A házibarát
Nemzetközi bemutató: Peugeot 2008 - 2013.
A nemzetközi bemutató estéjén, a vacsoraasztalnál üldögélve és szokásom szerint hülyeségeket beszélve ugrott be hirtelen a tudatalattimból, mit is jelenthet a Peugeot 2008 fenekén a két nullából formált fekvő nyolcas jel: hogy ez a kis crossover végtelenül barátságos.
Ha lenne feleségem, két kisgyermekem, és pénzem, a legnagyobb nyugalommal bíznám rá az életüket egy ilyen 2008-asra, amely elegendő teret, kényelmet és biztonságot nyújt, miközben távol áll tőle minden szélsőség. Cserébe még azokat a dizájnsallangokat is megbocsátanám, amik engem hidegen hagynak, ám könnyen lehet, hogy egy nőnek, és pláne a gyerekeknek tetszenek. De kezdjük a koncepció felől, aminek alapján viharos gyorsasággal szárba szökkent egy (viszonylag) új kategória, a kis SUV-oké. Nem is oly rég még sivatag volt a rét helyén, amelyen ma az Opel Mokka, a Chevrolet Trax, a Peugeot 2008 és a Renault Captur legelészik. Elődök persze azért akadnak, afféle punk gesztusként megemlíteném a Suzuki Ignist, amely a maga rendkívüli egyszerűségében ugyanezt a filozófiát képviseli.
Csináljunk egy kisautót, ami belül nagyobb, mint kívül, emeljük meg a hasát, hogy elbírjon a járdaszélekkel és a földutakkal, kétkerékhajtása mellé adjunk neki némi terepjárós kinézetet, hogy a vásárló ezt el is higgye, és elő is állt egy praktikus, a mindennapokban jól használható gépjármű. Az Ignis elég szépen fogyott Magyarországon, a Peugeot most ugyanezt várja a 2008-tól globális méretekben: 2015 végéig 200 ezer darabot szeretnének gyártani és értékesíteni belőle a Nap nevű, G osztályú átlagos csillag harmadik bolygóján. A terv sikerének esélyét növeli, hogy a kis mindenes világautó lesz: a franciaországi Mulhouse mellett gyártani fogják Kínában és Dél-Amerikában is.
Aki a 2008-as típusszámról a 208-ra asszociál, jó nyomon jár: a kis SUV a szubkompakt városi autó alapjaira épül, alkatrészeik kétharmada közös, ami nyilván jót tesz a beszállítói kör racionális szinten tartásának, a gyártásszervezésnek, a szerviztevékenységnek, és úgy általában a Peugeot gazdálkodásának. A szembeötlő különbségek: a 208-hoz képest a 2008 magasabb, hosszabb, és a hasát is magasabban hordja. A számok sorban: 96 mm, 200 mm, és 25 mm. A formatervezők jól dolgoztak: a 208 számos elemét megtartva egy teljesen más karakterű autót szoboroltak. Érdemes eljátszogatni a részletekkel, jól tetten érhető, hogyan szabtak egy személyautóból SUV-nak kinéző személyautót.
A sajtóanyagból kedvencem a „lebegő hűtőmaszk” kifejezés: bármit is jelentsen dizájner-szlengben, alaposan megnéztem, oda van az csavarozva rendesen, ahogy kell. Az én ízlésemnek kicsit sok a króm, de a Peugeot szemmel láthatóan törekedett arra, hogy némi prémium életérzést vigyen a 2008-ba, az elkrómosítás meg az egyik legolcsóbb megoldás. A nép szerintem szeretni fogja így, én pedig a látványosan a hűtőmaszkba integrált márkanévért mindent megbocsájtok.
A beltérbe hatolva a 208-as műszerfala fogad, felszereltségi csomagtól függően turbózva. Helyes, ez egy kellemes egység, felesleges lett volna másikon gondolkodni. Sok mai autóéhoz képest letisztult és funkcionális, miközben a szemnek is megadja, ami jár. Szinte sztenderddé vált mostanában, hogy a kormány mögül egy űrlény, vagy egy robot néz ránk. A 2008 szélvédője alatt is lakik valaki, aki, miközben mutatja a sebességet és a fordulatot, biztató tekintettel figyel bennünket kék szemeivel. Köszönet a nagy, 7 colos, kellően magasra helyezett, érintőképernyős központi egységért, melynek kezelése könnyű, képe jól látható. Újabb pluszpont a navigációért, amely az összesen mintegy 260 kilométeres tesztúton egyszer sem tévedett. Hasonló élményem volt nemrég a Ford Kugában is, úgy látszik a gyári egységek végre utolérték tudásban a filléres bolti navikat.
Prémium-érzés?