Kell neki egy másik bolygó - Porsche 911 turbo S (2013)

Nemzetközi bemutató: Porsche 911 turbo S (2013)

2013.08.28. 07:29

Gyerekek, gyerekek, tudom, Ferrarit kellett volna vennem, de ez német. Különben is, az én koromban már nem illik félrelépni. Eddig is Porschém volt, most is az lesz, kész. Igen, persze, elég lett volna egy Carrera is, de egyszer az életben akartam egy turbót. Miért, miért, mert az a legerősebb 911-es.

Egy 911-est mindenki azonnal felismer. A turbót már csak az ínyencek
Egy 911-est mindenki azonnal felismer. A turbót már csak az ínyencek

Miért néztek ilyen sután, nem tetszik? Vagy azon gondolkodtok, hogy öt év múlva legfeljebb járókeret turbo S-t vezetek majd? Ja, csak három? Mindegy, ezt most nézzétek el apátoknak, egy játék, mielőtt lemegy a nap, aztán ha kijátszottam magam, visszavonulok. Ne kelljen már Mercedest vennem, csak azért, mert elmúltam ötven. Köszönöm, nem kell pontosítani. Azért lássátok be, egy piros Ferrari kabrióban, fehér baseballsapkában, piképólóban nevetséges lennék. Na ugye.

Nézzetek rá végre, hát nem őrületes? Nem áll fel azonnal a szőr a hátadon, fiam? Hagyjál már azokkal a rizsrakétáiddal, vagy hogy is szokták csúfolni a haverjaid? Nézd meg ezt az erőtől duzzadó, izgató, erotikus fart. Az a domborulat ott, hát nem hozza meg azonnal a vágyat? Hét centivel szélesebb a sima Carreránál, tessék, máris megérte, nem? Nem tetszik a lyuk az ajtó mögött? Kell az intercoolernek, nem csak dísz. Különben is, a legtöbben hátulról fogják látni, nemde?

75 milliméterrel emelkedik meg a hátsó szárny (8 mp)

Onnan meg - gyertek ide, meg kell néznetek hátulról - jézusom, leteszem a hajam. Vízszintesen jön ki a sárvédő az ablak tövéből. Csodálatos, nem? Simán le lehetne tenni ide a kerék fölé egy sörös korsót. A kipufogóvégek, a lyuk a kerék mögött, na meg a liftező tálca, na, ez mind más, mint a sima 911-esnél. Ne bosszants, kislányom, nem azért emelkedik ki a szpojler, hogy megpukkadjanak a mögötted jövők. Háromszáznál 88 kilót nyom a hátsó tengelyre. Az mennyivel is több, mint amennyi te vagy? Na, ne sértődj meg, bók volt.

Hátulról nyilvánvaló a brutális szélesítés a Carrerához képest
Hátulról nyilvánvaló a brutális szélesítés a Carrerához képest

De ha már aerodinamika, ezt skubizzátok, ez a kedvencem. A gumiszakáll az orrán. Várjatok, beülök. Most nem látszik belőle semmi, ugye? Így simán kijön a céges mélygarázsból. Most megnyomom a gombot, nyílik már? Pillanat, megnyomom még egyszer. Kell neki egy kis idő, levegőpárnával feszíti ki. Na, milyen? A Porsche első aktív köténye. Anyátoké is néha aktív, de talán még annak sincs 44 kilós húzása.

Pneumatika mozgatja az első légterelőt (10 mp)

Persze, a hátsókerék-kormányzás nem új találmány. Igen, fiam, láttam a haverod Prelude-jét, de hidd el, ez kicsit más. Nem azért, mert valami óriási találmány van benne, hanem mert rendesen megcsinálták. Ültem az egyik osztályvezetőm 640d-jében, abban is van ilyen, de az olyan ideges, azt sem tudod, merre nézz, már leestél az útról. Ennél észre sem veszed, hogy turpisság van a játékban, csak azt, hogy ördögi stabil, és alig kell tekerni a kormányon. A mérnök haverom mondta múltkor a golfpályán, hogy a kormányáttétel rövidítésének a nagy tempónál érzékelhető kezelhetőség szab határt. Na, ezt elég jól megcsinálták Weissachban, ezt a turbót kettőötvennél is elvezeted fél kézzel a seggedben. Pardon.

