Mibe kerül az ezerforintos tele tank?

Renault Zoé – 2013.

2013.11.03. 07:51 Módosítva: 2013.11.03. 09:23

Akit vertek már át alaposabban reklámmal, tudhatja, hogy az akár szó jelenléte valamilyen csapdát rejteget, így az akár félórás töltési idő, az akár egy turbódízel kisautó árából is megvehető kitételek csak bizonyos körülmények között lehetségesek. Melyek általában vagy nem adottak, vagy hihetetlen beruházást igényelnek.

Mint minden villanyautó, a Renault Zoé is szinte vonzó, sőt. Az Év Autója zsűrinek rendezett teszten, a dániai Tannishusban kipróbálhattuk, és kiderült, hogy egészen jó. Eddig megszoktuk, hogy a villanyautókra úgy kell nézni, mint a falu Bolond Istókjára: kicsit szánalmas, de hát olcsó áramot zabál, bocsássunk meg neki.

Itt viszont kiderült, a Tannistestre elhozott mindhárom villanyautó jó a maga nemében, vagyis nem sok megbocsátani való akad, sem a Tesla Model S, sem a BMW i3 esetében. És ugyanez igaz a Renault Zoéra is, ha a helyén kezeljük.

De hol a helye? Hát persze, hogy a kiskocsik között.

Mint minden villanyautónál, szeretném az elején elhúzni a mézesmadzagot: képzeljék, a Zoé akksijába 22 kWh áram tuszkolható, tehát bő ezer forintból megtankolható, és ezzel hivatalosan elmegy valami kétszáz kilométert. Ha a gyár kicsit lódított, akkor százötvenet. Az én benzines kocsimmal ugyanez legalább négyszer ennyibe kerül, az biztos. De még egy ötliteres fogyasztású dízellel is a tripláját költi az ember gázolajra.

Más kérdés, hogy én azt a négyezer-párszáz forintot egy-két perc alatt belenyomom a tankba, addig a Renault harminc percet ígér. És itt az Egyes Számú Csapda, mert ehhez kell a 43 kilowattos gyorstöltő, amiből Magyarországon úgy nulla és egy közötti mennyiséget saccolok. És ez csak nyolcvan százalékos töltés, hisz a lítium-ion akkukat nem lehet száz százalékra gyorstölteni.

Ha az ember az otthoni konnektorból akar tankolni, és nincs bent ipari áram, inkább kilenc óra a reális. És közben nemigen mehet a szárítógép, meg a villanybojler – a villanyautóknak ezt a hibáját már ismerjük. Persze nekünk ez sokkal nagyobb gond, mint a franciáknak, ahol már 4700 töltőt építettek ki. A Zoé esetében ráadásul olyan ügyesen oldották meg a töltőt, hogy a kocsi szinte bármilyen forrásból tudja fogadni az áramot, mivel a szabályzó áramköröket beépítették a fedélzeti elektronikájába.

A franciák nem elsőáldozók ebben a műfajban, hiszen van már villany-Fluence, villany-Kangoo furgon, de az elektromos kotlókergetők kategóriájában is jelen vannak a Twizzyvel. Ám valójában a Zoé az, amelyik tényleg olyan autó, amit eleve elektromos hajtásúra terveztek.

Persze kényelmes lenne azt képzelni, hogy valójában egy villany-Clio; a hossza és a szélessége alapján akár lehetne is. Mégsem az, egyszerűen mert jóval magasabb: a teszten pont mellette parkolt a kis SUV-nak látszó Captur, és a Zoe szinte ugyanolyan magas, hivatalosan négy milliméter a különbség. A Zoénak mindössze ügyes a formája, ettől tűnik inkább kiskocsinak. A helyszíni renault-sok is határozottan állították, hogy nem Clio, tök más a platform, bár vannak közös elemek, például a futóműben. Viszont a Zoe utastere alatt végig akku van, méghozzá úgy, hogy alulról kiszerelhető legyen, és emiatt tényleg teljesen más a padlólemeze.

Hogy az akkus villanyautók jelene mennyire bizonytalan, az is jelzi, hogy az egyik, Tannishushoz közeli településen már be is zárt a Better Place állomás, amelyet a hasonló, alulról könnyen kiszerelhető akksik cserélgetésére találtak ki. Ezt Dániában élő olvasónktól, Vörös Gábortól tudtuk meg, aki le is fotózta a vadiúj, bezárt állomást. Pedig lenne benne ráció, egyszerűen mert így a kilenc órányi tankolás helyett elég egy kávészünet, és feltöltött akkucsomagot dobhatnának a kocsi alá. De nem dobnak.

Ja, és még nem is meséltem a legjobbat, a Zoé árát. Igaz, itt is kell marketinges csúsztatás, hogy kedvezőnek tűnjön. A franciáknál például az ember már 13 700 euróért (kb. 4,1 millió Ft) megkaphatja, de...

Lapozzon!