A szomszéd lány

Bemutató: Volkswagen Tiguan – 2016.

2016.04.21. 06:08

Berlin egy csoda. A város, amit porig bombáztak, szektorokra szabdaltak, éheztettek és fallal osztottak meg, amelytől elvették a fővárosi státuszát, és politikai rongybabaként játszottak vele, minden pusztító csapásból megerősödve állt talpra. Talán ezért pezseg ma ilyen fékevesztett szertelenséggel.

Hat magyar meghívottból három női magazinnak írt a Tiguan berlini bemutatóján – egyből képbe is kerültünk a célcsoporttal. A tesztút a városon át vezetett, hetvennél gyorsabban nem mentünk. A fő attrakció az autó fölött átugrató BMX-es srác volt, no meg a lepukkant szocreál épület újravakolt fala, amely óriásgraffitit kapott a Tiguan tiszteletére az aktuális szlogen képi asszociációjával. A haknigraffiti hiteles, mint Honecker politikája, mindenesetre jól mutatja, milyennek szeretné láttatni a VW a kompakt SUV-ját.

Erich Honecker 1935-ben sompolygott be a náci Berlinbe kommunista aktivistaként. Két évvel később már be is börtönözte a Gestapo, ahonnan az oroszok 1945-ös bevonulásával szabadult egy meggondolatlan szökési kísérlet után. Az ő nevéhez kötődik a berlini fal felépítése, és a könyörtelen tűzparancs a falon át menekülőkre, de a náci Gestapótól nem sokban különböző Stasi bejáratott munkamódszerei is nyilván Erich főtitkár tudtával, jóváhagyásával alakultak ki.

A berliniek egyik diktatúrából a másikba zuhantak, legalábbis akik a rossz oldalon rekedtek. Az ellenállás, a csendes lázadás olyan mélyen ivódott az újraegyesült főváros történelmébe, hogy a sokszor kigúnyolt németes szabálytisztelet Berlinben meglepően lanyha. Míg a kézi váltós, kétliteres dízel Tiguannal szeltük át a várost, fél tucat olyan jelenséggel találkoztam, ami máshol Németországban nem történhetne meg. Kartonra filccel rajzolt rendszámpótlékkal a kalaptartón még nálunk, a vadkeleten sem indulnak útnak.

Német jelenség a Tiguan, olyannyira, hogy a 2,8 millió eladott példányból minden negyedik a hazájában kelt el. Magáért beszél a darabszám, még maga a VW sem hitte talán, hogy ennyire felkapott lesz a kisebbik szabadidőautójuk. Ma már az összes gyártó ráébredt, hogy mindenki SUV-t akar, így aztán közel harminc konkurenssel kell osztoznia a töretlenül növekvő szegmensben. Lassan az az érzése az embernek, hogy mindegy, milyen az autó, csak nézzen ki terepjárónak, és zabálni fogják.

A Tiguan sem kápráztat el semmiféle formai bravúrral, de valószínűleg nincs is szükség erre. A gyáriak azt mondták, arra ügyeltek különösképp, hogy ne legyen túl fenyegető – sikerült. Szörnyen ismerős az arc, a forma, az egész autó. Tudom, új, mégpedig alapjaiban, hiszen ez már a VII-es Golffal bevezetett MQB-platformra épül, az összbenyomás mégis az, amire mindenki számított: a jelenlegi VW arculatból automatikus algoritmusokkal levezethető kompakt SUV.

A Volkswagen a szomszéd lány hatásban hisz, és a számok őket igazolják. Szeretjük, ha valami ismerős: amit minden nap látunk, megkívánjuk. Márpedig ilyen vízszintes rácsos orrot tényleg percenként látni Berlinben, így a vatta új Tiguan is csak egynek látszik a sok közül. Ha közelebb megyünk, azért vannak apró trükkök a kasznin. A motorháztető duplán fodrozódik, ami az ősi Qashqai-dombok 2016-os derivátuma. Egy terepjárós, nagy lapaj motorháztetőre kell egyszerűen valami, különben sivárnak hat. Ugyanezt a sivárságot próbálják elkerülni a térdmagasságtól induló műanyag burkolattal, ami persze kötelező elem ebben a műfajban, és optikailag növeli a hasmagasságot is. A kerékíveknél szintén ott az elmaradhatatlan műanyag betét, de a fölékanyarodó kifli nem csak egyszerűen laposra vasalt a tavalyi divat szerint, hanem egyenesen kifelé türemkedik, hogy még élesebb legyen a fénytörés. A kerekek így hatalmasnak hatnak, mint a berlini tévétorony golyója.