Így néz ki a 911-esben hátul egy jól megtermett újságíró
Így néz ki a 911-esben hátul egy jól megtermett újságíró

De mit dumálunk, gyertek már, menjünk egy kört! Ja, inkább csak egyikőtök jöjjön, a hátsó ülést senkinek nem ajánlom, aki nem fér be egy sporttáskába. Gyere lányom, ne szégyelld apád, ülj be mellé, nem megyünk messzire.

Nem füst, csak gőz (4 mp)

Nézd csak, alig van hangja. Elbrummog alapjárat környékén, pedig már ötvennel megyünk. Olyan trükköket fundáltak ki a mérnökök, hogy hatvanötig két fokozat között is csúsztatni tudja dupla kuplungos váltóját, úgymond köztes, virtuális fokozatban. Ha elveszed a gázt, kigurítja az autót, a motor meg alapjáraton ketyeg. Gyalogos tempóban pedig le is állítja, talán már 7 km/h alatt. Ravaszok ezek, tudják, hogyan kell összehozni a jó CO2-értéket.

Szupersportautóhoz képest egyszerű a beltér
Szupersportautóhoz képest egyszerű a beltér

Ugye, hogy nem fáj? Nem kell féltened benne apádat, nem fogja kirázni a veseköveit, éppen csak megrezegteti az úszógumiját. Azt mondod, gagyi a belseje? Hát, ahhoz képest, hogy bő hetven misit csengettem érte, talán igazad van. A titkárnőm Boxstere szinte ugyanígy néz ki belülről, pedig az negyedennyibe kerül. Ja, elszóltam magam? Hű, tényleg, nem akartam elárulni, mennyi volt. Most már mindegy. Vagy azért sápadtál el, mert Christianét említettem? Nyugi, apád lehiggadt már, csak az étlapot nézegeti, otthon lakik jól.

A negyedik karikában szinte bármit megjeleníthetünk
A negyedik karikában szinte bármit megjeleníthetünk

Azért annyira nem szar. Az órát a műszerfal tetején kimondottan szeretem. Meg a 18 irányban állítható üléseket. Ez kell az én hátamnak, mesésen támasztja a derekam, télen fűt, nyáron hűt. Bekapcsoljam? Ugye, milyen mókás? Deresre fagyasztja a szoknyádat. Még a kormány is motorral mozgatható. Nem is hinnéd, hogy egy 560 lóerős sportkocsiban ülsz, mi? Várjál, kinyitom a tetőablakot. Csak kocsikázunk, semmi para. Hogy hogyan bírom a brummogást? Autópályán elhagyja a dübörgést, szépen elcsendesedik, nincs ezzel baj.

Nem túl látványosak, de a valóságban szenzációsak az ülések
Nem túl látványosak, de a valóságban szenzációsak az ülések

Tudod, lányom, lehet, hogy a Cayenne-ből élnek meg, de akkor is a 911-es az igazi Porsche. A turbo pedig a legigazibb 911-es. Egyszer az életben kellett egy ilyen. Hogy a fenébe ne tudnám, hogy Ferrarit is kapni ennyiért. De azzal nem szeretnék urológushoz járni, ha érted, mire gondolok. Persze, egy Porsche is hivalkodó, de sokkal kevésbé az, mint azok az úgynevezett szupersportkocsik, amikért ennyit kérnek. És ne aggódj a pénz miatt sem, lehet, hogy amikor lehúzom a rolót, már ugyanannyit fog érni ez az autó, mint amennyit kifizettem érte. Na, vissza is értünk.

Porsche youngtimerek
Porsche youngtimerek

Nem, nem, először én vezetek, fiam. Látom, azért megjött az eszed, amikor megláttam a grimaszt az arcodon, azt hittem, bottal se piszkálod majd. Ülj csak szépen be a jobb egybe, gurulunk egyet. Johanna, szerintem ne várj meg minket. Majd jövünk.

