Ha nem tetszik a kommersz

Használtteszt: Mitsubishi Grandis 2.0 DI-D – 2007.

2014.05.13. 05:46

Adatlap Mitsubishi Grandis Intense - 2005

  • 1968 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 136 LE @ 4000 rpm
  • 310 Nm @ 1750 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.8 másodperc
  • Végsebesség:
    195 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 8 999 000 Ft

Úgy tíz éve a Mitsubishi-importőrnél dolgoztam. Már akkor sem fénylett valami dicsőségesen a három gyémánt, konkrétan egyedül az L200, meg talán a Colt produkált értékelhető eladási számokat, pedig a válság még odébb volt. Már akkor is sajnáltam a Grandist, mert jóval több rejlett benne, mint amilyen sorsra jutott. Csak hát nem volt hozzá rendes motor, úgy meg nem lehet autót eladni.

Már újkorában is csodabogár volt, az is maradt. Százhúszezret sikerült elsütni belőle világszerte, tízből tíz embernek fogalma sincs, mi ez a furcsa bálna. Akkoriban a Mitsubishinél az úttörő vívmányait próbáltuk polírozni, a LED-es lámpáit, az előugró fényszórómosót, a dupla tetőablakot, ami már-már elment üvegtetőnek. Ma mindez teljesen hétköznapi, de 2003-ban, amikor a típus megjelent, tényleg űrhajó volt. A Sharan és tettestársai ódivatú, kommersz vacaknak tűntek mellette. Bár avantime-i magasságokig nem jutott, azért kellően bohém volt, hogy geekek és nördök vegyék, akik akkor még nem tudták magukról, hogy geekek és nördök. Ez a szürke Grandis is egy osztrák programozóé volt, mielőtt Magyarországra került volna. És már a kétliteres dízel van benne, amitől mi 2004 környékén a megváltást vártuk.

Ugyanis azzal magyaráztuk a Grandis körül terjengő dögszagot, hogy eleinte kizárólag egy 2,4-es négyhengeres benzinmotorral lehetett kapni. Ezzel az USA számára kitenyésztett mamuttal nyilván nem lehetett Európában nagyot kaszálni. Örömtáncot jártunk, amikor megérkezett a hír, hogy lesz hozzá kétliteres dízel. Csak annyit tudtunk, hogy a Volkswagentől jön, a PDTDI-nek akkor még nem volt pejoratív mellékzöngéje. Nem tudhattuk, hogy a Grandisból sosem lesz sikersztori.

Kívülről egyébként még ma is teljesen vállalható. Nem néznénk 2014-es, friss dizájnnak, de érdekesebb látvány, mint a korabeli tohonya egyterűek zöme. Nagy, jámbor tengerlakó, aki próbál morcosan nézni, de nem sikerül. Ráaggatták az akkor éppen aktuális Micu-maszkot, ami végül is nem rossz kezdés, de aztán mögötte sokáig a nagy semmi jön, hogy végül egy drámai hátsó lámpával fejeződjön be a még formálhatónak tűnő, körvonalai miatt enyhén képlékeny állagúnak érződő test. Nem tudnám megmondani, hol vannak a varázslatos vonalak, de az összhatásban van valami izgalmas. Mintha nem tudnánk, mi fog történni a következő másodpercekben ezzel a kreatúrával. Átváltozik ragadozóvá, vagy visszatér egysejtű életformába? Egyértelműen él.

Odabent kevésbé érzem lehengerlőnek. A terebélyes műszerfal idomai ugyan szépen rímelnek a gömbölyded héjra, de a részletek 2014-es szemmel inkább komikusak. Az óracsoportnál használt betűtípust mintha a Windows 3.1-ben találták volna, és természetesen véletlenül sem egyezik az amúgy ijesztően modern, színes érintőképernyőével. Akkoriban többnyire a monokróm pontmátrix ment még a többi autógyártónál.

De kit érdekel a tipográfia egy tíz év körüli egyterűnél? Mennyi benne a hely, mit eszik és milyen gyakran megy tönkre? Ezek a nagy kérdések a használtpiacon. Kezdjük a helynél, és nyugodtan el is időzhetünk egy darabig, mert ha a Grandis csaj lenne, ezt tenné ki a kirakatba. Káprázatos adottságai vannak, és tudja is használni őket. Nem csak papíron hétüléses, valóban elfér még két felnőtt is a leghátsó sorban, és nem csak gúzsba kötve. A középső pad kétharmad-egyharmad arányban felosztva tologatható, ami nem csak azért jó, mert így igazságosan el tudjuk osztani a helyet a hátul ülők között, hanem azért is, mert lehetővé teszi az emberhez méltó beszállást leghátra.

