A limuzin a múlté

Összehasonlító: Ford Tourneo Custom - Opel Vivaro Tour - 2013.

2013.12.01. 06:37 Módosítva: 2013.12.01. 07:50

Adatlap Ford Tourneo Custom Titanium - 2013

  • 2198 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 155 LE @ rpm
  • 385 Nm @ rpm
  • 6 seb. kézi
  • Kombinált fogyasztás:
    6.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.1 l/100km
  • 10 287 850 Ft

Mi jut eszébe az embernek, ha nagy fekete furgont lát? Elsőre halottaskocsi, másodikra esetleg tárgyalóbusz. A valóságban persze ezek a buszok racionálisan gondolkozó, sokgyerekes családapák hétköznapi autói, akik a nem túl nagy színválasztékból pont a fekete mellett döntöttek.

Az egyiket Vivarónak, a másikat Tourneo Connectnek hívják. Feketék, nagyok, szinte szabályos téglatest alakúak, sokan elférnek bennük, dízelek, kilenc liter körül fogyasztanak, mindkettőben hatsebességes kézi váltó van, de ezzel szinte ki is végeztük a közös tulajdonságokat. Meglepő, hogy hasonló alapokból két ennyire eltérő autót hozzon össze két gyártó. De miben tudnak ennyire mások lenni?

A Vivaro annyira nem mai típus, hogy a legöregebb példányok a használt piacon akár tizenhárom évesek is lehetnek. Igaz, nem csak ilyen néven találkozhatunk vele, hanem Renault Trafficként, vagy Nissan Primastarként is, mert a három autó a jelvényeken kívül nem különbözik egymástól. Én a tesztalany kedvéért maradok a Vivarónál. Abból, hogy ilyen öreg a típus, nem következik, hogy rossz autó lenne, sőt. A bamba ábrázat inkább aranyos és kortalan, mint elavult és béna.

Az autó hátán található ecoflex felirat is csak a márkaidentitás erősítéséért van, a motortérben egy kétliteres Renault dCi motort találunk. A 114 lóerő nem ámulatba ejtő teljesítmény, de nem is illene a buszhoz. Ha nem tudtam volna, hogy turbós a motor, simán elhittem volna, hogy szívódízel. Semmi turbólyuk, nincs hirtelen megérkező tolás, szép egyenletesen adja le az erőt. Olyan érzést kelt, hogy a világból is kimegy. Lehet ugyan az utastérben is hallani a dízelt, de egyáltalán nem zavaró. A váltó olyan Renault-san lötyögős, de azért nem kell keresgélni a sebességeket.

A Tourneo Connect érezhetően új forma. Illeszkedik a Ford harcsasszájú dizájnjába, több benne az él, kidolgozottabbak a lámpatestek, már kívülről is dinamikusabb autó benyomását kelti. Valamivel hosszabb is, mint a Vivaro, de nem érezhetően nagy a különbség, inkább csak az, hogy az orr-rész hosszabb. A 2,2 literes TDCI viszont le tudja tépni az ember fejét. Gázadás után nem sokkal elkezd tölteni a turbó, és hirtelen érkezik meg a 155 lóerő. A váltó is pontos. Ha Jason Statham a Szállító következő részében sok ember szállítására kényszerülne, biztosan ezt választaná a két furgon közül.

Persze csak az ECO funkciók kiiktatásával, mert itt van tartalom is divatos elnevezés mögött: start-stop rendszer és sebességmaximalizálás 110 km/h-ban. Raktak egy indexet a külső visszapillantó tükrökbe is, ami feldobja a külsőt, de nem a legpraktikusabb, ha számba vesszük, hogy mennyivel drágább egy ilyen tükör, és egy ennyire széles autónál előfordulhat, hogy megsérül, letörik. Tárolórekeszekben is jobban áll valamivel a Ford, nagyon jó megoldás a műszeregység feletti zárt doboz USB, 12 voltos és jack csatlakozókkal, de menet közben nem ajánlatos kinyitni, mert rendesen kitakarja a kilátást.