Na figyelj, ez az a gomb, amit a nővéred mellett nem nyomtam meg. Sport plus. Hallod, hogy kinyílt a hangja? Városban röstellem átkapcsolni, mert minden fokozatot hétezerig forgat. Ha felváltok kézzel, türelmetlenül visszakapcsolgat. Talán a sport állásban nem ilyen rosszcsont, de azt még nem próbáltam. Normál vagy sport plus. Vajazókés vagy láncfűrész. Ez a gyönyörű ebben az autóban.

Elképesztő, hogy milyen könnyen ki lehet autózni az 560 lóerőt a pályán
Elképesztő, hogy milyen könnyen ki lehet autózni az 560 lóerőt a pályán

Félsz már? Ez a kétszáz. Nem hitted volna, mi? Kettőötven. Megy, mint az olajozott istennyila. Fogjam két kézzel a kormányt? Figyelj, ezt olyan könnyű vezetni, hogy öreganyád is megkóstolná benne a háromszázat. Igen, baj lesz, ha egyszer bemérnek, de mit tegyek? Százharmincnál kinyitnám az ajtót, mert azt hinném, állunk. Látod, milyen szépen eltakarodnak előle? Még országúton is. A Porsche azért hatással van az emberekre. Nem állnak le versenyezni vele, inkább elengednek. Néha kicsit szégyellem magam, de aztán arra gondolok, ahogy meséli a srác a haveroknak, hogy megelőzte egy 911 turbo S, és zmeg alig tudta elolvasni a feliratot. Porschéval előzni is jócselekedet.

Istenem, ez a kerámiafék. Mindennél jobb, amit eddig próbáltam
Istenem, ez a kerámiafék. Mindennél jobb, amit eddig próbáltam

Miért kapaszkodsz annyira? Kerámiafékek vannak rajta. Hogy ne tudnám, mekkorák. 41 centis az első tárcsa, fiam. Éppen befér a húszcolos kerekek alá. Tudom, nem lesz olcsó a téli gumi. De annak örülök a legjobban, hogy már nem kell magyarázkodni, miért vettem a PDK-val, mert nincs is kézi váltós változat. Úgy érzed, lassú? Nem elég férfias? Ja, hogy nincs kuplungpedál, nem lehet rendesen elindulni vele? Akkor most figyelj.

Azért álltunk meg, hogy megtudd, milyen az, amikor 3,1 másodperc alatt százon vagy. Ezt nem tudja a rizsrakétád, ugye? Gyerekjáték. Mehet?

3,1 másodperc alatt éri el a százat, de utána sem gyengül el érezhetően (5 mp)

Mit pihegsz? Látod, ez az, ami végleg meggyőzött, hogy turbót vegyek. Jól megy a Carrera, még jobban az S, és igazából egyikben sem érzed azt, soha, hogy gyenge lenne. De amit ez művel ilyenkor, az minden képzeletet felülmúl. Nincsenek rá szavak. Nyugodtan nyúlj be a szádba, húzd ki a nyelved a torkodból. Utcai gumi.

Ezt látjuk, ha felnyitjuk a "motorháztetőt"
Ezt látjuk, ha felnyitjuk a "motorháztetőt"

Hogyne, dolgoztak az összkerékhajtáson is. Már vízhűtéses a tengelykapcsoló, ami előre küldi a nyomatékot, így több mehet az első tengelyre. Nem örülünk, de például ezért gyorsul így. Gondolj bele, 750 Nm azért nem kevés. Ugye, van élet a léghűtésen túl is. Nem mondhatod, hogy unalmas a motorhang, négyezer fölött kinyitják a hátad mögött a gépműhely ajtaját, a turbó sikítva esztergál, a süvít a levegő, és amikor elveszed a gázt, rád omlik az egész raktár, akkorákat durrog.

Kevesek játékszere lesz, és ők sem biztos, hogy ki fogják használni
Kevesek játékszere lesz, és ők sem biztos, hogy ki fogják használni

Meg is érkeztünk. Hát a pályához. Vettem egy bérletet, hogy hétvégenként kiereszthessem a gőzt. Az én koromban, az én koromban. Gondolod, hogy negyvennél vége az életnek? Majd meggondolod magad. Most te jössz. Ne légy álszent, tudom, hogy ide jársz te is, ismered a helyet. Miért félteném, tudsz te vezetni, és különben is, egy óvodás elbánna vele. Igen, 560 lóerős, de majd meglátod, otthon van a pályán.

