Révbe értél, Mercid van
Mercedes-Benz A180 - 2013.
Ennél alapabb Mercedes nem létezik. 122 lóerő, ami a ma létező leggyengébb benzinmotort jelenti; az A-osztályban, ami ma a legkisebb típusuk. Ráadásul nem valamilyen puccparádés kivitelben, hanem szövetkárpittal, manuális klímával, kézi váltóval. Belegondolni is rémes!
![Valójában azt nyújtja, mint bármelyik kompakt, csak Mercedes-csomagolásban](https://kep.index.hu/1/0/407/4072/40723/4072328_f554d64901ec7284a54bcc03fc114717_wm.jpg)
Egy nagy frászt. Az alap Mercedesek imádnivalóak, és az egy hét tapasztalatai alapján azt mondom, hogy talán beneveznék egy automata klímára, de a sok csili-vili fele biztos nem kéne. Bár biztos viccesen mutatna alatta a lemezfelni, mi a tesztautót úgy félmilliónyi könnyűfém felnin kaptuk meg. Igaz, a belépő Merci, kezdő Mercedes-tulajoknak 6,8 milliótól indul (illetve indult, amikor még 295 volt az euró). A vicc az, hogy még így is sikerült úgy belerendelni jó pár cuccot, hogy az alapautó-érzés nem múlt el, viszont az ára célba vette a tízmilliót. Talán ezért lehet az, ahogy az importőr ügyvezetője fogalmazott: még ma sem a 25 évesek veszik az úgynevezett fiatalos Mercedeseket. Mindegy, nem az számít, hány éves a Merci-vevő, csak a szíve legyen fiatal.
![Hátul kicsi a fedél, de mögötte normális csomagtérrel (340 l)](https://kep.index.hu/1/0/407/4072/40723/4072330_7cfbe5596c777ab4f6754744f0652278_wm.jpg)
Mégis mit tartalmaz ez az 1300 kilónyi Mercedes? Azt már megszoktuk, hogy fronthajtásos, de így, hogy a tél emléke még ennyire közeli, talán belátjuk: ez sokszor előny. Az orrába 1,6 literes turbómotort szereltek, bár ahhoz, hogy ezt a 122 lovat kihozzák, alapvetően nem lenne szükség turbóra. Hogy mást ne mondjak, a Hyundai 136 lóerős szívó 1,6-ost kínál. De akkor miért csinálja ezt a Mercedes? Mert olcsón akar sok motort gyártani: a 200-as jelzésű benzinmotor is ugyanez, csak azt már 156 lovasra lőtték be.
Az új A-osztály teljesen nyilvánvalóan ugyanonnan akar vevőket fogni, ahonnan az 1-es BMW és az Audi A3. Kábé akkora is, mint ezek, de azt hiszem, dizájnban messze a legmerészebb. És talán a legjobb, mindenesetre az Audi látványos kockázatkerülése nagyon feltűnő, ha mellé állítjuk az A osztályt.
![9,2 alatt százon, 0,27 az alaktényezője](https://kep.index.hu/1/0/407/4072/40723/4072332_4b4644ee27cdf76416dc1ad6e947bada_wm.jpg)
A kis Merciről elég könnyű megállapítani, hogy annyira nem is kicsi. A tengelytávja például akkora, mint az aktuális Toyota Avensisé (2,7 méter), ami akkor is durva, ha tudjuk: az újabb középkategóriás autóké ma már a 2,8 métert nyaldossa. Mégis mitől érzi az ember mégis kompaktnak? Például attól, hogy a felső részt nagyon rádöntik az utastérre - többször megesett, hogy a vezetőülésben fészkelődve bevertem a fejem az utastérvilágítás dudorába, annyira dől a szélvédő. A szűkautó-érzést a kis ablakfelületek is erősítik, pláne hátul. A tesztautó hátsó üvegei sötétítettek voltak, de még a B oszlop burkolatát is feketére készítették, ettől bizony az A osztály passzentosabbnak tűnik annál, mint valójában.
![Aki terpesztve szeret vezetni, annak sem nyomja a lábát a középkonzol, mint egy hátsókerekes autóban](https://kep.index.hu/1/0/407/4072/40723/4072334_6fb43137596b292506a64b23d59f4355_wm.jpg)
Pedig hely van benne. Nem javasolnám senkinek, hogy menet közben állítgassa előre-hátra a vezetőülést (amúgy sem), mert aki alacsonyabb, az annyira hátra tud gurulni, hogy egyáltalán nem éri el a pedálokat. Aztán jönnek a vicces jelenetek. Végül is hátul van hely a térdnek, de nincs Pullman-érzés: egy átlagfelnőtt elfér, és kész, ennyi kell. A csomagtartója 340 literes, ami kissé átlagon aluli, de még elmegy, pláne ha tudjuk, hogy hátul egy egészen komoly, multilink futómű foglalja a helyet.
De mi az igazán jó benne?
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=xaoeoinhyh/fastid=gqdxotmherulagkvfrbfvmkfkckr/nc=0)