Akit vertek már át alaposabban reklámmal, tudhatja, hogy az akár szó jelenléte valamilyen csapdát rejteget, így az akár félórás töltési idő, az akár egy turbódízel kisautó árából is megvehető kitételek csak bizonyos körülmények között lehetségesek. Melyek általában vagy nem adottak, vagy hihetetlen beruházást igényelnek.


Mint minden villanyautó, a Renault Zoé is szinte vonzó, sőt. Az Év Autója zsűrinek rendezett teszten, a dániai Tannishusban kipróbálhattuk, és kiderült, hogy egészen jó. Eddig megszoktuk, hogy a villanyautókra úgy kell nézni, mint a falu Bolond Istókjára: kicsit szánalmas, de hát olcsó áramot zabál, bocsássunk meg neki.
Itt viszont kiderült, a Tannistestre elhozott mindhárom villanyautó jó a maga nemében, vagyis nem sok megbocsátani való akad, sem a Tesla Model S, sem a BMW i3 esetében. És ugyanez igaz a Renault Zoéra is, ha a helyén kezeljük.
De hol a helye? Hát persze, hogy a kiskocsik között.
Mint minden villanyautónál, szeretném az elején elhúzni a mézesmadzagot: képzeljék, a Zoé akksijába 22 kWh áram tuszkolható, tehát bő ezer forintból megtankolható, és ezzel hivatalosan elmegy valami kétszáz kilométert. Ha a gyár kicsit lódított, akkor százötvenet. Az én benzines kocsimmal ugyanez legalább négyszer ennyibe kerül, az biztos. De még egy ötliteres fogyasztású dízellel is a tripláját költi az ember gázolajra.
Más kérdés, hogy én azt a négyezer-párszáz forintot egy-két perc alatt belenyomom a tankba, addig a Renault harminc percet ígér. És itt az Egyes Számú Csapda, mert ehhez kell a 43 kilowattos gyorstöltő, amiből Magyarországon úgy nulla és egy közötti mennyiséget saccolok. És ez csak nyolcvan százalékos töltés, hisz a lítium-ion akkukat nem lehet száz százalékra gyorstölteni.

Ha az ember az otthoni konnektorból akar tankolni, és nincs bent ipari áram, inkább kilenc óra a reális. És közben nemigen mehet a szárítógép, meg a villanybojler – a villanyautóknak ezt a hibáját már ismerjük. Persze nekünk ez sokkal nagyobb gond, mint a franciáknak, ahol már 4700 töltőt építettek ki. A Zoé esetében ráadásul olyan ügyesen oldották meg a töltőt, hogy a kocsi szinte bármilyen forrásból tudja fogadni az áramot, mivel a szabályzó áramköröket beépítették a fedélzeti elektronikájába.
A franciák nem elsőáldozók ebben a műfajban, hiszen van már villany-Fluence, villany-Kangoo furgon, de az elektromos kotlókergetők kategóriájában is jelen vannak a Twizzyvel. Ám valójában a Zoé az, amelyik tényleg olyan autó, amit eleve elektromos hajtásúra terveztek.

Persze kényelmes lenne azt képzelni, hogy valójában egy villany-Clio; a hossza és a szélessége alapján akár lehetne is. Mégsem az, egyszerűen mert jóval magasabb: a teszten pont mellette parkolt a kis SUV-nak látszó Captur, és a Zoe szinte ugyanolyan magas, hivatalosan négy milliméter a különbség. A Zoénak mindössze ügyes a formája, ettől tűnik inkább kiskocsinak. A helyszíni renault-sok is határozottan állították, hogy nem Clio, tök más a platform, bár vannak közös elemek, például a futóműben. Viszont a Zoe utastere alatt végig akku van, méghozzá úgy, hogy alulról kiszerelhető legyen, és emiatt tényleg teljesen más a padlólemeze.

Hogy az akkus villanyautók jelene mennyire bizonytalan, az is jelzi, hogy az egyik, Tannishushoz közeli településen már be is zárt a Better Place állomás, amelyet a hasonló, alulról könnyen kiszerelhető akksik cserélgetésére találtak ki. Ezt Dániában élő olvasónktól, Vörös Gábortól tudtuk meg, aki le is fotózta a vadiúj, bezárt állomást. Pedig lenne benne ráció, egyszerűen mert így a kilenc órányi tankolás helyett elég egy kávészünet, és feltöltött akkucsomagot dobhatnának a kocsi alá. De nem dobnak.

Ja, és még nem is meséltem a legjobbat, a Zoé árát. Igaz, itt is kell marketinges csúsztatás, hogy kedvezőnek tűnjön. A franciáknál például az ember már 13 700 euróért (kb. 4,1 millió Ft) megkaphatja, de...
Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
