnak, a kétliteres turbók 240-260 lóerővel nyomorgatják az első kerekeiket. Talán túlzás is, nem?