A Fernsehturm Berlin szocialista vezetőségének presztízsprojektjeként épült, 1969-ben készült el. Városi legendák tucatjai övezik, kedvencem a Pápa bosszúja című. A toronyra felszúrt golyó piramisszerű elemekből álló burkolatán napsütésben ugyanis pont egy kereszt jelenik meg a fények játéka által, amit állítólag nem láttak előre a tervezők, illetve a tervet jóváhagyók. A Nyugat-Berliniek a fölöttük megjelenő gigantikus keresztény szimbólum láttán a Pápa bosszújának nevezték el a jelenséget, amely a köztudottan vallásellenes NDK erődemonstrációját gúny tárgyává tette.

Ribancfurgonnak is szokták gúnyolni a kompakt SUV-kat, ami persze igazságtalanság, de a kelet-európai vásárlóközönséget elnézve van benne valami. A VW is tudatában van ennek, ami olyan apróságokon mutatkozik meg, mint az offroad módban kijelzett kormányszög, amely helyett bárki, aki járt már domboldalban, szívesebben látna egy dőlésszögjelzőt, ha már terepes műszert villant a Tiguan.

A konszernen belül az Auditól ismerős teljesen digitális műszeregységet mostantól a Tiguan is megörökölte, bár kicsit lebutítva. Míg a TT-ben először éreztem azt, hogy végre tudnak kezdeni vele valamit azon kívül, hogy különböző stílusú körműszereket rajzoltatnak ki a képernyőn, amin akár Tom és Jerryt is nézegethetnénk, a Tiguanban nem variálható olyan elegánsan a kijelzés. A leghasznosabb üzemmód itt is az, amikor a navigációs térkép kiszorítja két oldalra a fordulatszámmérőt és a kilométerórát, de azok nem zsugorodnak olyan apróra, mint az Audiban.

Az alapkijelzésre egyébként jellemző a túlzott információáradat, kicsit sok a szám és a jel, a számunkra fontos dolgokat szerencsére ki lehet emelni középre, ha kicsit mászkálunk a menüben. Logikus a kezelés, mint minden VW-ban, bár megtippelni nem szeretném, hogy ezekkel a lehetőségekkel a tulajdonosok hány százaléka él.

Telitalálat viszont a felülnézeti kamerakép, amellyel úgy parkolhatunk, mintha egy matchboxot tologatnánk a játékszőnyegen. Már ha éppen nem használjuk a félautomata beparkoló rendszert, amelynél átveszi a kormányt a gép. A gázt és a féket még mindig mi kezeljük, mivel a szabály, hogy autó nem vezetheti saját magát, egyelőre olyan áthághatatlan a németeknél, mint annak idején a berlini fal.

Amikor 1961-ben felépítették, senki se hitte, hogy az „antifasiszta védőfal” csak átmeneti jelenség, és 28 évvel később újra egyesülni fog a város. A 3,5 millió embert, akik még előtte átcsusszantak a nyugatra, rengetegen próbálták követni. Százas nagyságrendű a lelőttek száma, akik a fal áldozatai, de volt, akinek sikerült a szökés. Az alagútásók, átvitorlázók és a legleleményesebb módon sikeresen menekülők között van egy Miniben átcsempészett NDK-s is. Meg se próbálták elrejteni a törpeautó valamelyik üregében: az utasülés helyén gubbasztott, huzat alatt.

A Tiguanban nem kell gubbasztani, bármelyik helyet csípi el benne az ember. Ez a kategória ma a jó helykihasználásról és a fölényes üléspozícióról szól. Mostanra kikristályosodott a tökéletes recept: 4,5 méteres a szabványos kompakt SUV, ötüléses, hogy valami előnye maradjon azért az egyterűeknek is, viszont a hátsó ülés és a csomagtartó fejedelmi méretű. A Tiguanban még tologatni is lehet a hátsó sort: a 18 centi játékkal vagy 615 literre bővítjük a csomagtartót, vagy megelégszünk 520 literrel és boldogan lóbáljuk a lábunkat. Tényleg meghökkentő, egy mérettel nagyobb autók becsületére váló lábtér van hátul az új szabadidőautókban, a Tiguan sem kivétel.

