Az Omega 270-nél még gyorsít

Használtteszt: Lotus Omega

2015.05.15. 07:00

A Lotus legkeresettebb autója 1990-ben az Esprit, és nagyon bent lettem volna a megbeszélésen, amikor valaki megindokolta, miért kell a cégnek egy négyajtós családi szupersportkocsi. Túl akartak tenni a hetes BMW-n, vagy a Mercedes S osztályon?

Nem bíztak semmit a véletlenre. Erős autó kell, nagy autó kell, ami persze gyors is. Ne csak döntetlen, vagy éppen nyerjünk, hanem legyen pár gól előnyünk a végére. Kézenfekvő volt, hogy a Lotus a GM-palettáról választ autót, az alap pedig az Opel Omega lett. 1987-ben Európai Év Autója, nagyon jó légellenállási együttható, egész jó futómű, legalábbis a kor mércéjével.

A lényeg a motor, aztán majd a többit hozzáigazítjuk, gondolhatták. A választás a háromliteres sor hatosra esett, amelyet már korábban az Irmscher felhúzott 3,6-osra, megtette a Lotus is. Tett aztán rá két turbót, és már szalad is, gondolhatja a fotelfizikus. A valóság azonban nagyon más. A forgattyúsházat , azaz a motorblokkot is meg kellett erősíteni, teljesen más főtengelyt kapott, a hengerfejben az égésteret pedig kicsit kibővítették, hogy a kompresszióviszony a feltöltött üzemnek is megfeleljen. A szívócső teljesen egyedi, iker fojtószelepes, a töltőlevegőt pedig levegő-víz hőcserélővel hűtötték vissza. Ez 1990-ben volt, nagy újdonságnak számított, a Volkswagen mostanában kezdi ismét felfedezni az MQB platform motorjainál. A hajtórudak speciális kezelést kaptak, a feszültséggyűjtő pontokat eltüntették, sörétszórták őket.

A sok átalakítás legérdekesebbje a paralell dolgozó két kicsi turbó volt. Egy-egy feltöltő csak három hengert tölt, és relatíve kicsi 0,7 baros nyomással. A kicsi turbókat a kipufogógáz könnyen megindítja, a motor hihetetlen nyomatékot produkál, már 2000-es fordulattól 450 Nm áll rendelkezésre, a csúcsnyomaték majdnem 600 Nm. A motor karakterisztikája furcsa elegye egy mai dízelmotornak és egy amerikai V8-asnak: nem kell fordulat, hamar elkezd tolni, és egyenletesen építi fel a teljesítményt.

Ismét legendák

Idén ötödször rendezik meg a Hungaroringen az monstre Opel-napot. A Legendák Találkozása teljesen ingyenes, mindössze regisztrálni kell a www.legendak.com oldalon. A május 16-i rendezvényen garantáltan nem fog unatkozni a család egyik tagja sem,és olyan modellek premierjét tartja itt az Opel, mint a Corsa OPC vagy az Adam Rocks. 150 Opel-tulajdonos fel is hajthat a Ringre, és annyiféle program lesz, hogy az felsorolni is nehéz: részletesen minden megtaláható a www.legendak.com oldalon.

A motorhoz kellett egy erős váltó, így levették a GM polcáról a Corvette hatfokozatú ZF-jét. A végsebességét ötödikben futja, hatodikban 100-nál 1500-as fordulat környékén van a mutató, tehát 3000-es fordulaton már kétszázzal siklik. Ezt a siklást azonban ne repülő szőnyegként képzeljük, mert a futómű is erős átdolgozásra került. Keményebb rugók, erősebb gátlók és más szilentek kerültek bele, az Opel Omegához képest nagyon kemény. A fékeket az angol AP-tól vették, a féknyergek speciális ötvözetből készültek a merevség és a kisebb tömeg miatt. 17 collos keréknél kisebb nem fér rá.

Ezekhez az átalakításokhoz képest a karosszéria szélesítései, a kerékjáratok megnövelése sem csak optika: el kellett hogy férjen a hátul 265-ös kerék. Ezekről a szélesítésekről lehet legjobban felismerni a Lotus Omegát, nem csoda, hogy később pár tuningcég ráállt erre a body kitre, és gyártották egy darabig.

Ahhoz, hogy elhelyezzük a számegyenesen a Lotus Omegát, szét kell nézni az 1990-es autópiacon. A Mercedes S osztálynak még a W126-os sorozata futott, a legerősebb modell az 560-as volt 272 lóerővel a BMW pedig az E32-es 750i-vel villantott, csupán 300 lóerővel. Ez utóbbi végsebessége elektronikusan korlátozva volt 250 km/h-ra, ellentétben a Lotus Omegával, ami megfutotta a 280-at, egészen pontosan 285 km/h volt a gyári adat. Okot is adott pár kritizáló cikkre, hogy a Lotus nem állt be az önként sebességet korlátozók közé, de ők nem a luxusszedánokhoz, hanem a sportkocsikhoz sorolták a négyajtós családi limuzint. Ebbe a társaságba esett be az alig több, mint 1600 kg-os, 382, egyes helyeken 377 lóerősnek feltüntetett limuzin.

A menetteljesítmény ma is meghökkentő. 2000-es fordulattól tol, mint a mozdony, és egyenletesen épül fel az erő, a sűrű osztású kilométerórán fürgén szalad végig a mutató. Minden váltás után minimális késedelemmel ismétlődik a tolás, a mutató nagyon hamar kettőszáz fölé szalad. A hathengeres motor hangja leginkább egy hajszárítóhoz hasonlít, csendes és rezonanciamentes. A kipufogó sem hangos, senki nem mondja meg, hogy az 1990-es év leggyorsabb szedánja ment el mellettünk.

Nem csoda, hogy így megy, ma is csak a nagyon elit klubban van 3500 köbcenti feletti duplaturbós motor. Lökettérfogat is van, és nyomaték is a turbók miatt. Talán az alap Opel Omega volt az oka, hogy az autó sokáig nem tartotta az értékét, és nem tudott beférkőzni abba a klubba, ahová a génjei miatt tartozott volna. Az utóbbi években viszont fordulat a kocka, keresett gyűjtői darab vált belőle, amit mindenki értetlenül néz, aki még nem ment vele. Aki viszont elforgatja a Corvette váltó egyesét 90-ig, ott szúr egy kettest 140-ig, kezdi megérteni, miért ér ma annyit egy eredeti példány.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

4 órája
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04