Mégis melyikbe hány hulla fér?

Egy átlagos európai férfi magassága 183, vállszélessége 50, a mellkasi mélysége pedig 15 centiméter. Ha a hátsó üléseket kivesszük mindkét autóból, a Vivaróban 240 centi hosszú, 123 centi széles és 128 centi magas hely áll rendelkezésre, még a Tourneóban 180x139x134. Figyelembe véve a hátsó kerékjáratok által elvett helyet az Opelbe 16, a Fordba 18 holttestet pakolhatunk. Ha drogszállításról van szó, akkor is a Ford a nyerő az 5220 literes csomagtér űrtartalmával, az Opel csomagterébe csak 5000 elméleti liter fér.

A Vivaróból hétszemélyes változatot kaptunk: elöl két ülés, középen egy kétszemélyes, hátul egy háromszemélyes pad. Az első két ülés közötti átjáró az egyik legjobb dolog az ilyen buszokban, nem csak az átjárás lehetősége miatt, megnöveli a tér érzetét az elöl és hátul ülőknek is, és valljuk be büntetés a sebváltónál középen ülni. Az első két fűtött szövet ülés, kényelmes, süppedős fotel inkább, kartámasszal, magas, de személyautós pozícióval. Nem próbáltam ilyen hosszú távon, de valahogy úgy képzelem el, hogy elgémberedés nélkül lehet kiszállni belőle egy Budapest-Barcelona táv után is.

A középső sor is szellős, akinek nem az ablak mellett jutott hely, előre remekül kilát, és minden irányba terpeszkedhet, ahogy akar. Mondhatjuk, hogy ő az utazás abszolút élvezője. Hátul sincs helyszűke, de a két oldalsó ülés mellett nem esik olyan jól a műanyagoknak dőlni, és a fűtés sem a leghatékonyabb, szóval egy trondheimi kirándulásig inkább az első két sorba próbálnék helyezkedni. Kartámaszt mindenki kapott, de az italtartókért mehet egy kis harc. Ugyan a Vivarónak csak egy tolóajtaja van, de ebben a hétszemélyes kivitelben nem kellemetlen. Viszont a második üléssor fix, és a leghátsót is csak felhajtani lehet, kivenni csak csavarozások után.

A Ford bele teljesen más világ. Kilenc személyes, és világos bőr. Nem tudom, ki találta ki az összeállítást, de nem látok rá reális esélyt, hogy a megrendelők közül bárki is kérne ilyet. A vezetőülés kemény, de kényelmes, jól tart, és motoros is, nem hiába ez Jason Statham választása. A dupla utasülés elég nagy minden irányban, és fűthető is, de csak karót nyelt pozícióban lehet rajta ülni, és a támla nem állítható. Az első sor középső ülésén egyébként eléggé ki volt kopva a bőr, ötletem sincs, mit kellett ehhez csinálni vele az eddig megtett tízezer kilométeren. Bosszantó, hogy nincs visszajelzés az ülésfűtés be vagy kikapcsolt állapotáról, de nyilván ha együtt él vele az ember, megtanulja, hogy kell állnia a gombnak.

A két hátsó sor összes ülése külön lehajtható vagy kiszedhető, ami nagyon nagy előny, ha néha kevesebben utaznánk szellősebben, vagy nagyobb tárgyakat, például biciklit szállítanánk. A lehajtó-kiszedő mechanizmus jól működik, de nem egy ujjgyakorlat kismamának, sőt az ülések súlya miatt inkább két felnőtt erejére van szükség. A kétoldali tolóajtó nagyon jó, de hogy az ablakokat nem lehetett elhúzósra, csak kipattintósra megcsinálni, az már ciki.