Annak ellenére, hogy mindenki tudja, piactól függően leginkább praktikus mindenesként, vagy státusszimbólumként kell bizonyítania egy szabadidőautónak, a németek komolyan veszik a terepképességet. Bár az elsőkerék-hajtás elég a túlnyomó többségnek, szinte minden motorváltozathoz rendelhető összkerék. Aki pedig valóban le is akar menni az aszfaltról, megrendelheti az offroad csomagot, amelynél a másfél centivel nagyobb, húsz centis hasmagassághoz lecsapott, jobb első terepszöget adó első lökhárító is jár.

A városi extrémsportparkban egy frissen épített szoftos pályán ki is próbálhattuk, mit bír a Tiguan terepen. A feladatok nem voltak keményebbek a házi suvtesztünknél, annyit mindenesetre magabiztosan állíthatok, hogy a Tiguan is tudja, amit egy ilyen hobbiterepjárónak tudnia kell. Ettől függetlenül az az érzésem, aki tényleg terepre viszi a Tiguant, el van tévedve, mint az orosz velosteres a Bahnhof Zoo melletti útépítésnél.

Kapcsolódó
Nincs olyan, ami mindenre jó

Nincs olyan, ami mindenre jó

Tíz autót járattunk meg a hegyen. Fröcskölt a sár, büdösödött a kuplung: összkerekesek 5 és 40 millió között.

Az állatkert melletti pályaudvar a popkultúrában Berlin egyik szimbólumává vált. A berlinieknek ez sem több, mint nekünk a Nyugati, de a sok hivatkozás misztikus légkört teremtett körülötte. Szó se róla, Berlin megérdemli a figyelmet, az egyesítés óta Európa egyik legmenőbb városává nőtte ki magát. Nemrég leváltott, vállaltan meleg polgármesterével, zseniális modern építészetével, felfoghatatlanul színes kulturális életével minden szempontból előremutató.

Berlinben már tényleg minden sarkon áll egy carsharinges autó, de láttam Tesla taxit is. A sokszínűséget pedig újszerű állapotú Harlequin-Polo, katonai festésű Simson, zsírosan öblögető Corvette és azonosíthatatlan törpemotor kavalkádja biztosította, egy szűk egy órás belvárosi útszakaszon. Itt elhiszi az ember, hogy egy szebb jövő felé tartunk, ahol a carsharinges ésszerűség mellett van helye a mókának is.

A VW ehhez képest cseppet sem mókázik a Tiguannal. Itthon egyelőre csak kétliteres TDI-kkel és TSI-kkel árulják, 150 és 190 lóerő között, ami bőségesen elegendőnek tűnik. Talán ezzel, meg a nyolcmilliós induló árral szeretnék jelezni, hogy ez már nem a kispálya. Tény, hogy a nagyobb VW-motorok sokkal kellemesebben adják le a teljesítményüket és kevésbé ércesen is szólnak, mint az 1,6-os TDI vagy az 1,4-es TSI, még ha névleg ezek is összekaparják a szükséges lóerőket. Utóbbi már szerepel egyébként a német kínálatban, de nyáron nálunk is bővül a motorválaszték, igaz, erről pontosabbat még nem lehet tudni.

Bár a bemutatón pár óra alatt csak egy rohanó kóstolásra volt idő, úgy tűnik, a Tiguant a VW-re jellemző németes alapossággal tervezték. Benne van minden ma elvárt elektronikus bűvészkedés, de a mechanikát sem nagyolták el, csak a DSG tűnik mai mércével már kicsit lassú gondolkodásúnak. A Volkswagen egyértelműen a törzsvásárlóira céloz, a konzervatív ízlésű, visszafogott stílusú autót keresőkre.

Megvárnám az itthoni tesztautót, mielőtt verdiktet mondok róla. Nekem egyelőre úgy tűnik, egy átlagos konfigurációban 12 millió körüli autóban valamivel jobb anyagokat, precízebb kidolgozást várni nem finnyáskodás. A rendkívül fotogén egyen-VW belső a Golfban még elmegy, bár 2016-ban már ott sem ő a mérce, viszont egy Tiguanban már kicsit osztályon aluli. Megerősödött a konkurencia, Hyundaitól Ssangyongig mindenkinek van már Tiguan-konkurense: aki keres, talál olcsóbbat, minőségibbet, sportosabbat, csinosabbat. A VW mindenesetre középre céloz, és ez a stratégia eddig be is jött nekik.

Az oldalról ajánljuk

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

1 órája
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00