Renault, amilyened sose lesz

Renault R.S.01 - 2015

2015.06.13. 12:01

Ez az utóbbi évek legkívánatosabb Renault-ja, de csak vágyni lehet rá - sosem lehet a tiéd. Élőben látni is nagy dolog, hát még benne ülni, mikor üvöltve ront rá a Hungaroringre.

Amikor megláttam a hétvégi WSR versenyein fellépő autók közt ezeknek a kupéknak a fotóját, azonnal hoppáhoppázásba kezdtem. Korábban nem figyeltem föl az R.S. 01-re, ezért most úgy taglózott le a látvány, mintha Obelix azután sújtott volna rám egy római légiós alélt testével, hogy a druida figyelmen kívül hagyta, a nagydarab gall kicsi korában a varázsfőzetes kondérba esett, és egy extra adagot csorgatott volna le a csíkos nadrágos képregényhős torkán. Ez az autó gyönyörű, ha csak pódiumon lehetne nézegetni, már azért is érdemes lenne kimenni a ringre. Hogy ennél több is jut, sosem gondoltam volna.

Csak egy szimpla sajtótájékoztatónak indult, aztán kiderült, hogy az új Clio RS Trophyval, meg a Mégane RS-sel is verethetjük pár kör erejéig. És ott lesz egy R.S.01, amivel mindenkit elvisznek egy kéjautózásra. Ami elég jól hangzott, hiszen addigra már tudtam a műszaki adatokat: 3,8 literes V6-os motor, amibe két turbó gyömöszköli szorgosan az oxigénatomokat, hogy aztán az egésznek az legyen a vége, hogy az 1100 kilós, szénszálas monocoque autót 580 lóerő és 600 Nm mozgatja. Ez azért nem az a számsor, ami olyan kocsikázást sejtet, amibe belealszik az ember.

Előtte természetesen meghallgattuk, hogy a világ első autóversenyét is egy Renault nyerte, még 1902-ben, amikor Párizs és Bécs között kellett megmutatni, ki mit tud. És azt is megtudtuk, hogy volt idő, amikor a Formula 1-ben minden harmadik versenyt Renault-val nyertek - vagy Renault autóval, vagy a Renault által szállított motorral szerelt autóval. A Renault sportmúltját ecsetelő bemutató alatt elgondolkodtam, hogy vajon hogy van az, hogy mindehhez képest nálunk valahogy a Renault-k nem sportos imidzsű autók, pedig nagyjából az összes kategóriában versenyeztek az autóik, nem is rossz eredményekkel. Ezerszer hamarabb mondjuk a BMW-re vagy a Hondára, hogy sportos márka, mint a Renault-ra (ráadásul a Honda a briteknél a nagypapa-nagymama autó szinonimája). A fene se érti ezt.

Na, mindegy is, a lényeg, hogy irány a bokszutca, bepattanunk a Cliókba, és tőgáz. A mellém beosztott instruktor nem volt egy paragép, igaz, az angoltudása valahol az én franciatudásom szintjén volt, így sok hasznos információt nem tudtam belőle kicsikarni. Nekem ezek a sportos Renault-k kimaradtak, sosem sikerült tesztautóba ülnöm, amit ezek után nem is annyira bánok. Mert itt, a pályán lehet csak igazán kiélvezni az ilyen kis terriertermészetű dögöket. Mint a kiskutya, aki szinte maga alá pisil örömében, amikor hazaérkezünk, úgy csóválta a farkával együtt az egész fenekét, mikor fékezésre elkönnyült a fara, és úgy rángatta ki a 220 ló a kanyarból, mint az emlegetett blöki a lábtörlőt.

Nem gondoltam végig, hová rakom a kamerát, így sajnos kevés látszik a pályából, de így utólag számolgatva eléggé megdöbbentő tényre kellett felfigyelnem: az első teljes körömön úgy mentem a Clióval 2:33-at, hogy közöm nem volt az autóhoz, mindenhol korán fékeztem, volt, ahol túl sok gázzal kanyarodtam, ráadásul a váltófüleket is sokszor csak keresgéltem a kormány mellett. Amikor a Totalcar pályanapon sikerült ennyi idő alatt végigmennem a Sivatagi Patkánnyal a Ringen, madarat lehetett velem fogatni. Jó, a két kocsit akkora szakadék választja el egymástól, hogy akkorát rajzolni sem lehet, de akkor is: jó volt, de nagyon. Ezután jött a Megane RS, ami még erősebb, ráadásul rendes mechnikus váltója van. Sírtam, olyan jó volt. Sajnos kamerát nem vittem magammal, így ötletem sincs, mennyi idő alatt mehettem körbe a pályán, de az autó szégyentelenül erős.