Ezekre a buszokra már nem szabad szükségmegoldásként tekinteni, tulajdonosaik a méret kedvéért hajlandóak ugyan a gyengébb kidolgozottsággal együtt élni, de az extralistán ők is ugyanolyan szívesen ikszelgetnek. A Vivaro felszereltségére mondhatnánk, hogy puritán, de inkább csak a használatos funkciókat pakolták bele. A klíma manuális, tolatóradar van (és nem tolatókamera), egyedüli említésre méltó megoldás a távirányítóval vezérelhető navi, de ennek előnyére nem sikerült magyarázatot találnom. Tempomat van itt is, ami pluszpont egy busznál. Bár a tesztalanyból hiányzott, de alapvetően jár a Vivaróhoz kalaptartó is. Talán a típus kora miatt nincs végeláthatatlan választható extra, de az is lehet, hogy a marketingesek úgy gondolták, akinek ez nem elég, és szívesen fizetne ki sokkal több pénzt egy kisbuszért, azt elengedik a Volkswagenhez Multivant venni.

A Ford nem engedi ki ilyen könnyen a vásárlóerőt a kezei közül, a Tourneo Customhoz komoly személyautós extrák is vannak. A tesztpéldányban volt hátsó tolatókamera a visszapillantóban, első radar, kanyarkövető xenon fényszóró, és a már említett start-stop rendszer, sávelhagyás figyelmeztető, esőérzékelős ablaktörlő, állófűtés, igaz a klíma itt is manuális. Ez utóbbi pedig illenék, hogy digitális és automata legyen, bár akkor lehet, hogy konkurencia lenne házon belül a Galaxynak. Tempomat természetesen itt is van. A fedélzeti számítógép is komolyabb, színes kijelzőt kapunk, nem csak a gombtenger felett a középkonzolon, hanem a műszeregységek között is. A minőségérzeten a kézifékkar megfogása ront egy kicsit, ahhoz elfelejtettek hozzányúlni az áruszállító kivitel személyautósításánál.

De mennyit kell fizetni, hogy egy kisbusz volánjánál kicsit Jason Statham-nek érezhessük magunk? A Tourneo Custom Titanium 2,2-es, 155 lóerős TDCI alapára nettó 7,955 millió forint, ami egy hajszál híján bruttó 10 millió. Ha nem ragaszkodunk a temérdek extrához, van Ambiente kivitel bruttó 8,7-ért, és Trend 9,2-ért, de a megrendelőlapot nézegetve nagy valószínűséggel Titaniumot fogunk választani, mert itt tud olyat mutatni a Ford, amit a többiek nem. Sőt, a Tourneo Customból van hosszított kivitel is félmillióval drágábban. A Vivaro Tour a 114 lóerős dCi-vel, feketében nettó 6,92 millió, de ebben még nincs benne a regisztrációs adó, így ez is közel 9 millió forint, mire kezünkbe kapjuk a kulcsot. A Tour kivitelből nincs hosszított kivitel, de a belső elrendezésnek köszönhetően használhatóbb méretű a csomagtartó, mint a Tourneo Connectnél, így nem is lenne indokolt.

A két kisbusznak annyira eltérő a karaktere, hogy nehéz is döntést hozni, hogy melyik is kéne inkább. Ha racionálisan gondolkozunk, és a számokat nézzük, a Ford erősebb, high-tech autót ad, sokkal több extrával, menőbb köntösben, mindössze egymillióval drágábban. De nem lehet mindig egy rideg maffiózó agyával gondolkodni. Akárhogy is tizenkét éves a modell, lomhább, pontatlanabb a váltója és kevesebb az ajtaja is, bármikor szívesen beülnék egy jó társasággal, elutaznék benne a portugál óceánpartra hullámokat nézni, és vihno verdét kortyolgatni. Hiába az Opel jelvény, a Vivaro francia, de még inkább azt mondanám, mediterrán szemléletű emberek készítménye. Ezt nagyon lehet benne szeretni, és ha olcsóbb lenne, még meg is lehetne magyarázni a döntést. Csak azt nem, hogy miért sárgában kérném.

Népítélet - Ford Tourneo Custom

6,5
Nép
7.4
4.8
7.8
7.2
8.8

Az oldalról ajánljuk

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

tegnap, 17:31
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09