Örök életű puruttyadízelek?

Használtteszt: Audi 80 1,6 TD (1982.) - Peugeot 205 1,8 GRD (1988.) - VW Golf 1,6 D (1988.)

2013.05.15. 05:51

Három nyolcvanas években gyártott dízelautót szedtünk össze, hogy megtudjuk, igaz-e az elpusztíthatatlan előkamrás dízel legendája.

Audi 80 1,6 TD - 1982.

Vallásos családból érkezett, hitük a német precizitásból és a nyolcvanas évek elpusztíthatatlan technikájából táplálkozik. Nem is véletlenül: mindig van pár Audi 80 a családban, pillanatnyilag épp három, egyik ez a fehér, 1,6 literes turbódízel. Az órájában szereplő 280 ezres szám kettes szorzóval tűnik reálisnak, az állapota kissé elmarad a korának megfelelő jelzőtől.

Valamennyi extrája használhatatlan. A négy elektromos ablakból egy működik (néha), a központi zár egyáltalán nem, a klíma meg azóta, hogy megvették - mindenhol szivárognak a csövek, csatlakozások. Kívül rozsdafoltok, horpadások és az illesztési hézagok teljes véletlenszerűsége, ez azonban nem okoz álmatlan éjszakákat a családnak, beülnek és használják az autót. A motor megy, a fékek fognak, közlekedési eszköznek tökéletes. A fogyasztása 5-6 liter között mozog, a nyolcvan literes tankkal elég hosszú távok tudhatók le. A fenntartási költségekkel kapcsolatban igen pozitívan nyilatkozik a tulaj. Rövidnek tűnik a cserélt alkatrészek listája, de az autó állapotán látszik, hogy nem mindent cserélt azonnal. A beltérben az elhasználtság tipikus jelei: kiült ülések, kiszakadt kédergumik, kárpitok, szövetek szakadtan, lógva.

Audi 80 B2 történelem

A B2-es szériát 1978 és 1986 között gyártották, benzinmotorok 1,3 litertől 2,1 literig léteztek, 55 és 136 lóerő közötti teljesítménnyel, valamint az 1,6 literes dízel szívó változata 54 lőerővel, míg ugyanez turbóval 70 lóerővel került gyártásba. Exportálták Amerikába és Ausztráliába is, a vonalait Giorgetto Giurgaro rajzolta, motorja elöl hosszában található. Kezdetben csak négyajtós létezett, később jelent meg a háromajtós változat. Népszerűségét az akkori Quattro sportsikereinek is köszönheti, majdnem 1,7 millió példány készült belőle. A B2 a platformot jelöli, erre épült többek között a korabeli Volkswagen Passat is. A Népítélet átlaga 7,66.

A motor a 75 lóerő ellenére dinamikusnak tűnik, a váltó is jól kapcsolgatható, csak a kuplunggal nem tudtam kibékülni, valószínűleg már rég csereérett. A merev hidas hátsó futómű észrevétlenül teszi a dolgát, bár nagy terhelés mellett imbolyog. A motortérben is a túlhasználtság jelei mutatkoznak, itt-ott olajfoltok, a szűrőket ki tudja, mikor cserélték. Olajcserére nem érzékeny az autó, ment már 35 ezer kilométert is egy adaggal, bár '82 nyarán megnéztem volna működő extrákkal.

A legnagyobb probléma, hogy az utángyártott alkatrészek nagyon silányak. Ami eredeti az autóban, már nem romlik el, sulykolják belém. Bezzeg a kilincs, azt már ki se cserélik. Elég egy hideg tél, meg egy Audi-nyitásban rutintalan kéz, és nagy valószínűséggel reccsen a műanyag. Most belülről nyílik csak, de onnan üzembiztosan. Ami van és jó, az méregdrága, egy pár jó foncsorozású első fényszóró olyan szent grál, mint egy teljesen gyári Calibra. A fehér csak melósautó, látnám csak az ezüstöt, az patika lesz ám. Búcsúzom a tulajdonostól, az Audi enyhe korompamacsot hagy maga után.

 

Audi 80 alkatrészárak

  • kilincs: 6645 ft/db Meyle (zárral, kulccsal)
  • első fényszóró: 47202 forint Hella
  • kuplungszett: 38760 forint Sachs
  • első kerékcsapágyak: 18834 forint (Fag készlet)
  • fagydugók: 283 forint FEBI
  • porlasztócsúcs: 7811 forint /db Bosch
  • izzítógyertya: 4731 forint Bosch
  • fűtőradiátor: 13872 forint Meyle
  • kilométerspirál: 3974 forint Meyle
  • hajtókarcsapágyak, tömítések, dugattyúgyűrűk ~60.000 forint munkadíj nélkül
  • légszűrő: 3001 forint Mann Filter
  • olajszűrő: 2667 forint Mann Filter
  • gázolajszűrő: 4144 forint Mann Filter

Peugeot 205 1,8 GRD - 1988.

