Az elmúlt 17 év alatt ez a második komolyabb frissítés. Ezt leginkább az orrán vehetjük észre, ott is elsősorban a lökhárítón, amin 2006-ban a ködlámpa levándorolt az alsóbb régiókba.
Hat év alatt rájöttek, hogy terepen ez annyira nem szerencsés, igaz, aki komolyan terepezik, úgyis megszabadul tőle, vagy egy kóbor szikla szabadítja meg. Így a 2012-ben bekövetkezett faceliftnél visszatért a korábbi helyére. Itt markánsabban módosult az orra, marcona buldogformát vett fel. A Jimny esetében akármilyen furcsán hangzik is, de szögletesebb lett.
A motorháztetőn megjelent egy, a néha dízel verziókra emlékeztető intercooler-púp. Látványos, jól is néz ki, de közelről nézve kicsit csalódás, ugyanis belül mindössze egy műanyag takarólemezt találunk, ami megakadályozza a kisebb tereptárgyak bejutását a motortérbe. Ezzel véget is értek az optikai változások. Ja nem, van egy új felni, ami mondjuk pont nem volt rajta a tesztautón.
Műszaki szempontból a legnagyobb változás, hogy már nem ráz a kormány 70-nél. Ezt éveken át próbálták megfejteni a tulajdonosok, a Suzuki 2009-ben említi is egy szervizértesítőben. Na 2015-re már nem ráz. Annyira nem volt zavaró, nem esett le az ember az útról, de feltehetőleg a futóműnek nem tett jót. Bekerült az ESP is szériában, mint kötelező elem, szerencsére kikapcsolhatóan.
A beltérben az ülések változtak, a fejtámlák immár nem úgy néznek ki, mint amiket a 90-es évek elejéről szalajtottak, a hátsó üléseknél pedig gondoltak a kiscsaládosokra, és bekerült az isofix. A sofőr oldalán megjelenik ugye az ESP gombja, és a műszeregységet áttervezték, digitálissá vált a vízhőfok (legalább nem tűnt el), és az üzemanyagszint visszajelzője.
A középkonzol nagy részét elfoglalja a dupla DIN méretű rádió, ami kizárólag audio CD-t tud lejátszani, MP3-ról ebben ne is álmodjunk. Illetve álmodhatunk, hiszen a kínaiak gyártanak hozzá egy egységet, ami a cd-váltó csatlakozójára dugva teszi lehetővé a modernebb technikák kihasználását. Kár, hogy olyan áron, amennyiért egy középkategóriás usb-s fejegységet veszünk.
Nálunk csak egyféle variációt kaphatunk, de nyugat felé nézve már találunk 4 sebességes automatával szerelt Jimny-t is, amihez tudunk kérni akár esőérzékelőt is, vagy ennél az autónál kicsit értelmetlen parkolóradart. Az osztrák katalógusokban találtam szimpla DIN-es USB-s rádiót, és dupla DIN méretű navis fejegységet is. Gondolom, érezték a piaci igényt.
Akárhányszor is jár nálunk ez az igazából nagyon funkcionális kis terepjáró, utána hetekig-hónapokig bámulom a használtautós oldalakat, bár persze leginkább Samurai-okat nézegetve. Formára az LJ ugyan jobban tetszik, de azokat már olyan áron kínálják, amennyiért egy jó állapotú, nem túl régi Jimnyt is vehetnék.
A Suzukik közül ez az egyetlen modell, amit bármikor megvennék. Sok a kompromisszum, hiszen nagyon kicsike, de ha helyre van szükségem, akkor ott egy teherautó, a száguldozás annyira nem vonz, viszont nagyon szeretek csavarogni a Káli medence lankáin, és erre ideális. Ha nem Somogybabodra megyünk, egy kiránduláson kevés olyan helyzet van, amikor kevés lenne a tudása, és ha megtetszik egy földút, gondolkodás és gyakorlatilag fékezés nélkül porolhatunk is arra.
Ez az ő világa. Az aszfaltúton pattogós, ugrándozós futómű hirtelen kisimul, és csodálatosan suhan a szőlők között a hegyre. A helyenként szűk úton sem kell aggódni, hogy végighúzzuk a fényezést; nem csak hosszában rövid, kereszteben is karcsú. Amikor egyszer csak feltűnt szemből egy munkásbusz, problémamentesen ugrottam át a kocsival a rézsűbe, hogy elférjünk, hiszen ezzel a hasmagassággal a traktorok járta föld sem okoz fennakadást.
Suzuki Jimny | Dacia Duster | Lada Niva | |
Alapár | 4 604 000 Ft | 3 810 000 Ft | n.a. |
Motor | 1.3, 81 Le, 110 Nm | 1.6, 105 Le, 148 Nm | 1.7, 83 Le, 129 Nm |
Menetkész tömeg | 1060 kg | 1286 kg | 1285 kg |
Hosszúság | 3645 mm | 4315 mm | 3740 mm |
Szélesség | 1645 mm | 2000 mm | 1680 mm |
Magasság | 1705 mm | 1695 mm | 1640 mm |
Tengelytáv | 2250 mm | 2674 mm | 2200 mm |
Szabad hasmagasság | 190 mm | 210 mm | 220 mm |
Fordulókör | 9,8 m | 10,4 m | 12 m |
Első terepszög | 34 fok | 29,3 fok | 40 fok |
Hátsó terepszög | 46 fok | 34,9 fok | 32 fok |
Rámpaszög | 31 fok | 23 fok | 34 fok |
Az egyetlen igazi konkurense egyelőre (amíg a Lada be nem indul) a Dacia Duster. A 4x4-re képes benzines majd' egymillióval olcsóbb, 20 lóval erősebb, és ami terepen kicsit fontosabb, 38 Nm-rel nyomatékosabb is. Felszereltségük hasonló, persze a Dacia jóval nagyobb. Ez a hátránya is, hiszen, bár magasabb a hasa, de mivel hosszabb a tengelytávja, így mégis rosszabb a rámpaszög, vagyis hamarabb akad fenn a buckákon.
Ha valaki visszasírja a Samurait, alig 6-7 ezer kilométert kell utaznunk, hogy hozzájussunk egy 0 kilométeres modellhez. Igaz, Maruti Gypsynek hívják, viszont csak 2,8 millióba kerül. És persze a büdös életben nem tudnánk Európában forgalomba helyezni.
És most következzen a Jimny igaz története, lapozzon!