Kevés autó létezik a földön, amivel ezt le lehet kicsinyíteni a tükörben
Kevés autó létezik a földön, amivel ezt le lehet kicsinyíteni a tükörben

Ne bénázz, toljad neki rendesen. Ha nem fékkel teszed rá a kanyarra, kifelé fog szaglászni az orrával. Tudod, farmotor, 40-60 a súlyelosztás. Nem gondoltad volna, hogy ennyire megy? Ugye, mint az űzött vad. Persze, van egy kis késedelem, de turbólyukról beszélni túlzás, finoman egyeneletesen jön meg az erő. Még mindig ez az egyetlen változó geometriás turbós benzines. Hová tegye azt az irdatlan nyomatékot, persze hogy kigyorsításkor túrja az orrát az ilyen lassú kanyarokban. Majd ráérzel, ne legyél türelmetlen. Ne kapcsold ki az ESP-t, elég engedékeny.

Nem lesz erősebb 911-es, mint a turbo S. Ez is éppen elég
Nem lesz erősebb 911-es, mint a turbo S. Ez is éppen elég

Ugye, ha jól teszed rá a kanyarra, meglibben a feneke, és szépen végig lehet festeni. Mutass még egy utcai autót, ami ennyire zseniális a ringen. Mehetsz, amíg ki nem fogy a benzin, a fékek bírni fogják. Mondom, csakis a kerámia fék, kipróbáltam mindkettőt, ég és föld. Mikor fogy ki a benzin? Talán elmegy kétszázötven kilométert. 68 literes.

Ennél jobban keresztbe tenni? Nem arra való. Persze, hogy visszahoz az ESP. Vigyáznak a porschésok az ügyfelekre, nem szeretnék megölni őket. Azért nézzél a telefonra, milyen köridő volt ez már? Öt kör alatt megtanultad vezetni? Mondom én. Nagyon ne bízd el magad.

Alaposan megdolgoztatja a 305-ös gumikat, de szép egyenletesen koptatja őket
Alaposan megdolgoztatja a 305-ös gumikat, de szép egyenletesen koptatja őket

Pirelli PZeróval jön gyárilag. Kicsit kenődik, de nagyjából egyenletesen kopik. Jaja, kipróbáltam a sima turbót is. Nem érzed, hogy gyengébb, csak hát a fék, meg annyira gyönyörű a központi anyás kerék. Érted, ez a 911-esek csúcsa. Egyszer azért kipróbálnék egy 918 Spydert. Óvatosan a hűtőkörön.

Fiam, nem kell kinyomni a szemét, lejöttünk már a pályáról. Hogy annyira jó? Tudom, azért vettem. Mehetsz egy kicsit lassabban is. Nevetségesen lassú mindenki más? Nem, te vagy kicsit gyors. Én is jobban félek attól, hogy elveszik a jogsimat, mint hogy eldobom az autót. Jól van, jól van, érzem, hogy az összkerékkel hogy veszi a kanyart, de arra is gondolj, hogy esetleg megzavarhatod mások nyugalmát, amikor száznyolcvannal mész el mellettük a kanyarban. Nem erre a bolygóra való? Van benne valami.

Porsche 911 Turbo sajtógaléria
Porsche 911 Turbo sajtógaléria

Te is féltél mellettem? Izzad a tenyerem. Miért állt fel a könyöklő? Ja, véletlenül megnyomtam a gombot, kinyílt. Muszáj a bekötőúton kipróbálni a kettőhúszat? Frászt, lehet ezzel normálisan menni, a nővérednek is megmutattam. Igen, önuralom kell hozzá. Nem, nem érezni a tempót. Egyáltalán nem. Kettőötvennél sem. Inkább visszavenném. Soha többé nem ülök az anyósülésbe.

Elég lenne egy sima Carrera is? Miért nem mondtál egyből Caymant? Az értelme? Miért, a V6 TDI 313 lóerejének mi értelme van? Ne butáskodj. Ők megcsinálták, mert ilyen fergeteges autót tudnak csinálni. Én megveszem, mert meg tudom. Nekik is jó, nekem is jó. Ennyi, nem kell tovább bonyolítani.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.