Ne hidd el, amit ígér

Használtteszt: Nissan Almera GTI - 1999.

2013.08.14. 06:23 Módosítva: 2013.08.14. 07:50
4639672 d519906dc5a68989a0e227f6b2bf9a82 o
Szemből azért nem ijedünk meg tőle

Egy Almeráról eleve nehéz ábrándozni. Igen, megbízható és tartós autó hírében áll, de ez az a fajta tartósság, mint a Corsa B-nél: újkori silányságát jelentős romlás nélkül sokáig meg tudja őrizni. Na de a GTI, az egészen más lesz. 143 ló egy jó nagy, kétliteres, békebeli szívómotorból, aminek ráadásul olyan sármos kódja van, mint SR20DE, és mindössze annyi a dolga, hogy szétcincálja a buta kis Almera szűk egy tonnás bódéját. Ennek minden előjel szerint jónak kell lennie, gondoltuk a használtteszt előtt.

Rettentő ritka nálunk, úgyhogy tényleg nem tudtunk róla előre semmit. Még csak hallomásból sem ismertünk embert, aki valaha vezetett volna ilyet. De egy vállalat, amely vele egyidejűleg olyan élő legendákat gyártott, mint az SX, ráadásul ugyanezzel a blokkal, csak nem rontotta nagyon el az akkori hot hatch-ek ellenfelének szánt tüzes kompaktját. Miért nem lett belőle kegytárgy? Miért nem emlegetjük reszelős hangon, egy mondatban a GTI-kkel, GSI-kkel, XR-ekkel? Egyáltalán, miért nincs a köztudatban?

4639674 c2393c086dffdaa3516c228891019af4 o
Nem rossz a kiállása

Mert - hogy is mondjam szépen - igazából vacak.

Sajnálom, hogy ezt kell leírnom egyetlen leharcolt tesztautóval tett rövid próbaút után, de nem találtam semmit, amivel cáfolni tudnám az állítást. Lehet, hogy sosem cseréltek benne légszűrőt, és szegény motor fulladozva éppen csak 23 lóerőt tudott kiizzadni magából. Lehet, hogy kétmillió-száznyolcvanezer kilométer volt már benne, kétszer átfordult az órája, és ezért volt már kicsit megviselt. De mivel ilyen ritka kincsről van szó, még ellenpróbát sem tudok tenni. Nagyon úgy tűnt, ez egy kevésbé jól sikerült autó, és kész.

Mit, ha nem ezt?

A kilencvenes évek végén nem kellett elektronmikroszkóppal kutatni az erős kompaktok után. Ha az Almera GTI konkurenseit keressük, hosszú a lista. Egyből eszünkbe juthat a Golf GTI vagy az Astra OPC, netán a Focus ST, de ezek jóval fölötte vannak teljesítményben. Ha azt nézzük, hogy a metálzöld rémet 590 ezerért hirdették, már erősen szűkül a kör, holmi Civic Type-R-ekért ennek többszörösét kérik. De még ennyiért is akad élményautó bőven, főleg mostanában, amikor lassan gyógyszeres üvegben vesszük a benzint.

Itt van egyből a Mégane Coupé 2.0 16V és a Fiat Bravo HGT. Mindkettőből akad eladó félmillió környékén, utóbbi ráadásul technikai ínyenceknek pláne érdekes az öthengeres motorjával. De aki ezektől fázik, annak ott a Peugeot 306 S16, Xsara VTS páros. Utóbbit volt szerencsém kipróbálni, szenzációsan kemény kis autó, nem is néznénk ki a bárgyú pofájából. És bár kicsit kisebb, érdemes megemlíteni még az 1,7-es Ford Pumát is - aki pusztán örömszerzési céllal közelít a GTI-khez, azzal sem jár rosszul.

A kinézetéről nem fogok vitát nyitni. Van, aki ebben is meglátja a szépséget, de egy hot hatch-nél nem is ez a lényeg. Ami tény az Almera GTI kasztnijával kapcsolatban, hogy kizárólag háromajtósként árulták, és irgalmatlanul alacsony az orra. Ez meg is látszik a sokat látott koptatón, amit az első légterelő aljára szereltek.

4639638 6662ee480d671db1643c7f7322535c74 o
Nem különösebben szépek a vonalai

A többi szpoiler valami félgyári tuningkészletnek tűnik, MS Design feliratot találtam rajtuk. Az utasajtót nagy recsegve lehet csak kinyitni, akad a küszöbtoldatban. Lehet, hogy csak az utólagos rögzítés miatt, mondták is a Bécsi Autóparknál, ahonnan az autót kölcsönkértük, hogy már többször leesett, úgy kellett visszaragasztani.