Majd jöhetett az R.S. 01. Erre azt mondták a prezentáción, hogy a DTM-hez közeli szintet képvisel. Az pedig nem a telepi vagányok ligája, olyan futóművel és aerodinamikával rendelkeznek, ami a formulaautókat idézi: a kaszni gyakorlatilag csak azért van rajtuk, hogy hasonlítsanak az utcai modellekre, és valami takarja a diffúzorokat. Mint kiderült, az R.S. 01 is ügyesen dolgoztatja a levegő atomjait, állítólag közel annyi leszorítóerőt termel, mint a Formula 3.5-ös versenyautók.

Sajnos a fedélzeti GoPrók képét még nem kaptam meg, így csak a sisakomra tapasztott saját kamerám által rögzítetteket tudom megmutatni. Ami azért nem valami nagy élmény, mert a kocsi belseje koromfekete, a pálya fölött viszont nagyon alacsony szögben és erősen sütött a nap, így helyenként az ablakon át csak egy fehér maszatot látni. Amint megérkeznek a GoPrók felvételei, egy posztban megosztom - én is kíváncsi vagyok, milyen fejet vágtam közben. Mert arra emlékszem, hogy a gyönyörűségtől repetitív bazmegezés tört ki rajtam. Az oldalgyorsulástól jobbra-balra billegtem, az ötpontos övet nem tudtam elég feszesre húzni, hogy ne lógjak rajta minden fékezésnél. Azt tudtam eddig is, hogy a Hungaroring célegyenese nem teljesen vízszintes, de hogy ha elég gyorsan mész, egy ponton egy picit megemelkedik az autó (nem nagyon, csak épp érzed a fenekeddel), sosem gondoltam volna. Valahol 230-240 körül kezdett a pilóta fékezni a célegyenes végén.

De talán így is van mit élvezni a felvételen, a duplaturbós V6 úgy szólt, hogy az ember minden testrészén feláll a szőr. Ezt szerencsére egész jól visszaadja a film. A vibrációkat, az oldalerőket, ahogy az ember izmai kezdenek begörcsölni a nagy kapaszkodásban, azt sajnos nem. Szerintem reggelre kapaszkodó-izomlázam lesz, ugyanis a lábamat nem lehetett kinyújtani, mert ott elektromos csatlakozók voltak a lábtérben, a térdemnél meg egy szögletes aludoboz meredt a műszerfalból, igyekeznem kellett sem a technikában, sem a saját térdkalácsomban nem kárt tenni.

Ezek után szinte azonnal visszaülni egy Clio RS Trophyba a lehető legaljasabb dolog volt, ami csak történhetett. Akkor sem vezettem volna kevésbé fogalmatlanul, ha előtte fél órán át egy centrifugában pörgetnek. Össze voltam zavarodva, sem a kanyarok sebessége, sem a gyorsulás nem tűnt komolynak, ha nem figyelek, mindenhol túlvállalom magam. Félelmetesen összekuszálta a receptoraimat az R.S. 01, kicsit olyan volt, mint amikor órákon át tartó autópályás száguldás után az ember észre sem veszi, hogy a lehajtó ívét a fizikailag lehetségesnél kétszer gyorsabban akarja bevenni.

De levezetésnek azért nem volt rossz, lehiggadás után körbejártram pár R.S. 01 versenyautót, hogy részleteiben is megismerhessem őket. Mindenhol űrtechnika, semmi nem olyan, mint egy hétköznapi autóban. Illetve marhaság, három alkatrészt is találtam, ami akár az ön Renault-jában is benne lehet. Az egyik a külső ajtókilincs - ez, ha jól láttam, egy Twingo-örökség lehetett. Az ajtó zárszerkezete és az abba akadó fül is valamelyik szériamodellből származik, mint ahogy a belső kilincs is. De a szénszálas féktárcsa nem egy olyan alkotóelem, amivel gyakran találkozhat egy utcai halandó. Nézzék csak, a hüvelykujjamhoz képest milyen vastag.

A fotókon sokáig el lehet bogarászni a részleteket, de akinek ideje engedi, inkább nézze meg a kocsikat élőben, a WSR egész hétvégén tart, gyakran nem lehet ilyen R.S. 01-eket látni. Összesen húsz darab készült eddig belőlük, és bár úgy néznek ki, mint valami utcai granturismo, valami szép, egyszínű fényezéssel simán megállnák a helyüket a világ bármelyik luxushoteljének a parkolójában, sosem fogjuk ezeket utcán viszontlátni. Csak versenyzési céllal építették őket, hiába van valakinek annyi pénze, mint egy arab olajsejknek, sosem lesz utcai használatra is alkalmas, forgalmis R.S. 01-ese.

Az oldalról ajánljuk

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

16 perce
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21