A Peugeot a szemem láttára futott le 350 ezer kilométert. Apukám vette még 15 éve, akkor volt benne tízévesen 120 ezer. Most 470 ezren áll a mutató, de az első számjegy mindig furán fordul, biztos piszkálva lett, mintha a számjegy fogai lennének letörve. A sok kilométert a váltón is érezni, olyan szinten lazultak ki a váltórudazat faudi fejei, hogy a 205-ös után már minden váltó pontosnak tűnik. Ez még nem is lenne gond, de hirtelen váltásnál képes szétugrani a rudazat, ilyenkor minden irányban szabadon mozog a kezünkben a vadiúj váltógomb. Javítása rutinos kéz számára motorháztetőnyitással együtt maximum két perc, de elég kellemetlen egy kereszteződés közepén. Az alacsony fordulatot kedvelő motor legnagyobb ellensége a rövid ötfokozatú váltó, 100 km/h fölött már kellemetlen a motorhang, és sokat is fogyaszt. Átlagfogyasztása 5-6 liter között ingadozik, az automata-hidegindító hőpatronjának cseréje sokat segít. Ha nem esik le az alapjárat bemelegedésnél, esélyes az 5-6 ezer forintos alkatrész meghibásodása.

Ennyi idő alatt elég sok olaj- és szűrőcserén van túl az autó, ez nem gond, ezeket kötelező elvégezni. Ami viszont komoly baj forrása lehet, a torziós hátsó híd. Itt ugyanis egy tűgörgős csapágyon fordul a hátsó lengőkar, és ez a csapágy hajlamos berohadni. Olyan 60 ezer forint körül van a felújítás munkadíj nélkül, ha már teljesen berohadt. A mi 205-ösünkét kétszer kellett felújítani, egy zsírzógomb beépítése után sokat kibír. A karosszéria kicsit tarkabarka, természetesen nem törésmentes. Egyszer egy őz szabta át az elejét, egyszer egy Alfa csomagterét szűkítette az autó orra. Az egyik oldalon két ajtócsere, mindkét oldali küszöbvégek javítva kétszer, legutóbb a csomagtérben fogyott el egy kis lemez. A fűtőradiátor is összepisilte az utasteret, ezt még szerencsére egyszerű cserélni, és nem is olyan drága.

205 történelem

A Peugeot kisautója 1983-ban jelent meg, elsőkerékhajtással, négyhengeres motorokkal. Létezett három és ötajtós, kabrió valamint teherszállító változat is. Vonalait házon belül Gerard Welter rajzolta, a Pininfarina studió csak a kabrió változatot tervezte. Sikereit a kis kategóriában nagy helykínálattal és talán egyszerűségével és megbízhatóságával magyarázhatjuk. Öt benzinmotorral és két dízelmotorral szerelték. 1999-ig több mint 5 millió példány készült a 6 gyártósoron. Ikonikussá mégis az olyan erős sportváltozatok tették, mint a T16, a GTi és a Rally. A rali világbajnokságon szerzett sikerek is segítettek az autó reklámozásában, három év alatt 16 futamot nyert a 205 T16 többek között Ari Vatanennel és Juha Kankkunennel a kormány mögött. A Népítélet átlaga 6,94.

Azért itt is látni a sok használatot, az ülésekből eltűnt egy kis tömőanyag, az üléshuzat kiszakadva, a műanyagok is elég csálén állnak mindenhol. A fűtőventilátor sosem működött rendesen. Hangosan búg, és néha nem megy; a hátsó ablakfűtés szálai szakadtak, a csatlakozói nemrég leestek, a napellenzők egyik felfogatása törött, így néha furán mozognak. Az autó kiállását a gyárinál egy foggal magasabbra emelt torziós rúd, és az első GTi spirálrugók teszik komikussá.

Amivel még sosem volt gond, az a gyári elektromos ablakemelő. A gyári központi zárról ugyanez nem mondható el. Általában a motorjai adják fel pár évente, mindig van egy ajtó, ami épp nem záródik, de már megszoktuk, hogy ellenőrizni kell az úszók állását. Két féltengely, két kerékcsapágy, két kormánykapcsoló és egy motorfelújítás igényelt még nagyobb ráfordítást. A felújítás egy dugattyúgyűrű szettet, adagolófelújítást és tömítéseket tartalmazott. Egy alkalomtól eltekintve mindig hazaértünk vele, akkor az üzemanyagszint-jelző makacsolta meg magát, kifogyott a gázolaj.

Amúgy jutott már haza szakadt kuplungbowdennel, legutóbb a Pécs-Veszprém távot sikerült így letudni, szakadt gázbowden is okozott már problémát. Többször volt öt fővel, tetőcsomagtartóval nyaralni Magyarország minden sarkában, és persze ingázott tíz éven át minden munkanapon 100 kilométert. A tapasztalat azt mutatja, a konstrukció gyenge pontjait kiismerve sokáig elvonszolja testét a kisautó. Évente átlagosan 100-120 ezer forintból jönnek ki a javítások és a közterhek. Ez a szám tovább csökkenthető, ha találunk egy jó bontót.

Peugeot 205 alkatrészárak

  • első kerékcsapágy: 6600 forint/db SKF
  • toronycsapágy: 2718 forint SKF
  • kuplungbowden: 6924 forint Cofle
  • kuplungszett: 36500 forint LUK
  • porlasztócsúcs: 13830 forint/db BOSCH
  • fűtőradiátor: 11520 forint Nissens
  • légszűrő: 4667ft Mann Filter
  • olajszűrő: 2334ft Mann Filter
  • gázolajszűrő: 4030ft Mann Filter
  • dugattyúgyűrűk, tömítések, hengerfej síkoltatás, adagoló felújítás: ~100.000 forint (munkadíj nélkül)

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38