Ha nem vagyunk ötnél többen, a hatodik és hetedik széket be lehet hajtogatni a padlóba, és gyakorlatilag egy furgon rakterére emlékeztető, saccra köbméter körüli csomagtartóba hajigálhatjuk a holminkat, de teljes ülészettel is marad egy kisautós, 320 literes puttony. Boszorkányos helykihasználás egy alig 4,7 méteres autótól, amire az lehet a magyarázat, hogy a Grandis inkább hosszú, mint széles. Ezért például nem is fér el benne három gyerekülés egymás mellett, ami a hétülésesben gondolkodóknál fontos szempont lehet.

Míg kívülről nehezen tudjuk eldönteni, kombi vagy egyterű, beszállva egyértelmű a ráutaló magatartás egy műszerfalból kinövő váltógomb és a trónszerű fotelek formájában. A Grandis ennek ellenére az a kompromisszum akar lenni, amit még éppen le lehet nyomni egy közepes pórázon tartott családapa torkán anélkül, hogy azonnal elrohanjon a boltba egy hot hatch-ért. Vezetni ugyanis sokkal személyautósabb élmény, mint a legtöbb dömperkormányos, klasszikus egyterűt.

Legnagyobb meglepetésre a papás helyről kinövő váltóbot atom precíz, igazi japánautós, zsíros váltásérzetet ad. A kormány a gyártóra jellemzően enyhén túlszervózott, de szintén pontos, és ingergazdag visszajelzésekkel ajándékoz meg. Ha nem lenne ekkora puttony a hátunk mögött, éppen elég inspiráció lenne egy kis betyárkodásra, főleg, hogy a futómű is ügyesebbnek tűnik az átlagnál. Viszont a magas súlypont és az üléspozíció két olyan járulékos adottság, amivel nehéz mit kezdeni. Ettől függetlenül azt érezni a Grandison, hogy nagyon igyekeztek a Mitsubishinél rendesen összerakni, és akkor még nem felejtettek el tisztességes autót építeni. Hét évesen, bő 160 ezer kilométerrel az órájában sem érezni fáradtnak, mindene működik.

A probléma ugyanaz, mint tíz éve: a motor. A 2,4-es benzines Magyarországon, sőt, igazából egész Európában nem pálya, úgyhogy a kisebbik rossznak a VW-től bevásárolt kétliteres PDTDI tűnik, ez van a szürke tesztautónkban is. Csakhogy ez a Grandis kellemes tapintású, puha bőrét kicsit reszelőssé teszi. Még a tulajdonos is beismeri: alapjáraton kissé traktorhangja van.

Máskülönben szépen viszi az 1,7 tonnás testet, és amint mozgásba lendült, eltűnnek a kellemetlen rezgések, csak a baritonos morgás marad, meg a tesztautó esetében jól kivehető turbófütyülés. Igaz, gyárinak mondott tuningdobozka is van benne, ami a 140 lóerős teljesítményt megtolja úgy húsz-harminc lóerővel, de egyáltalán nem érezni alulmotorizáltnak a 2.0 DI-D-t. A hatsebességes váltót tényleg élmény kapcsolgatni, és a Grandis jól halad a forgalomban.

A nehezen megjósolható élettartamú PD-elemek mellett van még egy kis gond a VW dízelével: nem igazán szereti a rövid utakat. Az egy dolog, hogy a központi képernyőre kiírt 6-7 körüli fogyasztáshoz képest városban a tulajdonos szerint úgy egy literrel többet fogyaszt, de ha rendszeresen úgy használjuk, hogy nincs ideje rendesen bemelegedni, a részecskeszűrő regenerálása érdekében időnként ki kell vinni megfuttatni országútra vagy autópályára, különben tiltakozásképpen kigyújtja a kis sárga lámpáját, amit illik komolyan venni. Márpedig ha hetekig csak a városban van dolgunk, teljesen fölöslegesen tesszük bele a kilométereket a regenerálás miatt.

Ennek ellenére uralják a dízelek a kissé belterjesnek tűnő Grandis-piacot, amely a rendszámokat elnézve zömében használtimportokból áll. Hirdetés alapján vállalhatónak tűnő autók kétmillió körülről indulnak, fiatalabb évjáratok, jobb felszereltségek és keveset futott példányok, mint például a 2007-es tesztautónk, inkább bő félmillióval efölött.

Ennyiért pedig hasonló korú és állagú Sharant/Alhambrát/Galaxy-t is lehet találni, hogy a közhelyeknél maradjunk, és abban például elfér a három gyerekülés egymás mellett. Csak meg kell békélni a kisbuszos hangulattal, aminek persze számtalan előnye is van. De már a C4 Grand Picassók, sőt, az S-Maxok is lecsúsztak ebbe az ársávba, azok pedig egészen más élményt adnak. A Grandis mellett a személyautósabb megjelenést és viselkedést lehet felhozni, de ezzel együtt nincs könnyű dolga az erős mezőnyben. Különcök autója marad.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Népítélet - Mitsubishi Grandis

7,9
Nép
7.3
7.6
7.7
8.7
8.4

Az oldalról ajánljuk

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

30 perce
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Neked ajánlott