Röviden: Pont olyan, mint a Golf, csak jobban néz ki. Hosszabban:

Utoljára a Mercedes E osztály és az E63 AMG bemutatója alkalmából jártam Barcelonában. Annak ellenére, hogy február volt, forrón perzselt a katalán nap a város fölé tornyosuló hegységben. Az ebéd, illetve autócserék helyszínéül kijelölt vendéglátóipari egység udvarán a tűző napsütést figyelmen kívül hagyva elhelyeztek kiállítási tárgyként egy E63-ast, és mellé állítottak egy rokonszenves úriembert. A szemüveges úr a Bang&Olufsentől érkezett. A legtöbben elsétáltak mellette a klimatizált épület felé menve.
Én is, de a délután vége felé, amikor már elégszer kísértettük a sorsot az E63-assal, visszatértem a B&O-s emberhez. Szóba elegyedtünk, megemlítettem neki, hogy van otthon egy Bang&Olufsen rádióerősítőm, és rendkívül elégedett vagyok vele. Legalább harminc éves, a tetején nagy fekete skálával, kezdtem el mondani, de emberünk a szavamba vágott: Beomaster 1001, 1973-as modell. Tartsam meg, mert jó cucc. Innentől nagy barátok lettünk.
Csajkovszkijtól Scissor Sistersig végiglapoztuk a merevlemezt, végigmutogatta az összes beállítást a Mergában, és a 13 hangszórót 13 külön erősítővel vezérlő, 1,3 milliós csúcshifi minden furfangját bemutatta. Színpad előttünk, színpad mögöttünk, vezetőülésre optimalizált beállítás, equalizer-okosságok, miegymás. Lenyűgöző akusztikai élmény volt.
Végül nem bírtam magamban tartani a kérdést, ami már régebben, az Audi Bang&Olufsen rendszere láttán fogalmazódott meg bennem: miért van olyan furcsa formája a csipogóknak? Kiadós előadást kaptam az úgynevezett akusztikai lencse fogalmáról. Röviden annyi a lényeg, hogy a térben jobban szétszórja az emberi fül által igencsak pontosan betájolható magas hangokat, ezért az utastérben nem csak egyetlen ponton tud jól szólni a hifi. No meg - tette hozzá a végén beismerő tekintettel - szépen is mutat. Mert a tárgy élvezeti értékéhez az is sokat ad, ha jó ránézni. Mekkora igazság!

A Leonnak is ez a titka. A lemezek alatt ugyanaz az MQB platform lapul, ugyanazokkal a motorokkal, váltókkal, mint a Golf VII-esnél. De azok a lemezek! Bármennyire elismerem a Golf erényeit, sőt, titokban a legjobb kompaktnak is tartom, a megkívánás csírája sem jelent meg bennem soha, amikor vezettem. A Leon mellett viszont nem lehet úgy elmenni, hogy ne futtassuk végig a tekintetünket kacér vonalain. Vagyis tényleg nem ugyanaz a hatás, ha valami egyszerűen csak jó, mint ha jó és szép.

Barcelonában tartották a Leon SC, azaz sport coupé nemzetközi bemutatóját is, de nem csak a télen is kellemes klimatikus viszonyok miatt, hanem mert a Seat martorelli gyára közvetlenül a katalán főváros mellett van. Itt gyártják a Toledo és a Mii kivételével az összes Seatot, a Leon SC-t is. Ez az első háromajtós Leon, ennek örömére összébb is csúsztatták a platformot, így három és fél centivel lett rövidebb a tengelytáv. Talán ez, talán a pár centivel alacsonyabb tető teszi, mindenesetre sokkal könnyebbnek, lendületesebbnek hat ötajtós testvérénél. Nem beszélve a Golfról, ami mellette egy testes, középkorú porszívóügynöknek hat.

Úgy érzem, ez a Leon, főleg az SC végre megtalálta annak a fonálnak összegombolyodott végét, amit a Seat örökbe fogadása óta a márkának szánt a Volkswagen csoport. Az unásig szajkózott sportos, dinamikus, életstílus-vonalat, ami őszintén szólva nem csak kissé elhalványodott, de talán el is veszett az elmúlt években, évtizedekben. Ebben a kicsit Audi-arcú, de sokkal izgalmasabb, gyűrött oldalú Leonban érezni a spirituszt, van karaktere, mer kicsit más lenni, mint a többiek.

A seatosok kedvence a hátsó lámpa fölött végződő ránc a hátsó sárvédőn, amit állítólag roppant nehéz kisajtolni a lemezből; az enyém pedig a tükör. A buflák, otromba uzsonnás doboz helyett végre volt valakinek bátorsága egy érdekes, sarkos testhez. Ebben is épp eleget látni, de csak úgy ránézni is jó, ami ugye ízfokozóként hat. A gyáriak másik nagy büszkesége az extraként rendelhető, kizárólag LED-ekkel világító első fényszóró. Kétségkívül látványos, bár a nappali menetpróbán nem tudtuk kipróbálni, mennyire jól világít valójában. Úgy látszik, a Volkswagennél erre az extrára böktek rá, amikor azon agyaltak, mi legyen a Leon fő vonzereje a Golffal szemben. Ahhoz ugyanis egyelőre nem rendelhető.

Pedig szerintem nincs rászorulva ilyesféle parasztvakításra. Ahol sok kritika érte elődeit, a beltérben szemmel láthatóan összekapták magukat a seatosok. Nincs akkora vihánc, patakokban folyó Pacharánnal, mint odakint, de érezhetően vagányabb a hangulat, mint egy Volkswagenben. A meghatározó vonalak, formák itt is sarkosak, jópofa a műszeregység köré nőtt levegőbeömlő-érintőképernyő alakzat, egyedül a középkonzolnál fogyott el az ötlet. Ide csak három tekerentyű meg két sor gomb jutott, alatta egy sima fekete műanyaglemezzel. Lehet, hogy erre a jókora helyre még rendelhető valami extra, bár az FR-változat, amit próbáltam, elég fullosnak tűnt. Mindenesetre így elég sivár lett a boksz, feldobhatták volna valamivel.

Az anyagválasztást és az összeszerelés minőségét viszont nem érheti kritika, az simán megüti a konszern veretesebb márkáinál megszokott színvonalat. A remek bajuszkapcsolókat, amelyek átkattintásától azonnal elalél az ember, egy az egyben átvették a Golfból, a gombok, műanyagok is ismerősek. Ami más, viszont legalább olyan jó, mint a kuzinoknál, az az ülés: amit nem kezd el hosszasan tekergetni az ember, és nem tűnik fel két óra utazás után sem, hogy itt nyom vagy ott nem tart, az bizony jó.
Igazából oltári szerencse 2013-ban beleszületni a nagy Volkswagen-családba. Egy kis latin vér anyai ágról, és észbontó csáberőnk tudatában máris gátlástalanul kihasználhatjuk az értékes génállomány adottságait. A túloldalon kiderül, hamis-e a vad ösztönöket sejtető külső ígérete.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