Mondanám, hogy a dögunalmas külső után felüdülés beleülni, de a beltér is legfeljebb retrónak megy el. A firkamintás kárpit 99-ben, amikor ez az almazöld példány gazdára talált, talán fiatalosnak számított, de nem tudom elképzelni, hogy a légbeömlők körüli karbonutánzat valaha is menő lett volna. A fehér hátlapú műszerek gyárinak tűnnek, ezt nyilván sportosnak gondolták. Ó, a jó japánok, milyen csodákkal ajándékoztak meg minket, és néha mennyire mellényúltak.

Hogy a könyöklőboksz fedele félig le van szakadva, simára kopott a váltógomb és rojtosra a kormány, mindegy kellene, hogy legyen. Egy tizennégy éves, közel kétszázezret futott olcsó kompaktnál előfordul az ilyesmi. A feslett látványért cserébe egy GTI-nek viszont gátlástalanul arcunkba kéne tolnia a tiltott örömöket.

Nem megy. Ez az első benyomás, ahogy nekiindulok vele. Hidegen nem bántom, ezért még várok a végső ítélettel, hátha üveghangon majd módszeresen, egyenként roppantja szét a nyakcsigolyáimat. Egy kétliteres szívómotornak egy ekkorka dobozban látványos fölénnyel kell lubickolnia még a civil, gurulós üzemben is.

Nem szeret kanyarodni. Második benyomásnak elég lehangoló az egyujjasra szervózott, kóválygó kormány és a fogalmatlan fejet szolgaként követő test. Biztos csak a reménytelenül elöregedett gumik miatt olyan ügyetlen, csak a fáradt gátlók miatt tévelyeg az úton. A féket inkább ne is említsük, fura súrlódó hangja van, mintha vason lenne az egyik betét, pedig amennyire a nagy lyukú felniken át látni lehet, van még húsuk bőven.

Igen, kétségtelenül egy letoppant példányt fogtunk ki, de hiába kerestünk volna másikat, nincs még egy ilyen a piacon.

Amint figyelem a hőmérőt, hogy mikor éri el az üzemi hőfokot, feltűnik, hogy gázadásra megemelkedik a mutató, - elvételre meg lejjebb fittyed. Vele szinkronban a tankműszer. Már a japán elektronikában se lehet bízni? Mindegy, úgyis dög meleg van, nem kell sokáig langyítani a motort. Kapcsoljunk talán egy klímát. Ejnye, az sem hűt.

Egyszer húzattam ki kettesben, de közben már hosszúkat pislogtam. Talán valamivel jobban megy, mint egy jól hangolt 1,6-os, de se hangja, se karaktere. A leggyengébb autóba is lehet csempészni egy kis sportosságot, ha izgatottan reagál a gázpedálra, és ehhez a kilencvenes években még nem kellett olyan boszorkányos tudomány, mint ma. De szegény Almerának még ebből a jóból sem jutott, olyan, mint Garfield uzsonna után.

Körülbelül úgy is somfordál a kanyarokba. Visszajelzésekkel nem traktál a kormány, de a szédítő oldalgyorsulás sem fogja kitépni a belső szerveinket. Érezhetően kevésbé dől, mint egy közönséges Almera, de sokkal jobban is ráz. Lehet, hogy egy új garnitúra gumi sokat dobna rajta, de valahogy érezni az autón, hogy egyetlen porcikája sem kívánja a menést. A váltó franciásan kelekótya, a futóműhangolás esetlen, egyszerűen nincs benne a bugi.

Egy GTI-ben pedig pont ez lenne a lényeg. A legolcsóbb örömautónak kéne lennie, és igazán nem is kell hozzá sok. Nagy motor a kis kasztniba, okosított futómű, két sportülés és egy erős gázpedál, ami bírja az inzultust. Mindez meg is van az Almerában, mégsem adja ki. Hiányzik a hang, a virgoncság, a késztetés, hogy kinyomjuk a szemét. Így sajnos nem az igazi.

Alkatrészárak

A GTI-hez nem vészesen drágák a fogyó-kopó alkatrészek, sőt, szinte átlagautós szinten vannak. Egy kuplungszett 38 ezer, egy hátsó kerékcsapágy 26 ezer, egy garnitúra első fékbetét 8 ezer, mindez Nippartsból, a Totalcar Áruházból, ahol végre már alkatrészeket is lehet keresni.

Ha már Almera, azt mondom, legyen egy jó kis 1,4-es. Az alig fogyaszt valamit, nem kéri a feszes futóművet, és csillogtathatja az almerás erényeket, mint a híres megbízhatóságot és az olcsó fenntartást. Csak arra figyeljenek, hogy ne rohadjon úgy a tipikus helyeken, a hátsó kerékíveknél vagy az A oszlop tövénél, mint ez. Aki meg élményautót akar, vegyen egy Xsara VTS-t, attól majd jól megkapja, amire vágyik, még talán egy kicsit többet is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

tegnap, 17:31
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13