Nem tudom, miből gondoltuk, hogy a Cascada az új Astra kabriója, de tévedtünk. Mielőtt elindultam volna, még a szerkesztősében is ezen kellett vitatkoznom, mindenki azzal nyaggatott, hogy má' mé' nem Astra kabrió, és mi az, hogy Cascada?! Mintha tán én tehetnék róla.
Szerintem meg miért ne lehetne Cascada? Az Opel nevezéktanát az egyvágányú elme is hamar átlátja: a-ra végződik, vagy van értelme, vagy nincs, és szevasz. A Cascada szerencsés módon az előbbiek közé tartozik, bár (spanyolul) vízesésnek keresztelni autót... Hát nem is tudom, rosszul viszont nem hangzik. Kivéve, ha valaki tudja, mit jelent, ezért aztán Spanyolországban Opel Cabrio néven forgalmazzák – német humor Vol. 1.
Kezdettől védtem a Cascadát, mint név, mert ha az Opelnek dolgoznék, igyekeznék feledtetni, hogy a puccos kabrióm igazából egy népautó, egy Astra. Átverés? Attól függ. Ismerek egy nagyon okos embert, aki azért nem vett meg egy lakást, mert szerinte rosszul számolták az alapterületét: a fal mértani középpontjából, pedig a falban ő nem lakhat. Lehet, hogy egy szellemi szegénylegény vagyok, de ha ott állok a lakásban, tudom, hogy erről van szó ennyi pénzért, és nekem tetszik, akkor nem érzem magam átverve. Istenem, lett neki egy vonzóbb neve, kinek fáj az?
Persze nem csak az van neki. Hanem például hővisszaverő bőrülései, melyek a napsugárzás 72%-át is rideg elutasításban részesítik, így egy ilyen bőr a napon 60 helyett csak 30 fokos lesz. Kérdeztem az opeleseket, mi a titok, azt mondták, egy bevonat, amiről az első keresztkérdésre becsülettel megmondták, hogy nem saját találmány – a prémium kabriók bőrülésein szokott lenni ilyen. Van még villanyos biztonsági öv-előrenyújtó, a hátsó beszálláshoz pedig Easy Entry, vagyis elektromos elsőülés-előrerángató.
Azt mondanám, hogy már a beszálláskor megkapja a Cascada az első jó pontot, de igazából egy rakás jó pontot kap a beszálláskor. Az ülés kényelmes, a kormány jó fogású, de egy kabrióban nem is ilyenekért osztogatják a bónuszt, hanem mert a szélvédő nem vágja haza a kabrióélményt. A Peugeot 307 CC-ben például annyira hátranyúlt, hogy úgy éreztem magam, mint aki behúzódott a buszmegállóba az eső elől, és nem ez az egyetlen ilyen kabrió. A Cascadában a homlokom és a szélvédő teteje között még van vagy egy arasz, szinte mint a régi jó MX-5-ösömben. Kabrióélmény, bizony ám!
Tömeghatásában is jól néz ki a Cascada, szép dinamikusak a lemezek domborításai, csak a tekintetével, ezzel a furapók, karvalyos nézéssel nem tudok mit kezdeni. Hogy ragadozó, az oké, de ez nem egy sasos nézés, hanem amolyan sólyomnyi madáré; nem igazán méltóságteljes. A hátsó lámpa is magán viseli a modellfrissítés-betegséget – a J Astráé egyszerűen tökéletes, abból viszont kimetszettek egy jó darabot, az eredmény magáért beszél. Az oldalán ott a 2008 óta Opel-általános inverted blades-motívum, a befordult pengék, ami egy hip-hop duó neve is lehetne, ha már annyit rugóztunk itt az ütős neveken. És a befordult pengék előtt régi ismerősünk, Astrán először a 2004-es H nemzedéken jelent meg, és a G ovális pukliját váltotta, de szerintem eredetileg a Vectrán debütált. Az autós dizájnelemek csótánya, elképesztő, mi mindent túl nem élt.
Hogy miért döntöttek a puha tető miatt, nem mondták, de valószínűleg ebben a méretben már igen nehezen adja ki a nyitható kemény. Ez viszont nagyon kiadja, az iparágban szinte példátlan gyorsasággal nyílik és csukódik, 17 másodperc alatt kész, akár 49 km/h-s tempóig. Ennél csak az Audi A5 teteje gyorsabb (15 másodperc), az 1-es BMW már két másodperccel tovább piszmog, a Peugeot 308-as 20 másodpercig húzza az időt, a 3-as BMW teljes 22 másodpercet tökörészik, a VW EOS 25 másodpercig tart minket fel, míg a Renault Mégane kabriójának nyitásához nem árt, ha van nálunk 30 másodpercre elegendő hideg élelem. A Cascada tetőszerkezete össze-vissza 50 kilót nyom, elég jól hangszigetel, bár bevallom, én az extrudált alumíniumtól és a magnézium-ötvözettől, meg attól a furcsa cihától, ami a ponyvarétegek között van, nem tudok olyan őszinte izgalomba jönni, mint az Opel illetékes mérnök-előadója.
A csomagtartója persze egy vicc, mint minden rendes kabriónak. Csukott tetővel 380 liter, ami nem vész, inkább csak nevetséges, de ha be van hajtva a figyelmeztető szintjelző, hogy meddig szabad pakolni, két gurulós repülőkoffert is hosszas, komoly geometriai jártasságot igénylő matyizással lehet belejátszani. Az Opel tervezői, a német humor iparági nagyágyúi ugyanis kiszámolták, hogy ha a hátsó támlákat lehajtjuk, egyfelől befér egy 183 centis síléc, vagy gereblye, másfelől literben számolva így ez már egy akár 750 literes csomagtartó. Aki ilyet kitalál, csak hétköznap mérnök, hétvégén lefogadom, hogy nagy sikerű stand up-os.